Gå til innhold

historiepensum

goss

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er virkelig uttafor på allmennkunnskap, spesielt historie. Tenkte å lese meg opp litt nå som jeg har permisjon. Tenkte å begynne med nyere historie. Tenkte pensumbøkene fra videregående kunne passe bra. Noen som har tips om gode bøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nyere historie

Jeg går siste året på vgs og vi bruker Historie 2, Verden og Norge etter 1850. Jeg syns den er veldig bra, veldig interessant. Kapitlene er:

Industri og folkevandring

Demokrati og nasjonbygging

Imperialismen

Første verdenskrig

Kommunisme og sosialdemokrati

Kapitalisme og verdenskrise

Fascisme, nazisme og rasisme

Andre verdenskrig

Vest mot øst

Europa etter 1945

Afrika

Latin-Amerika

Asia

Midtøsten

Nord og sør

Hvis du lurer på noe om hva noen av kapitene handler om er det bare å spørre. Boken er på litt over 500 sider og den forteller detaljert, men den kan være litt vanskelig. (For voksne og, ikke bare vi som går på vgs). Det er ganske mye unødvendige fremmedord og litt innviklede setninger, så man må gjerne lese to ganger for å faktisk få med hva som står der.

Men ellers er den bra; ISBN 82-02-19324-9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...