Gå til innhold

Oljeovner, farlige eller ikke?


morinor

Anbefalte innlegg

Det var for en stund siden mye snakk om at løse, oljefylte ovner, var brannfarlige. Nå hører jeg så forskjellig. Noen sier at slike ovner bare bør brukes under tilsyn, mens andre sier at ovner fra trygge leverandører er helt ok å bruke. Noen som har fått med seg siste konklusjon i denne saken?

Jeg leier leilighet, og i stua og kjøkkenet er to sånne løse ovner eneste oppvarmingskilde. Nå har de stått på døgnet rundt noen måneder, og de har begynt å bli brune nederst mellom rillene eller hva det nå heter... Lurer på om jeg bør få dem erstattet snarest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg husker som er farlig er når de begynner å lekke olje. Da skal du kvitte deg med dem. Men kan det brune være olje kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De brannfarlige oljeovnene ble trukket fra markedet. Det sto lister i avisene om hvilke det var. De som selges nå skal være sikre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent av meg er elektriker,og vil ikke eie slik en oljeovn.

Mener de er kjempe farlige..

Selv har jeg en,men har den ikke på når vi er borte lenge.

ALT i denne verden er jo farlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

De brannfarlige oljeovnene ble trukket fra markedet. Det sto lister i avisene om hvilke det var. De som selges nå skal være sikre

Det hevdes likevel at alle oljefylte ovner blir farlige med tida, selv de som er sikre i utgangspunktet. Dette kommer visstnok av at oljen inni ovnen utvider seg og fører til materialtretthet i metallet, noe som på sikt kan føre til lekkasje. Leste at man max skulle bruke en sånn ovn i et visst antall år (tror det var fem...) før man byttet den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg husker som er farlig er når de begynner å lekke olje. Da skal du kvitte deg med dem. Men kan det brune være olje kanskje?

Det brune er mest sannsynlig brent støv.

Ho kan prøve å vaske det av med Jif når ovnen er kald, og kontakten uttrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En bekjent av meg er elektriker,og vil ikke eie slik en oljeovn.

Mener de er kjempe farlige..

Selv har jeg en,men har den ikke på når vi er borte lenge.

ALT i denne verden er jo farlig...

Ville nå heller ha den på når jeg var borte og ikke når jeg var hjemme.

Skal det begynne å brenne, synes jeg det er greit å være vekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nå heller ha den på når jeg var borte og ikke når jeg var hjemme.

Skal det begynne å brenne, synes jeg det er greit å være vekke.

''Ville nå heller ha den på når jeg var borte og ikke når jeg var hjemme. Skal det begynne å brenne, synes jeg det er greit å være vekke''

Er du borte er sjansen for at huset brenner ned stor, er du hjemme har du jo en mulighet til å stoppe brannen i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ville nå heller ha den på når jeg var borte og ikke når jeg var hjemme. Skal det begynne å brenne, synes jeg det er greit å være vekke''

Er du borte er sjansen for at huset brenner ned stor, er du hjemme har du jo en mulighet til å stoppe brannen i utgangspunktet.

Du har også sjansen til å bli drept.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nå heller ha den på når jeg var borte og ikke når jeg var hjemme.

Skal det begynne å brenne, synes jeg det er greit å være vekke.

He,he, vel jeg synes det er greit visst jeg kan slukke brannen før hele huset brenner ned! ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He,he, vel jeg synes det er greit visst jeg kan slukke brannen før hele huset brenner ned! ;0)

Hvis oljen i en oljeovn tar fyr/eksploderer så ønsker du definitivt ikke å være i nærheten.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nei takk du

Jeg skal overhode ikke ha den type ovn i mitt hus.

Naboen hadde, noe skjedde og det ble en skikkelig eksplosjon. Brannvesenet og røykdykker kom og evakuerte meg og ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har også sjansen til å bli drept.

Med vennlig hilsen

Du kan bli påkjørt av en trikk og drept også, men ikkje hvis du er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...