Gå til innhold

Hvor mange ganger har folk her vært innlagt?


Gjest bipolarinnen

Anbefalte innlegg

Gjest bipolarinnen

får inntrykk av at folk her på dette forumet er gjengangere på psykiatrisk.

Selv hadde jeg en innleggelse på akuttpsykiatrisk for noen år siden, og håper jeg aldri blir så dårlig at jeg kommer tilbake dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jeg er god nok som jeg er

En gang i 95 (eller var det bikka over til 96?) Og så en gang i 2007. Korte innleggelser hver gang. Den i 2007 var faktisk bra og nyttig, men jeg håper aldri jeg skal trenge det mer likevel :) Hvis det skjer igjen, og jeg skulle trenge et par uker til å komme meg på, så er det dog ingen krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeg er god nok som jeg er

En gang i 95 (eller var det bikka over til 96?) Og så en gang i 2007. Korte innleggelser hver gang. Den i 2007 var faktisk bra og nyttig, men jeg håper aldri jeg skal trenge det mer likevel :) Hvis det skjer igjen, og jeg skulle trenge et par uker til å komme meg på, så er det dog ingen krise.

Har forresten aldri vært på akuttpsykiatrisk. Bare på åpne avdelinger. Og den siste var godt forberedt av meg og min terapeut sammen. Det tror jeg er alfa og omega for å få et bra opphold. (Uten å si noe galt om akuttinnleggelser - iblant trenger sikkert folk det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innlagt i 5 månder i 92, (tvangsinnlagt). Så var jeg ikke inlagt igjenn før i 2004 da to ganger, på en 3-4 dager hver. Ikke så gærent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fnugget

Er da ingen krise å være innlagt. Hvis man er i en krise og er sliten så kan noen få dager på akuttposten gjøre underverker og en kommer seg ut derfra med styrke til å jobbe videre med problemene sine.

Jeg er ikke noen tilhenger av innleggelse for min egen del da. Trives ikke med å være innlagt sånn generelt, men ja, jeg er glad tilbudet er der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fnugget

Har forresten aldri vært på akuttpsykiatrisk. Bare på åpne avdelinger. Og den siste var godt forberedt av meg og min terapeut sammen. Det tror jeg er alfa og omega for å få et bra opphold. (Uten å si noe galt om akuttinnleggelser - iblant trenger sikkert folk det)

Det finnes akuttpsykiatriske avdelinger som både er lukkede og åpne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes akuttpsykiatriske avdelinger som både er lukkede og åpne.

De jrg har vært på har vært lukkede.

Har aldri blitt tilbudt åpen akuttavd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jrg har vært på har vært lukkede.

Har aldri blitt tilbudt åpen akuttavd.

Innlagt 4 ganger i 2003, det ene oppholdet varte til 2005. 2 nye innlegelser i 2006(ene var 7 måneder på lukket akuttavdeling) Fortsatt på tvang, så jeg venter på friheten:) Hater å være innlagt og jeg gjør alt jeg kan for å slippe de opplevelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeg er god nok som jeg er

Det finnes akuttpsykiatriske avdelinger som både er lukkede og åpne.

ok. Det er nok mye jeg ikke vet om psykiatrien. Jeg ville vel bare frem til at de jeg har vært på har ikke vært akutt, og ikke lukket. (Vel, hva er egentlig kriteriene for akutt? Jeg kom jo inn etter tre dager, men det var likevel en planlagt innleggelse. Men hvis akutt kun betyr at man kommer raskt inn så var det kanskje en akuttavdeling?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fnugget

ok. Det er nok mye jeg ikke vet om psykiatrien. Jeg ville vel bare frem til at de jeg har vært på har ikke vært akutt, og ikke lukket. (Vel, hva er egentlig kriteriene for akutt? Jeg kom jo inn etter tre dager, men det var likevel en planlagt innleggelse. Men hvis akutt kun betyr at man kommer raskt inn så var det kanskje en akuttavdeling?)

