Gjest Prankster Skrevet 14. juni 2001 Del Skrevet 14. juni 2001 Har gått på MAO-hemmeren Nardil i over ett år nå. Holder på å trappe ned. Nedtrapping er svært ubehagelig selv om jeg gjør det veldig sakte. Ett døgn etter nedtrapping av dose kommer mange ubehagelige abstinenssymptomer som varer i et par uker. Symptomene er tap av matlyst, tretthet, insomnia, følelse av å være syk og utmattet, kvalme, diaré, hodepine, muskelsmerter, sterk svetting (må skifte undertøy opptil 3 ganger per dag), mareritt og klare drømmer (”REM-rebound”), angst, depressive perioder, hypomaniske episoder, irritabilitet/agitasjon, hukommelsesproblemer, desorganiserte tanker og uklar tankegang (ødela norsk-eksamen), grubling på ”tanke-floker” (vanskelig å forklare). Symptomene kommer og går både i type og intensitet, men vedvarende over lengre tid er insomnia (har ikke fått sove før kl. 04:00 på flere uker), svetting, mareritt/klare drømmer og ”rot” i tankene – klarer ikke å tenke klart og strukturert. Samtidig som dosen av Nardil reduseres, forverres den sosiale angsten. Jeg ser veldig mørkt på situasjonen. Begynner allerede nå å få en god del plager og blir raskt mer isolert og unnvikende. Hadde sett veldig frem til en sommerferie (22. juni – 1. juli) før jeg skal flytte og begynne i sommerjobb. Men nå vet ikke jeg om det går, og vurderer å avlyse hele ferien. Er også usikker på hvordan det skal gå med sommerjobben. Jeg er i veldig dårlig form. Får ikke gjort noe som helst. Er isolert - har bare vært ute av huset et par ganger de siste ukene. Og fordi jeg ligger våken til langt ut på natt, blir jeg for trett til å komme meg på skole. Klarer ikke å få slappet av. Alt er ødelagt. Det eneste medisinske behandlingsalternativet jeg ser nå er Rivotril (clonazepam). Antidepressiva kan jeg ikke ta før om mange uker - må først trappe ned Nardil, også må jeg være uten noe i minst 2 uker før jeg kan ta noe annet. Og dessuten er det bare Nardil som har virket for meg - paroxetine (Paxil/Seroxat), moclobemide, Parnate (tranylcypromine) har jeg prøvd uten hell. Og eneste som er like effektivt som Nardil i behandlingen av sosial angst, er Rivotril (clonazepam). Jeg mener ikke å bruke det lenge, men bare en stund nå i sommer, og til jeg har fått kognitiv-atferdsterapi. Har skrevet til min lege, men ikke hørt noe ennå. Men jeg tviler på at han kommer til å ville skrive ut Rivotril (selv om undersøkelser har vist at i behandlingen av sosial angst er det veldig lite problem med avhengighet og abstinenser). Hva skal jeg gjøre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29726-sosial-angst-problemer-nhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
andungen Skrevet 14. juni 2001 Del Skrevet 14. juni 2001 Hei, hvorfor trappe ned hvis Nardil virker bra? Har lest en del om Nardil på nett og vet det skal virke meget bra på sosial fobi..men har ikke prøvd det selv..ennå. Er det pga mat restriksjonene? Selv går jeg på cipramil nå og ser ingen grunn til å trappe ned så lenge medisinen virker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29726-sosial-angst-problemer-nhd/#findComment-118919 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Prankster Skrevet 15. juni 2001 Del Skrevet 15. juni 2001 Hei, hvorfor trappe ned hvis Nardil virker bra? Har lest en del om Nardil på nett og vet det skal virke meget bra på sosial fobi..men har ikke prøvd det selv..ennå. Er det pga mat restriksjonene? Selv går jeg på cipramil nå og ser ingen grunn til å trappe ned så lenge medisinen virker. Slutter fordi jeg har tatt medisinen en god stund, og jeg har ikke tenkt å ta medisin hele tiden. Matrestriksjonene er aldri noe problem. Mens jeg tar Nardil får jeg ikke til å drive meditasjon, og det plager meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29726-sosial-angst-problemer-nhd/#findComment-119159 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. juni 2001 Del Skrevet 15. juni 2001 For meg høres det ut som om du har en svært alvorlig sosial fobi siden alle de andre medikamentene ikke har hatt effekt, og siden du nå allerede har fått tilbakefall. Jeg kan ikke annet enn (typisk trøndersk) å svare med et spørsmål: Må du slutte med Nardil? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29726-sosial-angst-problemer-nhd/#findComment-119165 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.