Gå til innhold

forskjellen på depresjon og bip.depr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er forskjellen på "vanlig" depresjon og bipolar depresjon? Kan man ha begge deler? Hvordan skiller man da mellom hva som er hva?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det finnes "små softtegn" som symptomatisk kan skille bipolare depresjoner fra "vanlige".

Per def er bipolar depresjon en depresjon hos en pasient med bipolar lidelse.

Skrevet

Det finnes "små softtegn" som symptomatisk kan skille bipolare depresjoner fra "vanlige".

Kan man være bipolar og ha "vanlige" depresjoner også? Eller er man ikke bipolar om man har vanlige depresjoner (selv om man til tider kan gå for å være hypoman)?

Skrevet

Kan man være bipolar og ha "vanlige" depresjoner også? Eller er man ikke bipolar om man har vanlige depresjoner (selv om man til tider kan gå for å være hypoman)?

''Per def er bipolar depresjon en depresjon hos en pasient med bipolar lidelse.''

Har du bipolar lidelse og blir deprimert er det vel da en bipolar depresjon?

Skrevet

Hva slags "softtegn" er det du sikter til?

Skrevet

''Per def er bipolar depresjon en depresjon hos en pasient med bipolar lidelse.''

Har du bipolar lidelse og blir deprimert er det vel da en bipolar depresjon?

En bipolar depresjon kan vel komme ut fra 'ingenting', mens en vanlig depresjon har en klarere sammenheng med noe (utløsende)? Eller? Vet ikke helt om jeg har skjønt dette riktig. Eller kan bipolare depresjoner også ha sammenheng med ytre ting, ikke bare biologiske?

Gjest lithium
Skrevet

Hva slags "softtegn" er det du sikter til?

Jeg er på gyngende grunn her, men jeg tror noen av "softtegnene" er større grad av irritabilitet, økt søvnbehov og mer markert passivitet. Jeg vil gjerne høre mer om hvilke "softtegn" du mente jeg og.

Gjest lithium
Skrevet

Det er ikke depresjonene som avgjør hvorvidt man har en bipolar lidelse eller ei (ikke annet enn at man må ha hatt en depresjon). Det er (hypo)maniene som gjør at man kan sette en slik diagnose.

En depresjon er stort sett en depresjon. Jeg går ut i fra at de eventuelle "softtegn" man kanskje kan se, kan være med å antyde at det er en bipolar lidelse man har med å gjøre. Jeg antar også at det slett ikke er alle med bipolar lidelse som har "softtegn".

Skrevet

Det er ikke depresjonene som avgjør hvorvidt man har en bipolar lidelse eller ei (ikke annet enn at man må ha hatt en depresjon). Det er (hypo)maniene som gjør at man kan sette en slik diagnose.

En depresjon er stort sett en depresjon. Jeg går ut i fra at de eventuelle "softtegn" man kanskje kan se, kan være med å antyde at det er en bipolar lidelse man har med å gjøre. Jeg antar også at det slett ikke er alle med bipolar lidelse som har "softtegn".

Jeg vet at det er (hypo)maniene som er avgjørende for bipolar diagnose, men vi svinger jo ulikt. Noen har flere oppturer enn nedturer. Bipolar betyr vel noe sånt som svingninger mellom to ytterpunkter? Det sier ikke noe om hvilken vei man svinger mest/flest ganger. Er man _kun_ deprimert er det en sak, men er man i hovedsak deprimert med en hypomani en sjelden gang kommer man fremdeles under bipolar diagnose, eller?

Er alle depresjonene da bipolare depresjoner eller "vanlige" depresjoner? Hvordan skiller man? Trenger man å behandle bipolare depresjoner i like stor grad som "vanlige" depresjoner? (Nå snakker jeg ut ifra meg selv om mine opplevelser.) Vanlige depresjoner er sånn jeg har forstått det mer årsaksavhengig enn bipolare depresjoner som "bare kommer".

Gjest mibbaka
Skrevet

Jeg vet at det er (hypo)maniene som er avgjørende for bipolar diagnose, men vi svinger jo ulikt. Noen har flere oppturer enn nedturer. Bipolar betyr vel noe sånt som svingninger mellom to ytterpunkter? Det sier ikke noe om hvilken vei man svinger mest/flest ganger. Er man _kun_ deprimert er det en sak, men er man i hovedsak deprimert med en hypomani en sjelden gang kommer man fremdeles under bipolar diagnose, eller?

Er alle depresjonene da bipolare depresjoner eller "vanlige" depresjoner? Hvordan skiller man? Trenger man å behandle bipolare depresjoner i like stor grad som "vanlige" depresjoner? (Nå snakker jeg ut ifra meg selv om mine opplevelser.) Vanlige depresjoner er sånn jeg har forstått det mer årsaksavhengig enn bipolare depresjoner som "bare kommer".

Kun en eneste hypomani er nok til at du har bipolar lidelse.

Er vanlig det, at man har mange depresjoner, og langt færre hypomanier. De er ofte mer kortvarige enn depresjonene, og avtar også med alder, mens depresjonene tiltar, hos eldre bipolare kan depresjone vare i årevis.

Årsaker kan utløse både bipolar manier og depresjoner, fordi man har den disposisjonen.

F.eks et dødsfall i familien kan utløse depresjon eller mani fordi man får søvnproblemer pga dødsfallet.

For lite søvn kan utløse episoder.

Om en ikke blir deprimert, men bare reagerer på en trist livssituasjon så kan det jo fint gå over av seg selv, selv hos bipolare.

Også de som ikke har bipolar lidelse, men som har tilbakevendene depresjoner, kan få sine depresjoner pga biologiske årsaker, og behøver ikke ha noen årsak ellers.

Gjest lithium
Skrevet

Som det bli sagt, en (hypo)mani er nok. Og ja, det er stor forskjell i antall episoder fra person til person, både opp- og nedturer.

Man skiller ikke så mye mellom bipolar og unipolar depresjon. Den vesentligste forskjellen er at man av og til kaller det en bipolar depresjon fordi du har en bipolar diagnose.

Man trenger definitivt å behandle bipolare depresjoner også, de er akkurat like ille som andres depresjoner. Men behandlingen skiller seg litt fra behandling av unipolare depresjoner. Ting blir litt mer kinkig bl.a. fordi det er vanskeligere å bruke antidepressiva.

En unipolar depresjon trenger ikke ha noen ytre utløsende årsak den heller, men har det som regel (tror jeg). Bipolar depresjon utløses kanskje oftere uten å ha noen ytre årsak, men kan definitivt også utløses av ytre årsaker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...