olavjoh2 Skrevet 14. juni 2001 Del Skrevet 14. juni 2001 Hei. Jeg har en far på godt 70 år som har fått hjerneskade etter infarkt og har fått et antakelig omfattende hukommelsestap. Synes den informasjon jeg fant her inne omkring denne type skade var bra. Imidlertid er jeg er interessert i ytterligere informasjon, informasjon omkring hvilke terapimuligheter/opptreningsmuligheter som finnes ifm. slike skader. Videre er jeg interesserti hvordan vi som familie best mulig kan bidra til å trene opp hans hukommelse. Dette da jeg ser at han fort blir klassifisert inn i aldersdemensgrupperingen. mvh Olav Johannessen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29775-terapi-opptreningsmuligheter-ved-hjerneskade-etter-infarkt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 18. juni 2001 Del Skrevet 18. juni 2001 Svar til Olavjoh2. Blodpropp til hjernen etter hjerteinfarkt er dessverre en ikke så sjelden komplikasjon. Prognosen for bedring av psykiske, intellektuelle og perifere , nevrologiske skader er helt avhengig av lokalisasjon og utbredelse av skaden i hjernen (som altså også har fått et infarkt). Ofte vil det måtte gå en viss tid (uker til 1-2 måneder) før man kan si noe om den prognostiske situasjon. Intellektuell opptrening, hukommelsestrening, etc., kan gjennomføres på forskjellige måter. Dere vil kunne få informasjon om hva som kan gjøres ved den sykehusavdelingen far var innlagt, evt. fra nevrolog fra samme sykehus. Også ergoterapeuter, fysioterapeuter og logopeder vil kunne bistå med verdifulle råd. Hjemme bør dere forsøke å stimulere alt far har av intellektuell kapasitet. Ikke gjøre samtaler om til "ja-nei-spørsmål", utfordre ham med oppgaver, få ham til å bli med på kryssordløsning, delta i sosialt samvær, stimulere med utflukter, museumbesøk, teater, osv. Vær forsiktig med TV, det er skremmende passiviserende og lite utfordrende intellektuelt. Men - alt dette er selvsagt avhengig av pasientens tilstand og utgangspunkt. Jeg har tillatt meg å skissere noen generelle råd, men den beste vurderingen vil dere kunne få fra hans leger (privat og på sykehus), samt gjøre egne vurderinger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29775-terapi-opptreningsmuligheter-ved-hjerneskade-etter-infarkt/#findComment-119837 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 18. juni 2001 Del Skrevet 18. juni 2001 Svar til Olavjoh2. Blodpropp til hjernen etter hjerteinfarkt er dessverre en ikke så sjelden komplikasjon. Prognosen for bedring av psykiske, intellektuelle og perifere , nevrologiske skader er helt avhengig av lokalisasjon og utbredelse av skaden i hjernen (som altså også har fått et infarkt). Ofte vil det måtte gå en viss tid (uker til 1-2 måneder) før man kan si noe om den prognostiske situasjon. Intellektuell opptrening, hukommelsestrening, etc., kan gjennomføres på forskjellige måter. Dere vil kunne få informasjon om hva som kan gjøres ved den sykehusavdelingen far var innlagt, evt. fra nevrolog fra samme sykehus. Også ergoterapeuter, fysioterapeuter og logopeder vil kunne bistå med verdifulle råd. Hjemme bør dere forsøke å stimulere alt far har av intellektuell kapasitet. Ikke gjøre samtaler om til "ja-nei-spørsmål", utfordre ham med oppgaver, få ham til å bli med på kryssordløsning, delta i sosialt samvær, stimulere med utflukter, museumbesøk, teater, osv. Vær forsiktig med TV, det er skremmende passiviserende og lite utfordrende intellektuelt. Men - alt dette er selvsagt avhengig av pasientens tilstand og utgangspunkt. Jeg har tillatt meg å skissere noen generelle råd, men den beste vurderingen vil dere kunne få fra hans leger (privat og på sykehus), samt gjøre egne vurderinger. Tusen takk for et informativt svar som vil være til god hjelp for oss i den videre prosess. mvh Olav Johannessen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29775-terapi-opptreningsmuligheter-ved-hjerneskade-etter-infarkt/#findComment-119863 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.