Gå til innhold

Varig uføre, 1G og skatt


Gjest skattespørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest skattespørsmål

Sikkert litt på siden, men jeg prøver.

Som arbeidstaker tjener jeg brutto 31 000 i mnd, og trekker 11000 i skatt. Mao utbetalt 20 000.

Så lurer jeg på:

Som varig ufør, samt med en tilleggsjobb på 1G blir brutto inntekt lik lønn, dvs 31 000 pr mnd. Men slik jeg har forstått det får man mindre skatt som varig ufør, særfradrag. Betyr det da at jeg som ufør med inntekt på 1G får mer utbetalt pr mnd. Alle andre skattemessige forhold er like.

Evt hva blir det nye skattetrekket ?

Og så lurer jeg på om ekstrajobben på 1G blir skattet som ekstrajobb, slik at man bruker del 2 på skattekortet. Da går jo over 50% bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke peiling på uføretrygd.

Men når det gjelder skatten, så er det ikke forskjellig skatt på hovedjobber og ekstrajobber. Det er skattetrekket som kan være forskjellig. Den utlignede skatten er den samme for den siste kronen du tjener, uansett om den kommer fra hovedjobb, eller fra ekstrajobb 1, 2 eller 3.

Når skattekortet har en marginalprosent for ekstrajobber, er det for at det totale skattetrekket skal bli riktigst mulig, men det kan jo likevel skje at det ikke blir helt riktig, den egentlige skatten beregnes jo ikke før året etter, ved ligningsoppgjøret.

Med månedsinntekt på 31000, vil marginalskatten din være på ca. 36%, og det vil du betale uansett om det er ekstrajobb eller hovedjobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skattespørsmål

Jeg har ikke peiling på uføretrygd.

Men når det gjelder skatten, så er det ikke forskjellig skatt på hovedjobber og ekstrajobber. Det er skattetrekket som kan være forskjellig. Den utlignede skatten er den samme for den siste kronen du tjener, uansett om den kommer fra hovedjobb, eller fra ekstrajobb 1, 2 eller 3.

Når skattekortet har en marginalprosent for ekstrajobber, er det for at det totale skattetrekket skal bli riktigst mulig, men det kan jo likevel skje at det ikke blir helt riktig, den egentlige skatten beregnes jo ikke før året etter, ved ligningsoppgjøret.

Med månedsinntekt på 31000, vil marginalskatten din være på ca. 36%, og det vil du betale uansett om det er ekstrajobb eller hovedjobb.

Takk for svar. Da fikk jeg jo svar på det ene spørsmålet mitt.

Håper det er noen lyse hoder som kan svare på resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skattespørsmål

Det er ikke særlig morsomt å bli varig ufør i ung arbeidsfør alder.

Hilsen

Nei det er veldig tøft. Mister selvrespekt og pågangsmot.

Prøver som kjent å finne ut av de skattemessige forhold rundt varig ufør.

Leser flere steder at varig uføre har skattefordeler men klarer ikke å finne ut av hva de består i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Nei det er veldig tøft. Mister selvrespekt og pågangsmot.

Prøver som kjent å finne ut av de skattemessige forhold rundt varig ufør.

Leser flere steder at varig uføre har skattefordeler men klarer ikke å finne ut av hva de består i.

Det er 3% trygdeavgift på uførepensjon, mot 7,8% avgift på lønn etc.

Uførepensjonister får et særfradrag på 19.368 og det er på nettoskattinntekten, dvs, det er 28% skatt.

Beregning av hva pensjonen blir i utbetaling er vanskelig, men på siste skatteoppgjør står det nederst til høyre "Hvor stor blir pensjonen fra folketrygden?" -der er det beregnet fremtidig alderspensjon, og som oftest er det lik det som vil bli utbetalt i varig uførepensjon.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest skattespørsmål

Det er 3% trygdeavgift på uførepensjon, mot 7,8% avgift på lønn etc.

Uførepensjonister får et særfradrag på 19.368 og det er på nettoskattinntekten, dvs, det er 28% skatt.

Beregning av hva pensjonen blir i utbetaling er vanskelig, men på siste skatteoppgjør står det nederst til høyre "Hvor stor blir pensjonen fra folketrygden?" -der er det beregnet fremtidig alderspensjon, og som oftest er det lik det som vil bli utbetalt i varig uførepensjon.

Hilsen

Takk for svar. Det var dette jeg lurte på ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...