Høstkveld Skrevet 31. januar 2008 Skrevet 31. januar 2008 Vet ikke helt om du svarer på spørsmål som dette men prøver i alle fall, er veldig rådvill som mor for tiden og fortvilet på vegne av min sønn på 10 år som har ADHD. Han bruker 54 mg Concerta og bygger på med 10mg ritalin om ettermiddagen ved behov. Og behovet er der ofte. Han har en normal kroppsbygning og alle legesjekkene vi har vært på viser at kroppen hans tåler denne dosen som tross alt er ganske høy. Men av en eller annen grunn virker det som om Concertaen går fortere ut av kroppen enn de 12 timene som er normalt. Ritalinen gir imidlertid god effekt og gjør så vi har en grei ettermiddag/kveld her hjemme. Problemet nå er skolen. Han er meget urolig og ukonsentrert på skolen, og er i ferd med å få et skikkelig "bølle-stempel" nå. Har senest i dag vært i møte med lærer og inspektør på grunn av hans oppførsel. Og jeg kjenner igjen adferden, det er det samme her hjemme i helgene på dagtid. Så jeg lurer på om Concerta-dosen rett og slett er for lav, han har brukt denne dosen nå i 3 år. Og det har fungert ganske greit, med noen periodiske svingninger. Legen hos BUP mener dosen er mer enn høy nok, og vil ikke skrive ut høyere dose. Jeg er skeptisk til å gå over til Ritalin som hovedmedisin, har lest om flere bivirkninger av dette. Stratera kan også være et alternativ, men det er en helt annen type preparat som ikke virker så godt på mange? Spørsmålet mitt blir: Er dosen med Concerta høy nok, er det andre gunner til at det ikke virker så bra lenger? Eller bør vi prøve andre preparater nå fremfor å øke dosen ytterligere? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 31. januar 2008 Skrevet 31. januar 2008 Det er et meget sentralt punkt du tar opp her. ADHD skal medisineres etter effekt og ikke etter antall mg. Det er helt korrekt at din sønn bør forsøke høyere dose. Effekten må evalueres, og slik komer en frem til korrekt dose. Første sted må være økning av Conserta. Om det ikke fører til målet, kan Riatalin depotkapsler forsøkes. Uansett skal dere ikke aksepterer at det er som nå. 0 Siter
Gjest fartiltomedadhd Skrevet 2. februar 2008 Skrevet 2. februar 2008 Har selv 2 barn med ADHD. Sønnen min på 12 år går på Strattera. Sønnen min på 10År går på 72mg Concerta pluss 15mg ritalin. Husk at det er du som er sjefen når det gjelder medisinering. Når de gjelder de maks anbefalte doser, så er de maks anbefalte. Med det betyr det at det 100% sikkert at det ikke vil skje barnet noe om en forholder seg til dem. Men 99% av barna tåler godt doser som er høyere. Bare pass på blodtrykk og bivirkninger så går det nok bra. En annen svakhet med maksdosene er at de ble laget på 60 tallet. Da en trodde at ADHD ble mindre omfattende med alderen og behovet for medisin dermed også mindre. Så maksdosene på Ritalin 60mg og Concerta på 54mg er ikke relevant til dagens forståelse av ADHD. Fordi de maksdoser er basert på hvor mye tåler et barn som er 6 år gammel. Et barn om 10år gammel har mer robust kropp og tåler en høyere dose. På strattera går dosen i mg per kg og ikke etter alder. Om du ringer Georg Lindjeld 95070687 i Jahnsen og cillag kan han sende deg de nye forslagene til retningslijer. Der konserta skal doseres med 2mg/kg opptil 108mg. Jeg er enig med Nils håvard dahl først øke dosen Concerta og så seinere kan du konventere til annen medisin dersom det ikke er godt nok. Mine sønner hadde begge kjempe forbedring når dosen økte fra 54mg til 72mg. 0 Siter
Gjest fartiltomedadhd Skrevet 2. februar 2008 Skrevet 2. februar 2008 Må jo selv si at jeg har adhd. Men meg og elste sønnen går på Strattera. Det er riktig at færre har virkning av Strattera enn Concerta. Fordelen med Concerta er at svært mange kan få god effekt av den dersom dosen er høy nok. Flere enn ved Strattera. Det jeg sier min sønns lege. Du har ikke peiling på Concereta, det har jeg. Hvis det er noe som skjer så kommer jeg til å klandere meg selv fordi det er jeg som har bett om høyere dose. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.