Gå til innhold

multiple system atrophy (MSA)

Anbefalte innlegg

Gjest fortvilet datter

Min far har de siste årene vært plaget av dårlig balanse, nedsatt muskelkraft i armer og bein, "snøvling" når han prater og diare. Plagene har gradvis blitt verre og han har nå vært sykmeldt i snart et år. Legene har vært meget rådville og hatt vanskelig med å stille en diagnose. Vi har fått høre alt i fra "nerver i klem" til Parkinson og MS. Etter flerfoldige prøver/tester har legene omsider kommet frem til en endelig diagnose: MSA Vi har fått lite informasjon om sykdommen da det kan synes som om legene ikke vet så mye på området selv. Etter å ha surfet endel på Internett har jeg funnet endel på Multiple System Atrophy eller "The Shy-Drager Syndrome" som det også kalles. Informasjonen er imidlertid preget av engelske fagterminologier og ikke alt er derfor lettfattelig. Jeg håper derfor at dere kan bidra med litt faktainformasjon om sykdommen m.h.t. symptomer, undersøkelsesmetodikk, medisiner, sykdomsforløp, alternativ medisin og råd/tips til en letter hverdag for den som er rammet. Ettersom jeg har lest finnes det ikke noen effektiv medisin for sykdommen og alt en kan gjøre er å redusere de plagene som oppstår. Sykdomsforløpet (den tiden det tar før sykdommen inntreffer til personen dør)er beskrevet som alt i fra syv til 20 år. Hva er riktig? Finnes det virkelig ikke noe håp om bedring eller som evt. kan forsinke prosessen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29837-multiple-system-atrophy-msa/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Det er første gangen jeg hører dette sykdomsnavnet. Jeg kan dessverre ikke informere noe mer om den. Jeg går ut fra at det er en spesialist i nevrologi som har stilt diagnosen, og han burde kunne si mer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...