G821365381153 Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Hei, jeg har diagnosen bipolar 1 og har et spørsmål angående medisiner. Jeg har tidligere fungert bra på Seroquel og Cipramil og lurer på å bytte tilbake til disse medisinene. Nå går jeg på Lamictal og Orfiril, og har gått på disse en stund. Jeg har følt meg sliten og deprimert i to år. Jeg har tenkt å prøve å gå tilbake til Seroquel og Cipramil og lurer på om jeg burde fortsette med Lamictal sammen med disse, og hvilke andre medisin sammensetninger som er vanlig for personer med Bipolar 1. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297735-bipolar-1-medisiner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nattravn Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Hei, jeg har bipolar 1, men jeg er ingen lege. Svarer deg derfor med det jeg "tror". Har selv brukt Litium, Tegretol og Orfiril hver for seg. Jeg er mer plaget med mani enn depresjon, så vi har kanskje forskjellige behov medisinmessig. Det er anbefalt å alltid bruke en stemningsstabilisator ved bipolar 1. I ditt tilfelle er det Lamictal og Orfiril som regnes som det av de medisinene du har brukt. Serequel regnes kanskje også som stemningsstabiliserende, selv om det er et antipsykotikum? Ved bipolar 1 er Litium førstevalg. Hvorfor har du ikke prøvd det? Orfiril er andrevalg.. Vet ikke hvem som kommer deretter, men Lamictal, Tegretol og andre epilepsimedisiner kommer sikkert deretter. Lamictal er vel bedre på å forebygge de depressive fasene og dårligere på de maniske, mens det er omvendt med Orfiril. Litium er jeg usikker på, men den skal virke godt forebyggende på både depresjon og mani og i store doser kan den behandle hypomani og mani. Hvis du er mest/oftest plaget med depresjon så er kanskje Litium eller Lamictal det som du bør ha som stemningsstabilisator? Psykiateren min sier at Lamictal er bedre enn de andre medisinene mot bipolar lidelse fordi den ikke har seksuelle bivirkninger og heller ikke vektøkning. Kanskje Lamictal + Cipramil er nok? Eller kan det gi deg hypomanier/manier? Eller Lamictal + Serequel? Eventuelt at dosen din justeres så du på en annen måte får mer antidepressiv effekt? (Jeg kjenner ikke til om noen av disse medisinene ikke passer sammen.. bare tipper her..) Den som kan svare deg best er din behandler som kjenner deg og ditt behov.. Håper du finner en coctail eller et middel som passer for deg. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297735-bipolar-1-medisiner/#findComment-2404994 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.