Gjest hmmm35 Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 Hei, Jeg har fått tolvon til min 8 åring, men jeg leser på pakningsvedlegget at tolvon ikke skal gis til barn under 12 år, hmmm. Jeg skal gi barnet en halv tablett 10mg altså 5mg hver kveld. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 Tolvon brukt som antidepressiva gis i doser på 60-150 mg. Her er det snakk om 5 mg sannsynligvis for søvnforbedring. Jeg ville ikke vært redd for å gi det til mitt barn... Hva er bivirkningene ved alternativene? 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 Tolvon brukt som antidepressiva gis i doser på 60-150 mg. Her er det snakk om 5 mg sannsynligvis for søvnforbedring. Jeg ville ikke vært redd for å gi det til mitt barn... Hva er bivirkningene ved alternativene? Hvis barnet er normalvektig, ser jeg heller ingen problemer. Men det bør absolutt ikke brukes til barn som er overvektige i utgangspunktet! Tolvon gir økt matlyst, og kan etter ett års bruk føre til økt hjerterytme. Viktig at lege følger nøye med! 0 Siter
Gjest hmmm35 Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 Tolvon brukt som antidepressiva gis i doser på 60-150 mg. Her er det snakk om 5 mg sannsynligvis for søvnforbedring. Jeg ville ikke vært redd for å gi det til mitt barn... Hva er bivirkningene ved alternativene? Takk for svar, da er det nok ikke noe psykiateren har oversett, og ikke noe å bekymre seg over. Det er snakk om å øke til en hel og til slutt en dose på 20mg om dette er den passende medisinen. Det gjelder et barn med ADHD lignende symptomer som ikke tåler rihtalin/Concerta. Den blir gitt for å virke stabiliserende på humør, da barnet er meget trassig, en melankolsk type med lavt stemningsleie samtidig som barnet kan være impulsivt og langt oppe/aktivt. Barnet spiser veldig lite, så medisinen blir gitt for at barnet skal få i seg mer næring og dermed også få et "bedre humør" Barnet har ikke spesielt vanskeligheter med å sove. Barnet har i tillegg problemer med konsentrasjon og sosiale regler. 0 Siter
Gjest hmmm35 Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 Hvem har foreskrevet det? En psykiater 0 Siter
Carwing Skrevet 19. januar 2008 Skrevet 19. januar 2008 Takk for svar, da er det nok ikke noe psykiateren har oversett, og ikke noe å bekymre seg over. Det er snakk om å øke til en hel og til slutt en dose på 20mg om dette er den passende medisinen. Det gjelder et barn med ADHD lignende symptomer som ikke tåler rihtalin/Concerta. Den blir gitt for å virke stabiliserende på humør, da barnet er meget trassig, en melankolsk type med lavt stemningsleie samtidig som barnet kan være impulsivt og langt oppe/aktivt. Barnet spiser veldig lite, så medisinen blir gitt for at barnet skal få i seg mer næring og dermed også få et "bedre humør" Barnet har ikke spesielt vanskeligheter med å sove. Barnet har i tillegg problemer med konsentrasjon og sosiale regler. Hvis det er en psykiater som har foreskrevet det er han nok utredet for bipolar lidelse. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.