Gå til innhold

Noen erfarne/profesjonelle svømmere her?


Gjest best wishes

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes

Jeg har nylig begynt å svømme med neseklype.

Problemet er at jeg får så vondt i halsen etter hvert når jeg svømmer. Det virker som om jeg strammer halsen på et vis, merker ikke det samme når jeg ikke bruker neseklypa.

Gjør jeg noe galt når jeg svømmer? Eller er det en tilvenningssak?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville kasta hele neseklypa. Jeg foretrekker helt klart å puste med nesen når jeg svømmer. Har forsøkt neseklype en gang, og følte jeg ikke fikk nok luft.

Men det er sikkert en vanesak .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest best wishes

Jeg ville kasta hele neseklypa. Jeg foretrekker helt klart å puste med nesen når jeg svømmer. Har forsøkt neseklype en gang, og følte jeg ikke fikk nok luft.

Men det er sikkert en vanesak .

Men når man dukker under vann så er det jo ikke så behagelig å puste med nesa.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært konkurransesvømmer. Kast klypen, og pust ut gjennom nesen under vann. Det føles unaturlig å puste bare med munnen, så det er ikke rart om du spenner deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest best wishes

Har vært konkurransesvømmer. Kast klypen, og pust ut gjennom nesen under vann. Det føles unaturlig å puste bare med munnen, så det er ikke rart om du spenner deg.

takk for svar:) Men bruker ikke de fleste konkurransesvømmere klype?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når man dukker under vann så er det jo ikke så behagelig å puste med nesa.....

Vel - jeg var konkurransesvømmer i mange år, og kjente INGEN som brukte neseklype. Man puster self. ikke INN under vann (verken med nesa eller munnen) man puster ut under vann :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest best wishes

Vel - jeg var konkurransesvømmer i mange år, og kjente INGEN som brukte neseklype. Man puster self. ikke INN under vann (verken med nesa eller munnen) man puster ut under vann :-)

Nå føler jeg at jeg spør idiotisk dumt, men altså, hvordan unngår du å få vann i nesa hvis du puster ut når du er under vann?

Eller var det noe annet du mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå føler jeg at jeg spør idiotisk dumt, men altså, hvordan unngår du å få vann i nesa hvis du puster ut når du er under vann?

Eller var det noe annet du mente?

Når man puster ut under vann, presser jo lufta fra utpusten vekk alt vann. Ikke noe problem. Man trekker jo ikke INN når man puster UT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke påberope meg å være profesjonell akkurat, men:

jeg puster alltid inn gjennom munn og nese, og ut kun gjennom nesen (under vann selvfølgelig). Vet ikke om jeg har lært det som teknikk elller om det bare har blitt sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå føler jeg at jeg spør idiotisk dumt, men altså, hvordan unngår du å få vann i nesa hvis du puster ut når du er under vann?

Eller var det noe annet du mente?

Jeg bruker aldri neseklype og svømmer masse under vann når jeg bader. Enten holder du pusten eller så puster du _ut_ når du er under vann. Det er mulig det er en treningssak? For meg er det iallefall veldig enkelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar:) Men bruker ikke de fleste konkurransesvømmere klype?

Da jeg var aktiv så jeg bare en eller to personer som brukte klype. Aner ikke hvordan det er nå, men jeg tviler på at det er særlig vanlig. Det gjør det jo vanskeligere å puste, og man må ha så mye luft som mulig for å kunne yte optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i sin tid vært konkurranse svømmer. Jeg brukte ikke neseklype, det er noe herk etter min mening. Pust inn med munnen og ut gjennom nesen under vann.

Jeg lurer på om det kanskje blir litt for stramt for halsen hvis du kun gjør det sånn, det er jo mye klor i vannet, kanskje det er det som er årsaken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå føler jeg at jeg spør idiotisk dumt, men altså, hvordan unngår du å få vann i nesa hvis du puster ut når du er under vann?

Eller var det noe annet du mente?

Så lenge du blåser luft ut gjennom nesen, så kommer det ikke vann inn i nesen. I det du slutter å puste ut, så må du stenge "ventilen":-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest best wishes

Så lenge du blåser luft ut gjennom nesen, så kommer det ikke vann inn i nesen. I det du slutter å puste ut, så må du stenge "ventilen":-)

ok, skal forsøke det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...