Gå til innhold

Vet ikke om jeg orker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt om jeg orker å studere mer, jeg. Det er så tungt. Hva syns dere?

Det er jo tungt å ikke gjøre noe, og, men sånn som det er nå tror jeg det er tyngre å studere.

Til opplysning er jeg under attføring og meningen er å studere 50%.

Jeg sover vekk halvparten av døgnet, syns dette virker så umulig... alternativet er vel arbeidstrening... eller mer omfattende behandling.

Vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg. Vurderer egentlig å droppe hele utdannelsen. Tenker at jeg ikke vil få bruk for den til noe uansett.

Skrevet

Det er ikke så lett å svare på. Kanskje kan du utsette utdannelsen litt, til du blir bedre? Men ikke gå fra å studere til å gjøre ingenting i alle fall, da bør du jobbe litt i stedet. Tror en kan sette opp to grunner som kan forsinke bedring veldig: 1. Å ikke ha noe å "gå til", jobb, studier eller lignende 2 . Å være for mye alene. Ved å studere eller arbeide får du jo også truffet andre mennesker.

Jeg selv hoppet av studiene en stund og arbeidet litt. Det var god medisin for meg, å gjøre noe helt annet. Det er veldig vanskelig å studere når en ikke har det bra, men det betyr jo ikke at du aldri kommer til å bli noe. Jeg gikk tilbake til studiene etter en stund, og fikk fullført. Det funket for meg:)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Prøv å bruke den tiden du nå bruker på DOL på å studere.

Jeg anbefaler andre brukere å hjelpe deg med din DOL-avhengighet ved ikke å svare på alle dine innlegg.

Gjest Jente31
Skrevet

Prøv å bruke den tiden du nå bruker på DOL på å studere.

Jeg anbefaler andre brukere å hjelpe deg med din DOL-avhengighet ved ikke å svare på alle dine innlegg.

Kansje grublerådet hadde vært noe for SMIR også? Det hjalp iallefall meg.. Men jeg vet jo ikke om det vil hjelpe alle da.. Det tør jeg ikke ha en formening om.

Skrevet

Det beste hadde vært om ingen noensinne svarte meg mer her!

Du mener jo ikke at det beste er om ingen svarer deg. Naturligvis ikke. For om du virkelig mente det, hadde du ikke skrevet inn. Kanskje ikke engang brukt tid på nettet.

Tenk på at du bør gjøre noen ting som du kan klare å gjennomføre. Ta en ting av gangen. Det er viktig, for da kan du klare å konsentrere deg bedre om det du må gjøre. Hvis du bestemmer deg for å studere videre, vit at du da har bestemt deg for det, og ikke kast bort tiden med å tenke at dette klarer du ikke. Snakk pent til deg selv. Det funker! Ikke gi deg selv så mye kritikk for de tingene du ikke klarer. Gi deg en klapp på skuldra for det du gjør, stort og smått. Da kan du komme deg videre. Vi er våre vœrste kritikere. Du ville aldri ha sagt de tingene til en god venninne som de du tenker om deg selv! Prov noen ganger å se nøytralt på det du gjør. Er det bra? Er det dårlig? Hva kan du gjøre for å forandre på det du gjør. Hva er målet ditt? Hva er målet ditt for denne timen, denne dagen, neste uke? Du trenger ikke tenke for lang tid i forveien, men prøve å konsentrere deg om å vœre i øyeblikket. Ikke ta med deg igår til det du må gjøre i dag. Det betyr at du ikke skal tenke at du ikke kan gjennomføre det bare fordi du hadde gjort en mindre bra jobb før. Friskt mot er det vel noe som heter.

Så til slutt: skriv ned fordeler og ulemper ved å gi opp eller utsette studiene. Vil du bli bedre av det? Vil du gi opp nå og tenke om noen år at det burde du ha klart? Kan du få hjelp til å forme studiedagene til ditt behov? Ikke gi opp. Se at du har muligheter. Å studere kan gi deg mer enn du tror, og det er absolutt ikke å satse på å ikke gjør noen ting. Da lager du en felle for deg selv. Kasnkje må du bare rett og slett bruke litt mer tid. Og kanskje du en dag mottar vitnemålet ditt og kan smile fordi du er stolt av deg selv.

Skrevet

Hvor sitter du når du skal jobbe med studiene? På et studiested, hjemme eller på f.eks. et bibliotek?

Jeg anbefaler å finne et sted utenfor der du pleier å oppholde deg når du har fri, altså ikke hjemme. Vær der til bestemte tider, og ikke ha med noe distraherende. Vær "på jobb" i dette tidsrommet, og les - konsentrasjonen vil antakelig øke etter hvert, dersom du ikke har noe særlig alternativ.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...