Gå til innhold

Skaptørt fra tørketrommel

Anbefalte innlegg

Gjest klaymen
Skrevet

Hei, vi har kjøpt oss trommel etter å ha blitt lei av tørkestativer i stua "hele tiden". Kommer vel ikke til å bruke den hele tiden, men kan være godt å ha tenker jeg. Men jeg prøvde den i dag, med "skaptørt" program, noe som tydeligvis er mindre tørt enn "svært tørt".Men tøyet - i hvertfall en del av det - var fortsatt noe fuktig. Legger dere tøyet rett i skapet etter skaptørt program? Eller kan det blir mugg/jordslag hvis det er littegrann fuktig? Skjønner ikke helt vitsen med den innstillingen hvis tøyet ikke kan legges rett i skapet etterpå... :-)

Gjest navnet skjemmer ingen
Skrevet

Jeg vet ikke hvor de har begrepet "skaptørt" fra, det betyr ikke at klærne er tørre nok til å legges rett inn i skapet.

Ha aldri gjort det, på noen av de tørketrommelene jeg har brukt. Kommer ikke an på kvalitet og pris, skaptørt er egentlig mer "litt tørrere enn stryketørt", etter min erfaring.

Blås i det, still maskinen på ekstratørt hvis du skal legge klærne rett i skapet, mens det som krøller og som bør henge litt eller strykes med en gang, kan du prøve ut stryketørt og eller skaptørt..

AneM1365380603
Skrevet

Hos oss blir tøyet helt tørt på "skaptørt". De gangene det er litt fukt igjen er når både putetrekk og sengtøyet har havnet i en ball i dynetrekket. Whirlpool er merket på tørketrommelen.

Skrevet

Opplevde det samme som deg da vi kjøpte vår trommel,så her brukes det "ekstra skaptørt".

Fiffige begreper :o)

Ville ikke lagt fuktig tøy i skapet nei, sånt blir det bare mugg av.

Persille1365381127
Skrevet

Dersom tørketrommelen er litt full, eller det er mange store plagg inni (som college-gensere/jeans til voksne, eller sengetøy) så må jeg kjøre det litt ekstra, men ellers er "skaptørt" helt tørt hos meg.

Men jeg lar tøyet lufte seg noen timer før jeg legger det inn uansett, lar det bare ligge i trommelen med døren åpen - eller i en kurv ved siden av.

Skrevet

Jeg må velge "ekstra tørt" i min trommel, hvis tøyet skal være skaptørt... og det skal det jo...

Skrevet

Skaptørt på vår tørketrommel vil si halvfuktig. Definitivt ikke noe jeg ville puttet i skapet.

Skaptørt heter"ekstra tørt" eller noe i den dur.

Skrevet

Dersom tørketrommelen er litt full, eller det er mange store plagg inni (som college-gensere/jeans til voksne, eller sengetøy) så må jeg kjøre det litt ekstra, men ellers er "skaptørt" helt tørt hos meg.

Men jeg lar tøyet lufte seg noen timer før jeg legger det inn uansett, lar det bare ligge i trommelen med døren åpen - eller i en kurv ved siden av.

Hehe, det høres ut som om du har samme trommel - og samme vaner - som vi har her :)

Persille1365381127
Skrevet

Hehe, det høres ut som om du har samme trommel - og samme vaner - som vi har her :)

Vel, med barnehagebarn er den hyppig i bruk - og det er ikke alltid tøyet rekker å finne veien tilbake til skapet før det skal brukes igjen :)

Skjønner ikke hvordan folk uten tørketrommel overlever hverdagen i det hele tatt!

Skrevet

Vel, med barnehagebarn er den hyppig i bruk - og det er ikke alltid tøyet rekker å finne veien tilbake til skapet før det skal brukes igjen :)

Skjønner ikke hvordan folk uten tørketrommel overlever hverdagen i det hele tatt!

Da vi kjøpte vår tippet jeg at vi kom til å bli avhengige, og ikke skjønne hvordan vi klarte oss uten før, akkurat som med oppvaskmaskinen.

Jeg hadde rett.

Persille1365381127
Skrevet

Da vi kjøpte vår tippet jeg at vi kom til å bli avhengige, og ikke skjønne hvordan vi klarte oss uten før, akkurat som med oppvaskmaskinen.

Jeg hadde rett.

Ikke sant :)

Samme forholdet jeg har til stasjonsvognen min... Skjønner ikke hvordan folk med små biler (eller ennå verre, UTEN bil!!) får med seg alt...

Skrevet

Ikke sant :)

Samme forholdet jeg har til stasjonsvognen min... Skjønner ikke hvordan folk med små biler (eller ennå verre, UTEN bil!!) får med seg alt...

Vi har ikke så forskjellig bilsmak heller :) Picasso, men prøvekjørte C5 i sin tid. Du har den ennå?

Skrevet

Nei, "skaptørt" er nok ikke skaptørt på min AEG trommel heller.

Bruker ekstra tørt.

Persille1365381127
Skrevet

Vi har ikke så forskjellig bilsmak heller :) Picasso, men prøvekjørte C5 i sin tid. Du har den ennå?

Nei, har byttet i en Peugeot 307 nå :)

Den er litt mindre, men man kan ta ut alle setene - og da blir det MYE bedre plass!

Iom at jeg leaser - så blir det bytte hvert 3. år uansett.

Skrevet

Jeg tror skaptørt betegner "klær man skal henge i skapet"... Altså på hengere, og dermed kan det tørke seg helt ferdig der (bra med tanke på skrukker også, de retter seg ut hvis tøyet henger litt fuktig). Hvis klærme skal legges sammen og stables på hyller, eller i kommoder, må klærne være helt tørre, for da kommer det ikke luft til, og det er en risiko for mugg:-)

Tror...

Gjest klaymen
Skrevet

Jeg tror skaptørt betegner "klær man skal henge i skapet"... Altså på hengere, og dermed kan det tørke seg helt ferdig der (bra med tanke på skrukker også, de retter seg ut hvis tøyet henger litt fuktig). Hvis klærme skal legges sammen og stables på hyller, eller i kommoder, må klærne være helt tørre, for da kommer det ikke luft til, og det er en risiko for mugg:-)

Tror...

''Jeg tror skaptørt betegner "klær man skal henge i skapet"... Altså på hengere...''

Ja, det var jo faktisk en plausibel forklaring! Jeg holdt på å bli litt snurt som forbruker, i og med at skaptørt ikke kan _legges_ rett i skapet, men henge det på henger kan man jo!

Takk for innspillet :-)

Gjest klaymen
Skrevet

Jeg hadde rett.

*kremt* Jeg hadde liksom tenkt å fortsette å henge opp det meste og bare bruke den av og til.... Vel, jeg mistenker at det kan bli hardt å la være å legge tøyet rett i trommelen gitt ;-)

Gjest forskjell fra modell til modell kanskje?
Skrevet

Jeg bruker skaptørt på min nye bosch tørketrommel. Har valgt maskin med ekstra stort volum og den er aldri proppfull pga. det.

Alt er helt tørt når jeg tar det ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...