Gå til innhold

Angstens ansikt..

Gjest Erikz

Anbefalte innlegg

Hei Har i snart 3 år slitt med angst/depresjon. Det startet med et panikkanfall våren 2005. Siden har tilstanden min stabilisert med Cipralex 20 mg. Har både fullført utdanning og er i jobb. Men; jeg får stadige tilbakefall. Kjenner hele tiden at de vonde følelsene ligger der og ulmer, og ca. et par ganger i halvåret kommer de ganske kraftig. Dette kan utløses på bare noen minutter.Har klart å komme meg ovenpå hver gang, men ikke så bra som den burde.

Det er vanskelig å peke på de konkrete ytre årsakene til at disse angst/depresjonstankene kommer til stadighet. Slik jeg har analysert det kommer automatiske tanker som går ut på "nå kommer det igjen, nå får jeg det vondt, nå blir alt kjipt og jeg gruer meg til alt," osv. Hver vonde "periode" starter med at jeg får et slags "gufs fra fortiden" over hvor vondt jeg hadde det sommeren 2005 da jeg lå i senga med en grusom angst og depresjon i flere uker før jeg startet med medisiner. Den sommeren fikk jeg 2-3 samtalebehandlinger, men siden har jeg ikke fått tilbud om noe mer.

Om meg selv kan jeg si at jeg har mange venner, sunne interesser og har hatt en veldig fin oppvekst.

Jeg kan enkelte ganger få angst for å lese om andre psykiatriske sykdommer. Før var det schizofreni, nå er det bipolar lidelse som skremmer meg. Dette er vel en form for å ikke stole på mine egne tanker?

Jeg har blitt satt på venteliste for psykiater og skal etter planen bli innkalt i mars. Har hørt flere snakke om at kognitiv behandling kan være noe for meg.. Hva trur du/dere?

Har egentlig få fysiske plager, det hjelper å være i fysisk god form, men får en god del ganger vondt for å puste/trangt i brystet.

Blir forholdsvis usammenhengende dette, men det er uansett godt å få satt ord på noen følelser. Jeg har så utrolig lyst å mestre denne angsten...

Noen i samme båt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest R_Fiona

Å joda, sitter nok i båten og skvulper et eller annet sted....:)

Du virker på tross av at du sliter, til å være temmelig ressurs-sterk. Med utdannelse, jobb, venner osv. Og det taler nok til din fordel med tanke på bedring under behandling.

Ønsker deg lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å joda, sitter nok i båten og skvulper et eller annet sted....:)

Du virker på tross av at du sliter, til å være temmelig ressurs-sterk. Med utdannelse, jobb, venner osv. Og det taler nok til din fordel med tanke på bedring under behandling.

Ønsker deg lykke til

Tusen takk.

Joda, har jo sånn sett de fleste forutsetningene. Det jeg er glad for at selvbildet mitt ikke er blitt noe dårligere, føler jeg selv.

Skulle bare ønske at noen kan være behjelpelig med å si hvordan jeg kan forandre tankemønstre og om det er nettopp de tingene som skal til for at jeg skal mestre dette og få det veldig godt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...