Gjest togli Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Syvåringen vår er utrolig myk i kroppen. Hun er tynn som en stilk og bevegelig som bare det. Noen ganger er jeg nesten redd hun skal knekke i to Hun kan f.eks. vri hele underarmen en hel gang rundt (slik at håndflaten kommer tilbake på bordet igjen). Det kan vel neppe være normalt? Jentungen fryder seg over alle måpende blikk når hun prøver seg på akrobatiske bevegelser, men nå er vi litt usikre på om hun bør holde på sånn? Jeg har ei tante som fikk helt bakoversveis når hun fikk se "kunstene" til jentungen. Tanta mi var nemlig sånn før hun også.. Nå har hun fibromyalgi og mye smerter i kroppen. Hun ble, av en lege, fortalt at hun absolutt ikke skulle drive å "bryte" med kroppen på denne måten fordi det kunne være skadelig i lengden. Vi har bedt jentungen om å la være med dette, men er litt usikre på om det er tilfelle at hun ikke bør gjøre slikt? Hva om hun f.eks. begynner på turn. Der skal hun jo vise seg fra sin mest tøyelige side og da kan det kanskje bli problematisk? Jeg har forresten hørt om et eller annet "syndrom" som kan føre til slik tøyelighet, men jenta vår er helt normal på alle andre måter, så jeg vet ikke... Noen som har synspunkter? PS: Verken pappaen, jeg eller søstrene er myke. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Det er nok ikke så gunstig for kroppen å bli tøyd og strukket (overstrukket) i lengden, men hun vil ikke merke noe negativt av det før hun begynner å bli godt voksen. Prøv å begrens det, men ikke nekt henne det. Det er noen som har hyperfleksible ledd, og det er ikke så mye å gjøre med det. Går ledd ut av ledd (heter det det?), og det skjer veldig ofte, kan det opereres. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Det er nok ikke så gunstig for kroppen å bli tøyd og strukket (overstrukket) i lengden, men hun vil ikke merke noe negativt av det før hun begynner å bli godt voksen. Prøv å begrens det, men ikke nekt henne det. Det er noen som har hyperfleksible ledd, og det er ikke så mye å gjøre med det. Går ledd ut av ledd (heter det det?), og det skjer veldig ofte, kan det opereres. Tanta mi nærmer seg seksti år og det er vel de siste fem-ti årene hun har vært plaget, så det kan nok stemme det du sier... Da tror jeg vi iallefall prøver å stoppe henne når hun skal vise fram "kunstene" sine, så får hun heller ellers leve som normalt. 0 Siter
org Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Datra vår er svært myk. Jeg hørte med en lege en gang om dette var skadelig. Og legen mente at det var det slett ikke. Nå trener hun turn - og også styrketrening i den forbindelse. Kombinert med riktig styrketrening, skal ikke tøying være skadelig. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Jeg har også alltid vært veldig myk og hadde mye moro av å vise det frem som barn, men det er ikke nødvendigvis noen fordel. Hvis man er hypermobil kan det følge med en del plager, og man bør ikke provosere leddene for mye. Noen har overdreven bevegelighet i bare ett eller noen få ledd, andre over hele kroppen. Ikke alle får store plager av det heller, men det er greit å være oppmerksom på det. Det finnes tester man kan ta for å fastslå graden av hypermobilitet. Det kan selvsagt tenkes at datteren din bare er vanlig myk, men det høres ut som dere bør sjekke det litt ekstra. Hvis du googler hypermobilitet får du en del treff som sikkert er interessante. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Gutten min er veldig myk, og har hypermobile ledd. Han får ikke lov til å tøye og strekke på unormalt vis, og skal heller ikke tøye særlig i gymmen og på trening, men heller trene styrke for musklene rundt leddene. Han kan bøye fingrene helt gal vei, og knekker stadig på dem, knærne går liksom bakover, og anklene vingler, så det er veldig viktig for ham med gode sko som støtter rundt anklene. Da hen var 1,5-2 år fikk han høyre albu ut av ledd tre ganger. Vi klarte å unngå det etterpå, og nå tar han ikke hensyn til armen, men er aktiv på alle måter. Jeg har visst også veldig mobile ledd (sa en fysioterapeut for to år siden), og det er tydelig at han har arvet det etter meg. Jenta på 6 har "noe rart" med det ene kneet, men hun er ikke plaget til vanlig av det. Minstejenta er ikke spesielt myk. Jeg undersøkte en del om Ehlert Dahls syndrom (tror det het det) da han var liten - mulig han har en mild form for dette (forkortes EDS tror jeg) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Datra vår er svært myk. Jeg hørte med en lege en gang om dette var skadelig. Og legen mente at det var det slett ikke. Nå trener hun turn - og også styrketrening i den forbindelse. Kombinert med riktig styrketrening, skal ikke tøying være skadelig. Ok. Jeg tenker da at så lenge det skjer i organiserte former, så vil hun ikke ta skade av det. Kanskje verre når hun tøyer og bøyer for moro skyld, uten å samtidig trene styrke.. