Gå til innhold

Syklotymi


Gjest Datter som lurer

Anbefalte innlegg

Gjest Datter som lurer

Hei.. eg har en mor som har fått diagnosen syklotymi, å jeg lurte på om du kunne forklare meg litt hva dette er? og om evt, behandling og hva jeg som pårørende kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spekepølse

Det er en form for bipolaritet, som oftere svingninger og mildere utslag av depresjn og mani enn de andre bipolare diagnosene, slik jeg har forstått det. Du finner en del info med å søke på nettet, kanskje først og fremst med C som forbokstav - cyclotymi. Vet det fins et engelsk forum for folk med cyklotymi, det er også en del folk med denne diagnosen på http://bptreffpunkt.org.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Cyklotymi er en "vedvarende affektiv lidelse" som har både oppover og nedoversvingninger. En svinger ikke så høyt opp som ved hypomani og ikke så langt ned som ved depressiv episode. Svingningene er dog klart større enn gode og dårlige dager som en ser hos folk flest.

Svingningene er helt uavhengige av ytre livshendelser, og hos kvinner også uanhengig av menssyklus.

Lidelsen er rent biologisk. Psykoterapi har ingen effekt. Behandlingen er helt farmakologisk. En bruker vanligvis litium (Lithionit) eller Lamictal.

Det du kan gjøre for din mor er bla å forstå og formidle at hun er prisgitt sin biokjemi og ikke er skyld i dette selv. Du kan oppmuntre henne til å følge nøye den livslange behandlingen med medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...