Gå til innhold

Nuppete og tørr hud på rumpe, lår, legger og armer

Anbefalte innlegg

Jeg har i alle mine 31 leveår hatt tørr og ru/nuppete hud bak på overarmer, litt på oversiden av underarmene, på hofter, rumpe, lår og legger. Litt nupper er det også bakerst på kinnene, mot ørene. Vinterhalvåret, da lufta er som tørrest, blir huden ekstremt tørr. Det ser ut som jeg flasser, spesielt på leggene. Jeg har prøvd bodyscrub, oljer og kremer i alle former og farger, men nuppene er der lite forbannet. Min mor hadde akkurat det samme, og nå ser jeg at min datter på snart 2 år har "den samme huden" som meg :-( Hva kan dette være? Hva kan jeg gjøre for å få myk og glatt hud? Jeg blir så misunnelig når jeg ser på "alle" andre som har perfekt hud!!

Fortsetter under...

Dere har ikke atopisk eksem da?

Ellers vil jeg si at Aderma kremen du får kjøpt på apoteket har hjulpet meg mot psoriassis. Ikke slik at det forsvinner, men huden blir ikke flassete like fort som uten den kremen.

Mvh -ikke lege :)

Hei. Jeg har også mye tørr hud og nupper spesielt på vinteren. Det som har hjulpet meg er å ta solarium , det er nok med en gang i uken ( til og begynne med også en gang hver 14 dag)i perioder om vinteren, for om sommeren når jeg får sol på kroppen så blir nuppene borte. Og merkelig nok blir jeg ikke tørrere i huden når jeg tar solarium og det varierer hvor mye sol jeg tar. Sønnen min på 11 år har fått min hud også, men jeg har ikke latt han ta sol i solarium. Jeg ser at om sommeren blir han også bedre i huden når han har fått sol på kroppen. For nuppene klør også.

Hei. Jeg har også mye tørr hud og nupper spesielt på vinteren. Det som har hjulpet meg er å ta solarium , det er nok med en gang i uken ( til og begynne med også en gang hver 14 dag)i perioder om vinteren, for om sommeren når jeg får sol på kroppen så blir nuppene borte. Og merkelig nok blir jeg ikke tørrere i huden når jeg tar solarium og det varierer hvor mye sol jeg tar. Sønnen min på 11 år har fått min hud også, men jeg har ikke latt han ta sol i solarium. Jeg ser at om sommeren blir han også bedre i huden når han har fått sol på kroppen. For nuppene klør også.

Mine nupper klør ikke. De er bare skjemmende. Å stryke på huden min er som å kjenne på et sandpapir, grovt sådant! På avstand ser nuppene ut som litt røde prikker, ellers tror de fleste at jeg har gåsehud når de ser på meg, og spør om det er kaldt... De avtar litt ved å sole dem, ja, men det må da gå an å bli kvitt dritten???!!!

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Det du beskriver er en tilstand mer enn en sykdom , men ikke desto mindre ganske sjenerende for mange. Det typiske er som du beskriver nuppete, ru istedenfor glatt, myk hud spesielt på utsiden av armer og ben og mest på overarmenes strekkesider, men også andre steder på kroppen. Disse nuppene skyldes bitte små forhorninger som kommer ut av håranleggene, ofte er det litt rødt rundt slik at huden også kan se litt rødprikket ut. Tilstanden er også arvelig så det passer godt at mor og datter hasr det samme. Vi har ingen varig effektiv behandling for dette, men anbefaler gjerne body scrub, en krem med litt salicyl for å fjerne tilstopningene og dersom huden tåler det og litt A.vitaminsyre krem i tillegg for å "regulere" kjertlene til å produsere mindre "hornmasse" . Stadig bruk av fuktighetskrem og body lotion kan også hjelpe til å holde det ”i sjakk”, dessuten sol og saltvann. Dessverre er ikke dette nødvendigvis noe man ”vokser av seg”. Får håpe det kan å bli litt bedre etter hvert. Mvh Hudlegen

Hei ! Det du beskriver er en tilstand mer enn en sykdom , men ikke desto mindre ganske sjenerende for mange. Det typiske er som du beskriver nuppete, ru istedenfor glatt, myk hud spesielt på utsiden av armer og ben og mest på overarmenes strekkesider, men også andre steder på kroppen. Disse nuppene skyldes bitte små forhorninger som kommer ut av håranleggene, ofte er det litt rødt rundt slik at huden også kan se litt rødprikket ut. Tilstanden er også arvelig så det passer godt at mor og datter hasr det samme. Vi har ingen varig effektiv behandling for dette, men anbefaler gjerne body scrub, en krem med litt salicyl for å fjerne tilstopningene og dersom huden tåler det og litt A.vitaminsyre krem i tillegg for å "regulere" kjertlene til å produsere mindre "hornmasse" . Stadig bruk av fuktighetskrem og body lotion kan også hjelpe til å holde det ”i sjakk”, dessuten sol og saltvann. Dessverre er ikke dette nødvendigvis noe man ”vokser av seg”. Får håpe det kan å bli litt bedre etter hvert. Mvh Hudlegen

Takk for svar! Har du noen navn på slike salicyl-kremer og/eller krem med A-vitaminsyre?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...