Gå til innhold

Tolvon til barn under 12 år - legesvar?

Gjest hmmm35

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har fått tolvon til min 8 åring, men jeg leser på pakningsvedlegget at tolvon ikke skal gis til barn under 12 år, hmmm. Jeg skal gi barnet en halv tablett 10mg altså 5mg hver kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Tolvon brukt som antidepressiva gis i doser på 60-150 mg.

Her er det snakk om 5 mg sannsynligvis for søvnforbedring.

Jeg ville ikke vært redd for å gi det til mitt barn...

Hva er bivirkningene ved alternativene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Hvis barnet er normalvektig, ser jeg heller ingen problemer. Men det bør absolutt ikke brukes til barn som er overvektige i utgangspunktet!

Tolvon gir økt matlyst, og kan etter ett års bruk føre til økt hjerterytme. Viktig at lege følger nøye med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, da er det nok ikke noe psykiateren har oversett, og ikke noe å bekymre seg over. Det er snakk om å øke til en hel og til slutt en dose på 20mg om dette er den passende medisinen. Det gjelder et barn med ADHD lignende symptomer som ikke tåler rihtalin/Concerta. Den blir gitt for å virke stabiliserende på humør, da barnet er meget trassig, en melankolsk type med lavt stemningsleie samtidig som barnet kan være impulsivt og langt oppe/aktivt. Barnet spiser veldig lite, så medisinen blir gitt for at barnet skal få i seg mer næring og dermed også få et "bedre humør" Barnet har ikke spesielt vanskeligheter med å sove. Barnet har i tillegg problemer med konsentrasjon og sosiale regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, da er det nok ikke noe psykiateren har oversett, og ikke noe å bekymre seg over. Det er snakk om å øke til en hel og til slutt en dose på 20mg om dette er den passende medisinen. Det gjelder et barn med ADHD lignende symptomer som ikke tåler rihtalin/Concerta. Den blir gitt for å virke stabiliserende på humør, da barnet er meget trassig, en melankolsk type med lavt stemningsleie samtidig som barnet kan være impulsivt og langt oppe/aktivt. Barnet spiser veldig lite, så medisinen blir gitt for at barnet skal få i seg mer næring og dermed også få et "bedre humør" Barnet har ikke spesielt vanskeligheter med å sove. Barnet har i tillegg problemer med konsentrasjon og sosiale regler.

Hvis det er en psykiater som har foreskrevet det er han nok utredet for bipolar lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...