Gå til innhold

Billigst mulig mat

Anbefalte innlegg

Gjest billigbong
Skrevet

Hva er den billigste maten det går an å lage? Jeg er så blakk at jeg ikke har råd til å spise hver dag de nærmeste to ukene nemlig.

Gjest Gurojenta
Skrevet

Havregrynsgrøt laget på gryn og vann kanskje? Kan bli noe ensformig i lengden da...

Skrevet

Poteter er vel ganske billig..Kan jo både stekes og kokes.

Lage potetsuppe.

Du får invitere deg selv rundt på middags besøk! ;0)

Skrevet

Havregrynsgrøt m/ vann

Byggrynsgrøt m/ vann

Semuljegrynsgrøt m/ melk

lag stor porsjon m/ hjemmelaget lapskaus/suppe med gulrot, kålrot, løk, erter (må legges i bløt) og buljong/litt kjøtt/litt pølse - og frys ned passelige porsjoner.

Poteter er næringsrikt, mettende og godt. Du kan koke dem, steke dem, lage potetstappe (må da ha i litt melk og en klatt smør) - eller lage potetpannekake (raspet rå poteter, litt salt, litt byggmel, ett egg).

Hvis dette bare er for en periode, klarer du deg fint uten særlig kjøtt (som koster en del) - men du kan jo være heldig å finne noe kjøtt på tilbud, slik at du får i deg proteiner.

Skrevet

hermetisk tunfisk, hvitløk eller annet krydder, løk + hermetiske tomater m/pasta = god, billig middag

Skrevet

5pk med first price nudler, ti kroner? Kjøp brød og frys ned, ta ut skiver for hvert måltid så slipper du å kaste. Prøv å finne utgåtte varer på kiwi så kanskje du er heldig og får penger :)

Skrevet

5pk med first price nudler, ti kroner? Kjøp brød og frys ned, ta ut skiver for hvert måltid så slipper du å kaste. Prøv å finne utgåtte varer på kiwi så kanskje du er heldig og får penger :)

Nudler er jo veldig dårlig mat - og hvis en har ekstremt lite penger, bør en vel få mest mulig næring ut av hver krone....?

nei - nudler ville jeg absolutt ikke ha kjøpt!

Skrevet

Nudler er jo veldig dårlig mat - og hvis en har ekstremt lite penger, bør en vel få mest mulig næring ut av hver krone....?

Det metter jo, men jeg liker det ikke jeg heller.

Skrevet

Jeg tror nok at hvis man er såpass blakk at man ikke har råd til mat hver dag de neste to ukene så er det ikke hvor mye næring man får i seg som står i sentrum. Jeg hadde ihvertfal hatt mest fokus på prøve å bli mett hver dag.:)

Skrevet

Det forrige innlegget skulle til prust.. ikke deg :)

Jeg støtter forslagene om poteter, havregryn, tunfisk og nudler. Det er ikke spesielt spennende mat, men man holder ut med i det i to uker :)

Skrevet

Jeg tror nok at hvis man er såpass blakk at man ikke har råd til mat hver dag de neste to ukene så er det ikke hvor mye næring man får i seg som står i sentrum. Jeg hadde ihvertfal hatt mest fokus på prøve å bli mett hver dag:)

Skrevet

Jeg tror nok at hvis man er såpass blakk at man ikke har råd til mat hver dag de neste to ukene så er det ikke hvor mye næring man får i seg som står i sentrum. Jeg hadde ihvertfal hatt mest fokus på prøve å bli mett hver dag.:)

Men burde en ikke tenke slik at en i løpet av to uker bør få i seg noe protein, noe grønnsaker, noe frukt, noe fett og mye karbohydrater og fiber?

Kjøpe f.eks.

6 egg - og bruke 3 egg hver uke - 15 kr tilsammen

1 kilo gulrøtter (10 gulrøtter?) - en hver dag - 10 kr

5 kilo poteter - 30 kr

1 stor kålrabi - 2 kilo - 10 kr

2 poser havregryn - 30 kr

2 liter melk i uka - 20 kr

1 kilo kjøtt av noe slag - 50 kr

2 kilo mel + gjær + litt olje - 20 kr - nok til 4 brød?

2 kilo epler - 30 kr

Det jeg listet opp nå ble 210kr. På 14 dager blir det det ca 15 kr pr dag. Da kan vedkommende bli forholdsvis mett og få i seg mye næring. hvis han/hun i tillegg har noe mat liggende i skap eller frys og får mat hos andre en dag eller to - burde det vel gå ganske greit for en kort periode?

Skrevet

Men burde en ikke tenke slik at en i løpet av to uker bør få i seg noe protein, noe grønnsaker, noe frukt, noe fett og mye karbohydrater og fiber?

Kjøpe f.eks.

5 kilo poteter - 30 kr

2 kilo epler - 30 kr

Det jeg listet opp nå ble 210kr. På 14 dager blir det det ca 15 kr pr dag. Da kan vedkommende bli forholdsvis mett og få i seg mye næring. hvis han/hun i tillegg har noe mat liggende i skap eller frys og får mat hos andre en dag eller to - burde det vel gå ganske greit for en kort periode?

Tja jeg tror ikke jeg hadde blitt mett av den handlelisten, men nå har jeg en ganske stor appetitt og høy forbrennning.

Men sånn næringsmessig var handlelisten bra:)

Skrevet

Tja jeg tror ikke jeg hadde blitt mett av den handlelisten, men nå har jeg en ganske stor appetitt og høy forbrennning.

Men sånn næringsmessig var handlelisten bra:)

5 kilo poteter, 4 hjemmebakte brød og havregryn metter da mye, tror jeg? Kanskje det går med 4 poser havregryn og 10 kilo poteter i stedet? Uansett - så er disse to tingene mat som metter godt og som er billig.

Det er vanskelig å tenke mat for bare én person - hjemme er vi fem - men det burde da holde i alle fall i halvannen uke. Selvsagt må en da innstille seg på litt mindre måltider enn normalt - men det klarer vel de fleste?

Skrevet

Poteter, løk, havregryn, first price spaghetti, hermetiske tomater og generelt det meste hermetikk er billig. Følg med i tilbudsavisene så kanskje du finner fiskeboller eller joikakaker til spottpris.

Skrevet

Linsesuppe med bacon/ skinke, hermetiske tomater, løk, hvitløk, chili og linser/ kikerter. Sundt, billig og godt!

:)

Skrevet

Kjøpe f.eks.

5 kilo poteter - 30 kr

2 kilo epler - 30 kr

Signerer! :)

Å bake brød i stedefor å kjøpe er foreksempel en god start. Vet ikke om mine brød er så mye billigere enn de rimeligste kjøpebrødene, men de er i allefall mer mettende, bedre på smak og næringsrike. Og de lager seg omtrent selv, jeg må bare være hjemme og passe på egentlig.

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...