Gå til innhold

Nav og tannlegejournal


Anbefalte innlegg

Gjest Pasientrettigheter
Skrevet
http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3787234 Kan du svare på denne. Det jeg lurer på er om tannlegejournaler ikke blir behandlet etter like regler som medisinske journaler. Om det ikke er en forutsetning å be den det angår om tillatelse. Tannløs sier i tråden at det er vanlig saksgang å hente inn journal. Har de lov til det. Jeg har også søkt uføre og ønsker ikke å gi nav innsyn i mine medisinske journaler, hva kan jeg gjøre for å hindre det. Så noe helt annet til slutt. Leser at varig uføre har skattefordeler, men finner ikke ut hva de innebærer. Vet du noe om det ?
Advokat Thomas Myran
Skrevet

Hei!

Det er ingen måte å hindre NAV tilgang til medisinske opplysninger. Dette følger direkte av Folketrygdlovens bestemmelser, se

Ftrl § 21-4. Innhenting av opplysninger og uttalelser (1149)

Ved behandling av krav om ytelser eller kontroll av løpende ytelser og tidligere utbetalte ytelser etter denne loven har Arbeids- og velferdsetaten rett til å innhente nødvendige opplysninger fra behandlingspersonell og andre som yter tjenester for trygdens regning. (1150) Det samme gjelder i forhold til arbeidsgiver (1151), tidligere arbeidsgivere, offentlig myndighet, bank, Posten Norge AS, forsikringsselskap, privat pensjonsordning, utdanningsinstitusjon, samt Statens lånekasse for utdanning. (2006/5-9) De som blir pålagt å gi opplysninger, plikter å gjøre dette uten godtgjørelse. (1152)

De som gir behandling eller yter tjenester for trygdens regning, plikter etter krav fra Arbeids- og velferdsetaten å gi de erklæringer og uttalelser som er nødvendige for at etaten skal kunne vurdere rettigheter og plikter etter denne loven (1153). Det samme gjelder andre særskilt sakkyndige. I en legeerklæring om sykefravær plikter legen å opplyse om en sykdom eller en skade kan ha sammenheng med arbeidssituasjonen.

Arbeids- og velferdsetaten kan pålegge helseinstitusjoner, fengsler og boformer for heldøgns omsorg og pleie å gi rutinemessige meldinger om innskriving og utskriving av klienter. Skoler kan pålegges å gi rutinemessige meldinger når elever har fravær som kan skyldes utenlandsopphold. (2006/5-10)

De som blir pålagt å gi opplysninger, erklæringer og uttalelser, plikter å gjøre dette uten ugrunnet opphold (1154) og uten hinder av taushetsplikt. (1155)

Arbeids- og velferdsetaten har videre rett til å innhente nødvendige opplysninger ved bevissikring etter reglene i tvisteloven § 28-3 tredje ledd og § 28-4 eller ved politiet. Krav om bevissikring fremmes for den tingrett hvor de som skal avhøres, bor eller oppholder seg eller realbevis skal undersøkes. (1156) (2007/1-1)

I tillegg suppleres dette av

Ftrl. § 21-3. Medlemmets opplysningsplikt (1146)

En person som krever en ytelse, plikter å gi de opplysninger og levere de dokumenter som er nødvendige for at Arbeids- og velferdsetaten skal kunne vurdere om vedkommende har rett til ytelsen. Den som mottar en ytelse, plikter å underrette etaten om endringer i forhold som kan være avgjørende for om vedkommende fortsatt har rett til ytelsen eller for å kunne kontrollere ytelsens størrelse. (1147)

Arbeids- og velferdsetaten kan kreve at den som mottar eller har mottatt en ytelse, gir de opplysninger og leverer de dokumenter som er nødvendige for å kontrollere ytelsens størrelse eller vilkårene for rett til ytelsen.

Arbeids- og velferdsetaten kan kreve at den som krever eller mottar en ytelse, lar seg undersøke eller intervjue av lege eller annen sakkyndig dersom den finner at det er nødvendig.

og

Ftrl. § 21-7. Uriktige opplysninger m.m. - følger for ytelser fra trygden (1160)

Et krav om en ytelse kan avslås og en innvilget ytelse kan holdes tilbake eller stanses helt eller delvis dersom vedkommende

a) mot bedre vitende gir uriktige opplysninger,

B) holder tilbake opplysninger som er viktige for rettigheter eller plikter etter denne loven, eller

c) uten rimelig grunn (1161) unnlater å etterkomme pålegg som er gitt med hjemmel i denne loven.

Kort sagt: du som søker har full opplysningsplikt, og NAV har full rett til å innhende de opplysninger de trenger.

Når det gjelder "fullt" journalinnsyn, vil dette bli et skjønnsmessig spørmål, også mtp. "lengden" på journalen. Det er uansett det som er nødvendig for NAV for å fatte et korrekt vedtak som skal innhentes, jfr. Forvaltningslovens § 17, hvor det påligger NAV (og eventuelle andre forvaltningsorganer) en utredningsplikt.

Dette regelverket er også til søkers fordel - er det opplysninger som er kjente, og som ville ført til et annet resultat og disse er holdt tilbake, vil det fort kunne føre til krav om tilbakebetaling og i verste fall straffeansvar.

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...