Gå til innhold

Fikk du lov å nyte alkohol som tenåring av dine.

Gjest tenåring i dag

Anbefalte innlegg

Gjest tenåring i dag

foreldre? hva syns du i dag om at foreldre sender med et par pils på fest til 16-åringen sin? drakk du mer hvis du fikk alkohol hjemmefra og at foreldrene dine godtok det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Fikk du lov å nyte alkohol som tenåring av dine.

foreldre?'' Ja ''hva syns du i dag om at foreldre sender med et par pils på fest til 16-åringen sin?'' Synes jeg ikke passer '' drakk du mer hvis du fikk alkohol hjemmefra og at foreldrene dine godtok det?'' Fikk ikke med. Tviler på om det hadde gjort noen forskjell. Har aldri likt å drikke "for mye".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliza1365380759

Nei, har aldri fått alkohol hos foreldrene mine før jeg var passert 20 år. Jeg drakk relativt lite før jeg var gammel nok til å kjøpe selv, og drikker enda mindre nå når jeg er gammel nok til å bestemme helt selv. Og jeg synes ikke det er riktig å sende alkohol med barna sine på fest - er de ikke gamle nok, så er de ikke gamle nok. Da får heller foreldrene forsøke å gi ungene gode vaner hjemmefra, man kan ikke drikke ofte foran ungene, og ha en restriktiv alkoholpolitikk overfor ungene samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fride fra landet

Jeg aner ikke om jeg fikk lov eller ikke til å drikke alkohol. Foreldrene mine brydde seg rett og slett ikke. Alkohol ble drukket i smug, dvs ofte fikk en venninne øl fra foreldrene sine sånn at de visste hva vi drakk. Syns det var veldig greit. Vi satt hjemme hos henne å vorsa også, så foreldrene hadde full kontroll. Vi satt i kjellerstua da, så de blanda seg ikke inn i alt. Det var en trygghet i å vite at de hadde litt styring på oss, særlig siden noen av oss ikke hadde helt kontroll på hvor mye som var lurt å få i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaudia

Mange foreldre som lar barna drikke alkohol, bruker argumenter som at de føler det gir dem mer kontroll over situasjonen og ungdommene. Synes uansett det er galt at foreldrene viser holdninger om at det er ok å bryte norke lover og regler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest det tror jeg

Jeg fikk ikke en dråpe alkohol av mine foreldre før jeg ble 18 (i fjor), og hadde i alle fall aldri fått med på fest! Selvfølgelig skjønte de at jeg drakk ute likevel, men spesielt mamma mener at man ikke skal gi mindreårige alkohol, det er i mot norsk lov, og den bryter man ikke. Av venner som fikk med alkhohol hjemmefra så var det _ingen_ som drakk kun det. Da hadde de jo allerede fått klarsignal om at det var greit å drikke de ølene de fikk med seg, og da var det jo bare å helle innpå videre - og det gjorde de.

Jeg som ikke fikk noe hjemmefra drakk jeg også, men ganske mye mindre enn mine venner, for foreldrene mine "visste jo ikke" at jeg drakk, og dermed kunne jeg jo ikke komme full hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astroide

Fikk lov å drikke, men bare hjemme så de hadde kontroll på at det gikk bra. (Og det er jo sannelig ikke like spennende....). Men jeg brydde meg sånn passelig. Første gang jeg drakk meg full var hjemme med bla mamma. SÅ jeg lærte jo i trygge omgivelser at det var IKKE gøy å drikke SÅ mye... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg fikk alkohol hjemmefra. Men jeg har alltid vært til å stole 100% på, og det visste min mor. Og siden hun stolte på meg, hadde jeg heller aldri noen trang til å gjøre opprør på noen måte.

Noen av oss venninnene fikk, andre stjal med seg fra barskapet, og stort sett delte vi hvis noen hadde mindre enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke med meg at du er tenåring nå.

Da må jeg si et par ting til - jeg nevnte at jeg var til å stole på. Det var jeg, 100%. Men samtidig har jeg og venninnene mine mange ganger snakket om hvor heldige vi bestandig var. Vi kom aldri opp i ubehagelige situasjoner. For det er nå engang sånn at du kan være aldri så grei selv, men du kan ikke garantere at andre er det. Vi kunne godt ha blitt utsatt for både voldtekt og andre ting, selv om _vi_ oppførte oss bra.

