Gå til innhold

16.000 unge under 30 med uføretrygd får Nav-SMS

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det heter uføretrygd. Ikke gratis penger. Det går for pokker an å sende ut brev en annen dag enn lørdag kveld uten at det betyr man er en sutrekopp. 

Anonymkode: d0e1d...dc1

Jo, hvis det er det man klager over, er man en sutrekopp. 

Anonymkode: f82e3...7e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
laban skrev (3 timer siden):

Jeg gjetter på (men jeg vet ikke) at dette kan løses rent teknisk, men at det ville bety en prisøkning på tjenesten. Og selv en liten økning pr digitalt brev vil bety mye for en så gigantisk bruker som NAV - som fra før har et budsjett under lupen.

Det er f.eks. en pris pr tegn i SMS-utsendelser, dvs. de blir dyrere pr stk når man passerer bestemte grenser for antall tegn pr melding. Det spiller ikke så stor rolle at meldingen går over en slik grense hvis man skal sende ut 100, men det blir noe annet hvis man skal sende 100 000. 

Men altså - jeg jobber ikke i NAV, mine erfaringer er fra utsending av digitale invitasjoner/spørreskjema til tilfeldige personer for å samle inn data til bl.a. forskning. Men det handler også om tusenvis pr gang. 

I dette tilfellet var det vel en beskjed som de fleste oppfatter som positiv. Kanskje er det ikke så lett for NAV å se for seg at den ødelegger helgen. Men igjen - nå gjetter jeg bare.  

Du har sikkert rett i at det krever mer. Men jeg tenker at det kunne nok nav, som den kunden de er, klart å forhandle seg bort fra. Jeg gjetter at de med ansvaret hos NAV rett og slett ikke klarer å sette seg inn i hvordan det kan oppleves for mange å få brev fra NAV. At de ikke forstår at dette faktisk er virkelig vanskelig for mange.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jo, hvis det er det man klager over, er man en sutrekopp. 

Nei. Jeg har en annen pågående sak fra nav og lurte umiddelbart hva kan de evt ha funney på nå da. Men man må kanskje ha hatt et komplisert forhold til nav som innebar advokathjelp for å klare å sette seg inn i sånt. 

Skrevet
Fru2020 skrev (6 minutter siden):

Du har sikkert rett i at det krever mer. Men jeg tenker at det kunne nok nav, som den kunden de er, klart å forhandle seg bort fra. Jeg gjetter at de med ansvaret hos NAV rett og slett ikke klarer å sette seg inn i hvordan det kan oppleves for mange å få brev fra NAV. At de ikke forstår at dette faktisk er virkelig vanskelig for mange.

Bingo. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Jeg har en annen pågående sak fra nav og lurte umiddelbart hva kan de evt ha funney på nå da. Men man må kanskje ha hatt et komplisert forhold til nav som innebar advokathjelp for å klare å sette seg inn i sånt. 

Alt for mange i dag mener at andre har ansvaret for deres ubehag. Det handler ikke om hvordan man har det, men hvordan man tar det. 

Skrevet (endret)
Fru2020 skrev (14 minutter siden):

Det kan godt hende, jeg kjenner slike utsendinger bare fra teknisk side. Poenget mitt var mest at jeg tviler på at etaten planla å ødelegge lørdagskvelden for noen.

Jeg har aldri fått noe fra NAV som har vært annet enn rent informativt, så jeg vet ingenting om følelser i den forbindelse. 

Endret av laban
Skrevet
laban skrev (2 minutter siden):

Det kan godt hende, jeg kjenner slike utsendinger bare fra teknisk side. Poenget mitt var mest at jeg tviler på at etaten planla å ødelegge lørdagskvelden for noen.

Jeg gjetter nå på at mange etater som sender ut mengder med sms gjør det på litt aparte tider av døgnet for ikke å belaste nettet på tidspunkter der mange andre også bruker det? Ergo settes det automatisk til et tidspunkt på døgnet der nettet ikke er særlig belastet - altså på sen kveld og natt.

Skrevet
Lillemus skrev (1 minutt siden):

Jeg gjetter nå på at mange etater som sender ut mengder med sms gjør det på litt aparte tider av døgnet for ikke å belaste nettet på tidspunkter der mange andre også bruker det? Ergo settes det automatisk til et tidspunkt på døgnet der nettet ikke er særlig belastet - altså på sen kveld og natt.

Jeg tror ikke etatene bestiller annet enn utsendingen av brevene til mottakernes elektronisk postkasse. SMS-varslingen er pålagt når avsender er myndighet/offentlig etat. Så jeg kan tenke meg at den administreres av "boksene" - og de har en ramme på mellom 07 og 23 (21 hvis man setter den begrensningen selv i E-boks, vet ikke om Digipost har). Hvilke hensyn de tar rundt slike masseutsendinger aner jeg ikke. Men det skal jo helst være slik at brevet helt sikkert har kommet før varslingen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...