Gå til innhold

Hals og gjentatte betennelser

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Dr.Online!

Jeg har siden påsketider hatt 3 penicillinkurer for hals.2. kuren ble det tatt test og jeg fikk vite det var streptokokker. 3. kur gjorde jeg noe jeg ikke burde ha gjort, nemlig startet med penicillin selv uten kons hos lege, dette for 2 uker siden. Nå er det påen igjen med svært hovne lymfeknuter og vond hals. Legen sa i dag det var betennelse igjen. Han rekvirerte crp og bakterietest fra svelg. Den testen fra svelg (denne 4. gang)ble mislykket pga stor brekning. Men nå kommer poenget; jeg fortalte om hyppigheten, MEN at jeg hver gang fikk samme kur, nemlig Appocillin. Ja, det skulle jeg også få denne gang var svaret jeg fikk, men at jeg måtte ringe om det ikke var bedre innen 3 dager. (fortalte om egenbehandlingen min også) Dessuten forlenget han kuren til 10 dager denne gang. Jeg har ny kjæreste som jeg pga avstand ikke treffer oftere enn hver 2. helg, og det er etter disse samværene jeg blir syk. Kan det være tilfelle at han bærer disse bakteriene jeg blir slått ut av selv om han ikke er syk? Kan det være bakterier fra sexuallivet som gjør meg syk? (oralsex) Jeg fortalte modig legen min om dette, men ble ikke møtt med at det hadde noe sammenheng. Ikke for å henge ut legen min, men ville noen her tipse meg på ting som de mener er relevante for disse hyppige halsbetennelsene? Jeg er 42 år og lever ellers normalt. Kjæresten min lever også helt normalt. Jeg hadde ikke gått til samme legen uten at jeg hadde tillit til vedkommnede, så det er ikke DET som er kjernen i saken, men jeg vil jo helst bli HELT frisk og slippe tenke på dette 2 uker etter denne kuren er tatt. PS.. jeg tar kuren som foreskrevet og helt ut!

Jenta med halsen..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29753-hals-og-gjentatte-betennelser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Det er vist at streptokokker kan ha en evne til å gjemme seg inni cellene. Selv om penicillin kan være beste medisinen for de og drepe alle streptokokkene penicillinen kommer i kontakt med, så kan noen streptokokker ha gjemt seg inne i cellene og dukke fram etterpå og gi ny infeksjon. I slike tilfelle bruker jeg av og til gi en kur med et sterkere antibiotikum som heter Dalacin. Dette utrydder streptokokkene helt, men det kan av og til gi som bivirkning bakterieovervekst i tarm med en tarmbetennelse som krever sykehusinnleggelse for behandling (pseudomembranøs colitt). Det er derfor ikke noe man tyr til i første omgang.

Mange mennesker er bærere av streptokokker halsen uten å bli syke. Eventuell nysmitte fra kjæresten din er således fortrinnsvis gjennom kyss og neppe gjennom oralsex.

Ved stadig gjentatte halsbetennelser hender det også at man fjerner tonsillene (mandlene). Det bruker å hjelpe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...