Når man er tenåring er ikke vurderingsevnen helt utviklet. Rett og slett fordi den veien blir til mens man går. Utlært blir man aldri, man lærer kun av erfaring.

Du kan også sammenligne det med å kjøre bil - du kan selv være en hensynsfull fører, god til å kjøre, men du kan ikke garantere at føreren i bilene som kommer mot deg i det andre kjørefeltet er like kontrollerte. Du kan kun passe på deg selv.

Så om du blir full kan du godt være hensynsfull overfor andre, men det er ikke sikkert at andre mennesker du møter er det.

Derfor kommer ikke jeg til å gjøre som min mor gjorde, mine barn kommer ikke til å få med seg alkohol hjemmefra. For du kan ikke stole på andre enn deg selv, det finnes svært mange som ikke tar fem øre for å banke opp, rane, voldta, osv.

Det ble litt av en moralpreken.. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Nei, jeg fikk ikke lov til å drikke alkohol, og jeg fikk heller ikke med meg noe hjemmefra.

Selvfølgelig visste de at vi drakk på fester osv, men jeg tror at de syntes at det var et viktig signal at jeg ikke fikk med meg noe fra dem. På den måten stakk de kjepper i hjulene for meg, uten å legge ned noe bastant forbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det fikk jeg ikke.

Jeg drakk vel fire-fem ganger før jeg var atten. Etter at jeg var atten var jeg særdeles uinteressert i alkohol. I dag hender det jeg går ut, men blir sjeldent full.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk heldigvis ikke alkohol hjemme. Mine foreldre er veldig måteholdne, og jeg drikker nesten ikke. Gjorde heller ikke det da jeg var tenåring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk ikke alkohol hjemmefra.

Eldstemann får noen ganger med seg et par pils. Eneste gangen h*n fikk problemer og ble alt for full (og dette var en såpass lærepenge, at h*n nå er veldig forsiktig og livredd for å miste kontrollen) var når h*n ikke hadde noe selv, og fikk litt av hvert av andre. Bl. a. sprit. Heldigvis var h*n såpass fornuftig at h*n ringte oss for hjelp. Og det hadde h*n nok ikke gjort hvis vi hadde vært hyperstrenge.

Jeg vet at det av de aller fleste blir ansett som dumt å tillate alkohol før 18, og at det er ulovlig å gi dem. Men jeg synes det blir for dumt, særlig når h*n nå i ettertid har vist seg å være ansvarlig og fornuftig. Heldigvis er det ikke så lenge til h*n er 18....

Og minstemann, noen år yngre skal aaaaldri drikke. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var aldri snakk om det for min del, men jeg vet han sørget for heimert til mine eldre søstre. I dag er de rystet over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, mine foreldre godtok ikke at jeg drakk alkohol i det hele tatt, før jeg fylte 18. Ikke snakk om at jeg fikk med meg noe hjemmefra, heller, nei. Ikke hadde de en velfyllt vinkjeller å "låne" fra heller - det eneste som var der, var løvetannvin hybeldama hadde brygget år i forveien - og den smakte IKKE godt. (jada, jeg stjal litt av den, ja).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurojenta

Jeg drakk både vin og øl hjemme før jeg fylte 18, men det var ikke stort og det var vel kun det siste halve året før jeg fylte 18 også. Å få noe for å ha med på fest var aldri aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Mine foreldre drakk omtrent ikke alkohol, så da hadde de vel ingenting å sende med meg. Jeg hadde nok uansett ikke fått noe.

Jeg kommer ikke til å gi barna mine alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ekstra penger av min far om jeg skulle drikke.Og beskjed om å ikke kjøpe sprit,men øl.

(min mor visste det ikke..;0)

Da var jeg 16-17år.

Drakk ikke mer alkohol av den grunn.

Men jeg ble mer ærlig,og fortalte hvor jeg skulle og med hvem.Om vi skulle drikke ringte jeg hjem en gang i løpet av kvelden,slik at de visste alt var greit.

Jeg ble også kjørt og hentet over alt,om noen kompiser kjørte meg hjem,satt alltid moderen å ventet.Samme hvor sein jeg var.

Min far var alkoholiker selv,og jeg husker en linje han sa:

"Det er gøy så lenge du leker med alkoholen,men la aldri alkoholen leke med deg" Noe i den duren.Det glemmer jeg aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...