Gå til innhold

Hva gjør dere med kresne unger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tre barn, jente på 7 og gutter på 8 og 10. De to guttene er ganske kresne, særlig han eldste. Han eldste er ikke glad i mat i det hele tatt igrunnen, kan gå en hel dag uten mat, og interesserer seg lite for det (kjenner meg igjen fra meg selv her, jeg er lite opptatt at mat selv nå i voksen alder). Ungene spiser stort sett det vi har til middag, men skal ikke ha noe som ligner på grønnsaker. Poteter er heller ikke godt. Når vi er på besøk til middag og får stek osv, da pirker de såvidt i maten. Min mann blir SÅ irritert over dette, og det blir så mye uhygge rundt måltidene. Hvordan håndterer dere andre kresne unger?? Jeg tror de vil vokse det av seg, og prøver å lirke dem til å spise litt grønnsaker, men uten særlig hell. Min mann blir sint, og kjefter og truer, men det hjelper jo heller ikke. Vi lager aldri noe spesielt bare til dem, de må spise det vi har (men har vi kjøttkaker, poteter, makaroni, saus og grønnsaker, så spiser de altså kun kjøttkaker og makaroni). Men de er glad i pastaretter som lasagne, spaghetti og gratenger, og her moser jeg inn grønnsaker, og det går fint. Har noen noen kloke råd?

Gjest Angela26
Skrevet

Jenta vaar maa smake paa alt, hvis ikke blir det ingen dessaer nemlig! Dette har foert til at hun spiser det meste egentlig, men somler mye da... Min mann er mer bastant enn meg, han forlanger at hun spiser mer av den maten hun "ikke liker", mens jeg er mer ettergivende...

Men hun er blitt flinkere til aa spise etter at jeg traff han :-)

Skrevet

Jenta vaar maa smake paa alt, hvis ikke blir det ingen dessaer nemlig! Dette har foert til at hun spiser det meste egentlig, men somler mye da... Min mann er mer bastant enn meg, han forlanger at hun spiser mer av den maten hun "ikke liker", mens jeg er mer ettergivende...

Vi har aldri dessert vi..

Skrevet

Jeg gir gjerne mine en gulrot å knaske på mens jeg lager middagen, så er det ikke så nøye om de ikke spiser det til selve middagen. :o) Poden elsker kokte gulrøtter, Snuppa er ikke så begeistret selv om hun også kan spise det når hun får det for seg.

Gjest Angela26
Skrevet

Vi har aldri dessert vi..

Vi bruker ikke mye dessaer, det kan vaere ei kjekse, litt is, hermetisk frukt med noe krem paa.... Det funker hos oss i allefall!

jancka1365381087
Skrevet

Har også veldig kresne unger. Tror dette er ganske vanlig jeg. Jeg er kokk, med tileggsutdannelse innen ernæring. Jeg VET at ungene burde spise litt anderledes enn de gjør, men jeg er samtidig glad for det de spiser. Her er eldste mann på 8 over den værste fasen, og smaker stadig på mere og mere. I sommer spiste han ikke potet, men nå forsyner han seg gjærne med det flere ganger.

Jeg lager heller ikke to middager, for er de sultne får de forskyne seg av noe av det jeg lager iallefall.

Jeg bruker heller litt grovere brød, passer på ar de spiser leverpostei i stedet for syltetøy ol.Ungene spiser frukt, og gjerne ei rå gulrot. Bekymrer meg ikke så mye, og lar vær å mase.

Snakk med mannen din, jeg kan se hans iritasjon, men prøv å få han til å la være så blir måltidene hyggligere. Slutter en å mase på ungene vil de sikkert smake på mere etterhvert!

Skrevet

Har også veldig kresne unger. Tror dette er ganske vanlig jeg. Jeg er kokk, med tileggsutdannelse innen ernæring. Jeg VET at ungene burde spise litt anderledes enn de gjør, men jeg er samtidig glad for det de spiser. Her er eldste mann på 8 over den værste fasen, og smaker stadig på mere og mere. I sommer spiste han ikke potet, men nå forsyner han seg gjærne med det flere ganger.

Jeg lager heller ikke to middager, for er de sultne får de forskyne seg av noe av det jeg lager iallefall.

Jeg bruker heller litt grovere brød, passer på ar de spiser leverpostei i stedet for syltetøy ol.Ungene spiser frukt, og gjerne ei rå gulrot. Bekymrer meg ikke så mye, og lar vær å mase.

Snakk med mannen din, jeg kan se hans iritasjon, men prøv å få han til å la være så blir måltidene hyggligere. Slutter en å mase på ungene vil de sikkert smake på mere etterhvert!

Ja, det er akkurat det jeg tror også, at hvis det blir litt mer ro og hygge rundt måltidene, så kommer dette av seg selv. De fleste 20 åringer spiser jo det meste. Ungene spiser ellers sunt, brød, melk og skikkelig pålegg. De spiser også litt frukt, men ikke veldig mye av dette heller. Men altså ikke kjeks, brus, saft osv på hverdager. De er også vant til å drikke vann til middag, og der er de veldig flinke, så helt håpløse er de ikke.

Skrevet

Alle som er her, voksne og barn, må spise det de får servert. Enten det, eller så får de lage seg en brødskive på egenhånd. Det er ikke noe særbehandling her i gården.

jancka1365381087
Skrevet

Får hun dessert om hun kun smaker på maten? hm...det hadde ikke mine fått, men så har jeg sjelden dessert heller. Bruker ikke keks og is som lønn for matspising.....

