Gå til innhold

Salg av tomannsbolig - skattespørsmål


fuji1365380447

Anbefalte innlegg

fuji1365380447

Vi har kjøpt en hel to-mannsbolig der vi leier ut den ene halvdelen. Da vi bor på en større andel av huset selv så er inntekten av utleien skattefri.

Vi vurderer nå å flytte, og lurer derfor på hvordan det ville være mest gunstig å gjøre det. Vil det kunne lønne seg for oss å utseksjonere den andre leiligheten og forsøke å selge dem hver for seg. Eller må vi da betale skatt av gevinst på den leiligheten vi ikke selv har bodd i?

Hva hvis vi selger den ene først, og så bor et år til i den andre delen av huset. Vil dette endre på skatteforholdene?

Eller er det lurest å selge hele to-mannsboligen som en enebolig, og dermed unngå skatt på hele salget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er rimelig sikker på at du må betale skatt av utleie delen hvis det seksjoneres.

Men det er kanskje noen andre her som vet dette bedre.

Husk også at skattefri utleie har blitt endret fra av i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Jeg er rimelig sikker på at du må betale skatt av utleie delen hvis det seksjoneres.

Men det er kanskje noen andre her som vet dette bedre.

Husk også at skattefri utleie har blitt endret fra av i år.

Hva er det som endres i forhold til skattefri utleie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som endres i forhold til skattefri utleie?

Skattefri utleie gjelder fortsatt når dere bor i mer enn 50% av boligen, det som er endret i år er de som leier ut hele boligen sin 50% eller mindre i løpet av året. Du kan lese om dette her: http://www.skatt.no/skatt/nyheter_arkiv/fortsatt_s/

Resten av spørsmålene kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som endres i forhold til skattefri utleie?

Jeg kjenner ikke til detaljene, fordi jeg leste det i avisen, men det var så klønete skrevet at jeg ble mer forvirret enn opplyst.

I alle fall så var det endringer som gjorde at skattefritt utleie var kun opp til kr. 20.000 i året. Men om det gjaldt i alle tilfeller eller ikke, det vet jeg ikke.

Dette vil jo gå utover svært mange og ikke minst studenter, som må betale mer fordi huseier vil ha igjen det samme.

Forundrer meg ikke om dette er et SV forslag også, de har blitt, eller alltid vært, pine gale når det gjelder skatter og avgifter. Nå begynner jeg å bli møkk lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...