Er litt usikker på om systemet er likt over hele landet? Her er det tre akuttposter og det er på sykehuset. To er lukket, en er åpen. Alle må innom lukket et døgn før de evt. blir overført til åpen. Og så er her noe som heter dps som er langtidsavdelinger, de er ikke plassert ved sykehuset. Men slik jeg forstår det så er dps noe annet i Oslo enn her - er det ikke sånn at i Oslo er det et lavterskeltilbud hvor man kan komme hurtig til om det er en krise?

Her må man søke i relativt lang vei forveien for å komme til en dps, som altså blir en planlagt innleggelse. Jeg har inntrykk av at akuttpostene her også tar i mot planlagte, dog kortere innleggelser, men dette er et fåtall. Og dersom behovet er større blir disse overført til dps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ca. 12-14 ganger tror jeg... Har ikke telt underveis, men når jeg teller nå så er det nok noe sånt tenker jeg. Hver innleggelse har vart fra 4 dager til 3 mnd. Stort sett et par uker av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Er det så rart det er svingdørs pasienter med det tilbudet som finnes til psykisk syke i dag? Av og til trenger man å bli tatt vare på, få et avbrekk, en puste pause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mymymymymyeja

Vært en gang på avlastningsenhet, i 14 dager.

Nok til å klare å være alene igjen, etter psykose.

Ellers har jeg aldri vært innlagt. Håper jeg slipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flyvende elefant

Innlagt 4 ganger i 2003, det ene oppholdet varte til 2005. 2 nye innlegelser i 2006(ene var 7 måneder på lukket akuttavdeling) Fortsatt på tvang, så jeg venter på friheten:) Hater å være innlagt og jeg gjør alt jeg kan for å slippe de opplevelsene.

I 1998 var jeg innlagt i nesten ett år(kom inn på tvang)

Etter det har det bare vært tre korte innleggelser på noen uker!

Håper jeg unngår flere innleggelser(jeg er alene mor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlagt 4 ganger i 2003, det ene oppholdet varte til 2005. 2 nye innlegelser i 2006(ene var 7 måneder på lukket akuttavdeling) Fortsatt på tvang, så jeg venter på friheten:) Hater å være innlagt og jeg gjør alt jeg kan for å slippe de opplevelsene.

Har du vært innlagt nesten 2 år i strekk? Jeg var ikke klar over at sånt skjedde! Kan jeg spørre om hva som var grunnen til innleggelsen? Hvilke passienter generelt (diagnoser) er inne så lang tid av gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeg er god nok som jeg er

Er litt usikker på om systemet er likt over hele landet? Her er det tre akuttposter og det er på sykehuset. To er lukket, en er åpen. Alle må innom lukket et døgn før de evt. blir overført til åpen. Og så er her noe som heter dps som er langtidsavdelinger, de er ikke plassert ved sykehuset. Men slik jeg forstår det så er dps noe annet i Oslo enn her - er det ikke sånn at i Oslo er det et lavterskeltilbud hvor man kan komme hurtig til om det er en krise?

Her må man søke i relativt lang vei forveien for å komme til en dps, som altså blir en planlagt innleggelse. Jeg har inntrykk av at akuttpostene her også tar i mot planlagte, dog kortere innleggelser, men dette er et fåtall. Og dersom behovet er større blir disse overført til dps.

Jeg aner ikke hvordan det er i Oslo :o)

Første gangen min var ved psykehus som lå rett nedenfor sykehuset i en liten by. Var ikke innom noen annen avdeling først. Det var forsåvidt også en "planlagt" innleggelse. Planlagt i den betydning at jeg ble søkt inn og måtte vente x antall måneder på plass, men ikke planlagt med tanke på hva som skulle skje der. I alle fall ikke i midt hode. Men den var vel av han som søkte meg inn tenkt som en observasjon/utredning?

Andre gangen (den med den planlagte innleggelsen hvor jeg kom inn etter tre dager (inkludert helg) var ved et DPS i en av de store byene (med ikke Oslo) i Norge. Var heller ikke her innom noen annen avdeling først.

Før jeg var det siste stedet visste jeg ikke engang at det DPSet hadde døgnavdelinger. Jeg hadde bare hørt om de tre psykehusene i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...