Gjest Angela26
Skrevet

Får hun dessert om hun kun smaker på maten? hm...det hadde ikke mine fått, men så har jeg sjelden dessert heller. Bruker ikke keks og is som lønn for matspising.....

Her er det vanlig med dessaert hver dag, det kan like gjerne vaere frukt etter middagen. Men vil hun ha, saa maa hun smake paa maten foerst.

jancka1365381087
Skrevet

Her er det vanlig med dessaert hver dag, det kan like gjerne vaere frukt etter middagen. Men vil hun ha, saa maa hun smake paa maten foerst.

Smake hadde ikke holdt for meg, spise seg god og mett ville min mening vært. Enten da med middag, eller brød om middagen ikke faller i smak.. Unger forstår fort hvis en kun trenger å putte en liten bit i munnen for så å få noe "digg" etterpå.....iallefall når det er hver dag.

Gjest Elextra
Skrevet

Har ingen veldig kloke råd, vil bare si det er litt hos oss som hos dere.

Også hos oss skjenner faren mer enn jeg, og blir av og til sint på barna for manglende spising og/eller borskikk. Jeg er mer lemfeldig med dette, verdsetter hygge ved bordet, og ser mer gjennom fingrene med ting. Når det er sagt får de ikke spesialmat, vil de ikke ha får de gå sultne en stund etterpå. Dessuten må de smake en liten bit avalt (det hender da de finner ut at det er godt likevel).

Jeg tror som du forstår dette går seg mer til etterhvert, og jeg har liten tro på mas og kjefting, spesielt ved bordet.

Skrevet

Vi har tre barn, jente på 7 og gutter på 8 og 10. De to guttene er ganske kresne, særlig han eldste.

-

Herregud, de tar jo etter sine foreldre, er du så fjern fra deg selv at du ikke ser at du er kresen selv?

Skrevet

Tenkte bare på noe - snakker dere med ungene noen gang, i rolige former, om hvorfor vi spiser, og hvorfor vi skal spise det ene og det andre og ikke så mye det tredje og det fjerde?

Vi har hatt noen sånne runder med våre, ikke fordi de er vanskelige i kosten, men fordi vi vil at de skal se poenget med mat. Mat er jo kroppens drivstoff, hjernens drivstoff, og uten riktig mat vil ikke kroppen holde seg frisk og man vil ikke orke noe som helst.

Dette har vært veldig viktig for oss, og ungene på 5 og 6 skjønner tegninga. Som dette med godteri, hvor viktig det er at kroppen ikke får det ofte fordi det ikke er god "bensin" for hjernen osv. Og grønnsaker MÅ vi ha på bordet, for det er jo så sunt.

Nå kan det jo hende dere allerede har snakket rolig om dette, men hvis ikke - så kanskje det kan være veien å gå?

Skrevet

Vi har tre barn, jente på 7 og gutter på 8 og 10. De to guttene er ganske kresne, særlig han eldste.

-

Herregud, de tar jo etter sine foreldre, er du så fjern fra deg selv at du ikke ser at du er kresen selv?

Jøss, kjenner du gomle så godt i RL, du altså?

Gjest Angela26
Skrevet

Smake hadde ikke holdt for meg, spise seg god og mett ville min mening vært. Enten da med middag, eller brød om middagen ikke faller i smak.. Unger forstår fort hvis en kun trenger å putte en liten bit i munnen for så å få noe "digg" etterpå.....iallefall når det er hver dag.

Selvfoelgelig spiser hun seg mett. Men hun maa smake paa alt vi lager, og det gjelder spesielt mat hun ikke har smakt foer. Er det noe hun slettes ikke liker, saa er det greit.( feks. sjoemat)

Vaar metode har funket fint her hjemme, og hun er ikke like kresen som hun var, og hun spiser godt. Men saa er det mer vanlig med dessaer i Spania enn i Norge. ( Etter min erfaring)

Skrevet

-

Hvordan forklarer du da at det i samme familie er både kresne og ikke-kresne barn?

Du har neppe særlig erfaring med barn, Eller mennesker generelt.

Skrevet

-

Ojoj, det er da ganske bastant å påstå noe slikt ;)

Jeg er en av tre søstre og mine foreldre og jeg har alltid vært altetende. Mine to søstre var svært kresne som barn. Den ene av dem spiser nå alt, mens den andre fortsatt er litt kresen.

Hvilken konklusjon kan du dra av dette da?

Skrevet

Hvordan forklarer du da at det i samme familie er både kresne og ikke-kresne barn?

Du har neppe særlig erfaring med barn, Eller mennesker generelt.

Hehe... Godt sagt...

Skrevet

-

Neida, jeg er ikke kresen, jeg spiser det meste jeg :-) Og min mann har aldri vært kresen. Det jeg sa var at jeg er lite opptatt av mat, det er ikke en viktig del av livet mitt. Jeg går ikke rundt og drømmer om diverse matretter. Men jeg spiser sunt og regelmessig. Vi trener også, så ungene er vant til sunn livsstil. Det jeg mente var altså at jeg som barn var kresen, og at jeg ikke var opptatt av mat (da heller), og at det kanskje er en viss arvelighet i det. Noen er jo kjempeglad i mat, mens andre ikke bryr seg om det, og det er vel kanskje litt medfødt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...