Gå til innhold

Kan en enkelt ubehagelig drøm være et tegn på fortrengte minner?

Anbefalte innlegg

Gjest særdeles bekymret
Skrevet

Her en natt hadde jeg den mest ubehagelige drømmen jeg noen gang har hatt. Som drømmer flest var den ikke helt virkelighetstro når man ser på den i etterkant, men den var virkelig nok til at støkken sitter ennå - enda det er en halv uke siden jeg hadde drømmen. Denne drømmen handler da altså om meg og min far i en seksuell situasjon med hverandre. Jeg vet ikke hvor gammel jeg selv var i denne drømmen, men at det var meg og min far er det ingen tvil om. Som sagt så er det detaljer som gjør at jeg vet at det ikke kan ha vært et direkte minne, men hele følelsen jeg sitter med i etterkant er - ja, jeg klarer ikke en gang definere den. Mitt spørsmål til deg som psykolog er som følger: kan denne drømmen være et tegn på fortrengte minner fra barndomsovergrep? Er jeg en av dem som har vokst opp lykkelig uvitende om overgrep for så å få livet ødelagt når minnene bestemmer seg for å dukke opp? Eller var det bare en vanlig drøm, som uheldigvis var særdeles foruroligende? Jeg har, og har alltid hatt, et godt forhold til min far. Jeg gledet meg alltid til besøkene (mine foreldre ble skilt da jeg var barn), og syntes alltid det var trist å dra. Ingenting stemmer med tanken på at denne drømmen skulle ha noe med virkeligheten å gjøre. Hva er din faglige mening, basert på de (begrensede) opplysningene jeg kom med her?

Skrevet

En drøm sier ikke noe om faktisk virkelighet. Den sier i høyden noe om din psyke, og kanskje ikke det engang :-)

Skrevet

Jeg er heller ikke fagpersonen...

Jeg vil tro du har lest om eller hørt om incest i det siste. En film kanskje? Vi drømmer så mye rart, og jeg ville ikke tenkt så mye på denne drømmen siden det kun er en eneste gang du har drømt dette.

Skrevet

Farlig å spekulere om sånnt. plutselig blir en uskyldig mistenkt for ting vedkommende aldri har gjort. Jeg har selv hatt en drøm som den du nevnte, og det var ekkelt, men bare en drøm. Drømmetydning o.l er ingen vitenskap.

Gjest fnugget
Skrevet

Det er helt normalt å ha seksuelle drømmer om foreldrene. Det er noe så og si alle opplever en eller annen gang. Som regel er det ikke seksualiteten i seg selv som spiller noe rolle her, slike drømmer er som regel uttrykk for noe annet og vanligvis helt ufarlig.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg ville ikke tillagt en enkelt drøm noe som helst "sannhetsverdi". En drøm er bare en drøm som er en slags fantasi.

Forhold deg til virkeligheten i våken tilstand.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...