Gå til innhold

reaksjoner


Gjest mogs

Anbefalte innlegg

Får ofte en ubehagelig reaksjon etter å ha sagt noe. Normalt er jeg litt tilbakeholden og rolig.

Tankene blir: Dette burde jeg kanskje ikke sagt. Det var dumt å si det. Dette var ikke nødvendig å si til han/hun.

Det er mest når jeg sier noe om meg selv jeg reagerer.

Reaksjonene blir høy puls, urolighet, behov for å gjøre destruktive ting mot meg selv (gjør det også ofte).

Jeg har alltid slitt mye med dårlig samvittighet for alt. Enten jeg gjør for mye eller for lite av noe.

Lurer på om det er andre som har det slik og hva dere event. gjør med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slike tanker og reaksjoner, hvor virkelige de enn føles, har som regel ingen som helst sannhet i seg.

Kan det være en begynnelse og hardnakket fortelle deg selv at dette ikke er sant, uansett hvordan du føler deg. Kan et neste skritt være å gjøre alt du kan for å stoppe tankerekken og nekte deg selv å tenke på og analysere hvor vidt du har sagt noe dumt eller ikke.

På den måten kan du som en start klare å begrense hvor mye slikt river deg over ende.

Jeg tror det beste er å begynne med fornuften. Så vil forhåpentligvis følelsene komme dinglende etter. Det er uhyre viktig å bli bevisst på hvilke tanker og følelser som skal sultes ut og hva som bør mates.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt det MYE sånn og kan fortsatt dette dit til tider. Men synes det hjelper å utsette tankene. Litt som det mye omtalte "grublerådet".

Får lov å tenke på det på en bestemt tid tidlig på kvelden, men ikke der og da. Synes det er mye lettere å utsette tanker enn å stoppe de.

Da kan jeg liksom si til tankene eller meg selv at jeg tar de på alvor, men akkurat nå må jeg fokusere på andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike tanker og reaksjoner, hvor virkelige de enn føles, har som regel ingen som helst sannhet i seg.

Kan det være en begynnelse og hardnakket fortelle deg selv at dette ikke er sant, uansett hvordan du føler deg. Kan et neste skritt være å gjøre alt du kan for å stoppe tankerekken og nekte deg selv å tenke på og analysere hvor vidt du har sagt noe dumt eller ikke.

På den måten kan du som en start klare å begrense hvor mye slikt river deg over ende.

Jeg tror det beste er å begynne med fornuften. Så vil forhåpentligvis følelsene komme dinglende etter. Det er uhyre viktig å bli bevisst på hvilke tanker og følelser som skal sultes ut og hva som bør mates.

mvh

Ofte kommer reaksjonene før jeg egentlig er klar over hva som utløste den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...