komlå Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Har en sønn på 15 år. Prøver så godt jeg kan å hjelpe han, men det er ikke lett. Han går ikke på skolen mer enn 2-3 ganger i uken. Jeg mener at han er deprimert, har panikkangst og skikkelig kaos i hodet. Dette har pågått et år nå. Har vært hos lege og skolepsykolog med han. Fastlegen ville bare at vi skulle se det an. Det var svaret jeg fikk alle gangene jeg oppsøkte legen. Siste gangen sa jeg at nå må noe skje, vi kunne ikke ha det sånn lengre. Legen ville ikke sette han på antidepressive, ville heller henvise han til BUP. Da måttte jeg som mor samle inn rapporter fra møter på skolen, rapport fra helsesøster, rapport fra skolepsykolog, samt skrive en rapport selv, FØR legen kunne sende en henvisning. Dette tar jo tid. Snakket med helsesøster i forrige uke, hun sa at det var sånn ca 1 år for å komme inn på BUP. Min sønn trenger hjelp nå! Nå er jeg så trøtt og sliten, vet ikke hvor kan jeg hente overskudd fra. Satt og tenkte om jeg kunne ta en tur til legen min, og få en gradert sykemelding. Men jeg vet ikke om det er grunn nok til å få sykemelding. Noen som vet? Og er det noen som vet hva jeg kan gjøre for å få fortgang i dette, sånn at jeg kan hjelp sønnen min? 0 Siter
-ricoline Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Bestill deg time til privat lege, det blir litt dyrere men du får fortere hjelp, det er min erfaring. 0 Siter
Gjest Det ville jeg gjort Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Du skrev: "Nå er jeg så trøtt og sliten, vet ikke hvor kan jeg hente overskudd fra. Satt og tenkte om jeg kunne ta en tur til legen min, og få en gradert sykemelding. Men jeg vet ikke om det er grunn nok til å få sykemelding." Hvis du frykter at det ikke er grunn god nok, så ville jeg "malt" det litt ut, til legen hadde forstått at du trenger en sykemelding. 0 Siter
frosken Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Synes du skal forlange at legen henviser din sønn til BUP øyeblikkelig, og i tillegg bør muligens PPT vurdere skolesituasjonen hans snarest. Du kan også selv ringe BUP og be om råd; be om å få snakke med inntaksansvarlig. Din sønn kan kanskje få midlertidig hjelp gjennom helsestasjon for ungdom. Noen steder har de psykolog tilgjengelig på slike ungdomstilbud. Hva sier sønnen din selv om situasjonen? Hva er hans forslag til løsninger? 0 Siter
frosken Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Har du vurdert å ringe Voksne for barns sin bekymringstelefon? De skal kunne gi råd mht hvordan sørge for at din sønn får kompetent hjelp: http://www.xpublish.no/vfb/xp/pub/topp/foreldretelefonen/241905 0 Siter
komlå Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Skrevet 28. januar 2008 Synes du skal forlange at legen henviser din sønn til BUP øyeblikkelig, og i tillegg bør muligens PPT vurdere skolesituasjonen hans snarest. Du kan også selv ringe BUP og be om råd; be om å få snakke med inntaksansvarlig. Din sønn kan kanskje få midlertidig hjelp gjennom helsestasjon for ungdom. Noen steder har de psykolog tilgjengelig på slike ungdomstilbud. Hva sier sønnen din selv om situasjonen? Hva er hans forslag til løsninger? Voksne for barn snakket jeg med i sommer. Der fikk jeg beskjed om å stå på og fortsette sånn som jeg gjorde. Skolepsykologen han går til, hører til helsestasjonen for ungdom. Min sønn ønsker ikke å ha det sånn som han har det. Han er villig til det meste, bare han får det bedre med seg selv. Han har ikke forslag til hvordan han skal få det bedre. Han har fullstendig kaos i hodet. PPT-tjenesten har skrevet rapport om han. Der står det at de ikke kan hjelpe han, og de ønsker at han skal bli henvist til BUP. Håper at det er et trumfkort, at han kanskje kan komme seg fortere inn på BUP. Tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg på innlegget! :-) 0 Siter
frosken Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Voksne for barn snakket jeg med i sommer. Der fikk jeg beskjed om å stå på og fortsette sånn som jeg gjorde. Skolepsykologen han går til, hører til helsestasjonen for ungdom. Min sønn ønsker ikke å ha det sånn som han har det. Han er villig til det meste, bare han får det bedre med seg selv. Han har ikke forslag til hvordan han skal få det bedre. Han har fullstendig kaos i hodet. PPT-tjenesten har skrevet rapport om han. Der står det at de ikke kan hjelpe han, og de ønsker at han skal bli henvist til BUP. Håper at det er et trumfkort, at han kanskje kan komme seg fortere inn på BUP. Tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg på innlegget! :-) Fastlegen bør følge rådet fra PPT, og hvis ikke kan vel legen/psykologen på helsestasjonen henvise? Når han er henvist, så hadde jeg ringt BUP og lagt betydelig press på dem i håp om å få time relativt raskt. Han har i realiteten allerede ventet ganske lenge siden det har vært forsøkt å finne tiltak gjennom lang tid. Du kan evt. snakke med pasientombudet i ditt fylke dersom dere må vente lenge på time. Dessverre er det slik at hvor lenge man må vente av og til kan påvirkes av pågående foreldre, og i kampen for å oppnå best mulig hjelp til sine barn må alle lovlige midler kunne prøves. Lykke til! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.