Gjest bekymret datter Skrevet 16. juni 2001 Del Skrevet 16. juni 2001 Vet ikke om dette er riktig forum, men jeg prøver meg. Min far er en svært snill og respektert mann, men han har vært periodedranker helt siden tenårene. Det kan gå år i mellom periodene hans, men det hender også at det skjer to-tre ganger i året. Periodene varer fra ca 6-14 dager. (De blir kortere jo eldre han blir) Nå har han en av sine perioder og min mor fortalte meg om en hendelse igår. Han hadde drukket nesten en helflaske med brun Rom på ganske kort tid. I tillegg hadde han drukket tidligere på dagen.(Han svelger det meste som vann, i store mengder). Han klarte ikke stå på bena, ble liggende på gulvet og begynte å svette skikkelig. Han ble gjennomvåt av svette og huden ble likblek, samtidig var svetten brunaktig.. (var vel romen som kom ut). Min mor var rimelig sikker på at han var bevisstløs ei stund, men hun klarte å helle i han litt vann, og da kom han til seg selv igjen. Han er nærmere 60 år, i god fysisk form ellers. Kan dette ha vært alkoholforgiftning? Bør vi ringe lege neste gang noe slikt skulle skje? Siden han begynner å bli en gammel mann, ser vi tegn på at dette blir mer og mer slitsomt for han. Er det vanlig at periodedrankere dør som følge av alkohol? Vi har tidligere prøvd ulike metoder for å få han til å slutte med dette, men det tror jeg er ganske umulig. Han er svært intelligent i edru tilstand, men vi har også forstått at dette er en sykdom, ikke et livsstilsvalg. Håper på raskt svar, jeg er glad i pappan min og vil ikke at livet hans skal ende pga alkoholen... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29866-har-min-far-hatt-alkoholforgiftning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi Skrevet 17. juni 2001 Del Skrevet 17. juni 2001 Det er mulig å dø av akutt alkoholforgiftning. Dødsårsaken er da som regel at man slutter å puste fordi alkoholen har bedøvd pustesentrene i hjernen. dersom man drikker pent og rolig, kommer man som regel ikke opp i slike nivåer fordi man sovner før man har rukket å få i seg livstruende alkoholmengder. Men når man drikker brennevin rett ned som vann, så kan alkoholdosen bli for stor. Det går en stund fra alkoholen er svelget til den kommer inn i blodet. I tillegg til dette, så er den største faren at man kaster opp og er for sløv til å greie å snu seg og få oppkastet ut av munnen slik at det tetter til luftveien, eller at man faller og slår hodet sitt slik at man kan få indre blødninger. Jeg synes absolutt det er grunn til å ringe lege dersom noen er bevisstløs på grunn av alkoholinntak. Jeg forstår godt at du er glad i far din og ønsker å beholde ham langst mulig. Man blir ikke et dårlig menneske som ikke er vedt å elske selv om man har problemer med alkoholen. Men det er ikke en ufarlig tilstand han lider av. Dersom han skal få bukt med problemet, er det viktig at han selv er motivert for det. Innser han hvor farlig det er for seg og hvor bekymret dere blir? Er ALT forsøkt? Jeg vet ikke hvilke behandligstilbud dere har vært igjennom, men burde det prøves en gang til? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29866-har-min-far-hatt-alkoholforgiftning/#findComment-119509 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.