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Gutten min er veldig myk, og har hypermobile ledd. Han får ikke lov til å tøye og strekke på unormalt vis, og skal heller ikke tøye særlig i gymmen og på trening, men heller trene styrke for musklene rundt leddene. Han kan bøye fingrene helt gal vei, og knekker stadig på dem, knærne går liksom bakover, og anklene vingler, så det er veldig viktig for ham med gode sko som støtter rundt anklene. Da hen var 1,5-2 år fikk han høyre albu ut av ledd tre ganger. Vi klarte å unngå det etterpå, og nå tar han ikke hensyn til armen, men er aktiv på alle måter. Jeg har visst også veldig mobile ledd (sa en fysioterapeut for to år siden), og det er tydelig at han har arvet det etter meg. Jenta på 6 har "noe rart" med det ene kneet, men hun er ikke plaget til vanlig av det. Minstejenta er ikke spesielt myk. Jeg undersøkte en del om Ehlert Dahls syndrom (tror det het det) da han var liten - mulig han har en mild form for dette (forkortes EDS tror jeg) Takk for info. Nå har jeg litt mer å gå etter når jeg prøver å søke på nettet! Vi har egentlig ikke oppdaget dette før nå nettopp. Når hun viste oss at hun kunne vri armen såpass mye fikk jeg jo omtrent sjokk! Hun har heldigvis ikke fått noe ut av ledd etc *bank i bordet* 0 Siter
Gjest prust Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Takk for info. Nå har jeg litt mer å gå etter når jeg prøver å søke på nettet! Vi har egentlig ikke oppdaget dette før nå nettopp. Når hun viste oss at hun kunne vri armen såpass mye fikk jeg jo omtrent sjokk! Hun har heldigvis ikke fått noe ut av ledd etc *bank i bordet* Fant en link til deg: http://www.eds-foreningen.no/ Nå kan du sitte oppe og lese i natt!!!! 0 Siter
Gjest togli Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Fant en link til deg: http://www.eds-foreningen.no/ Nå kan du sitte oppe og lese i natt!!!! Takk skal du ha Jeg tror nok ikke det er dette datteren min har. Huden hennes er helt normal og hun får ikke lett blåmerker, akkurat som tanta mi. Det virker som det "bare" er hypermobilitet som er problemet. Får ta det opp med legen en gang hun er hos ham likevel... 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Har ikke lest tråden nedover, så mulig noen har nevnt det. Men er det ikke noe som heter hypermobile ledd? En venninne har det, og hun var kjempe flink på turn! :0) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Har ikke lest tråden nedover, så mulig noen har nevnt det. Men er det ikke noe som heter hypermobile ledd? En venninne har det, og hun var kjempe flink på turn! :0) Ja, det ble nevnt her nede og jeg tror det er det datteren min har. Sjekka en link nå og der står det at man regner med at 4-40% av befolkningen har dette i større eller mindre grad, så er visst ikke helt uvanlig heller. 0 Siter
Chezka Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Både jeg, min datter og min søster har hypermobile ledd. Det nevnes her at man kan være flink i turn f.eks, men det bør man være forsiktig med faktisk. Med hypermobile ledd er det lett å overstrekke leddene, man har ingen motstand slik som andre. Dette kan føre til "slarkete" ledd senere i livet, lett for "forstuvninger" og vondter i kne, ankler osv. Jeg er f.eks plaget med at kneet hopper ut av ledd når jeg overstrekker, og dette er både plagsomt og vondt. Det er fristende å leke sirkusartist og opptre med leddene i alle mulige slags rare vinkler, men dette bør man kanskje være litt forsiktig med. :-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Både jeg, min datter og min søster har hypermobile ledd. Det nevnes her at man kan være flink i turn f.eks, men det bør man være forsiktig med faktisk. Med hypermobile ledd er det lett å overstrekke leddene, man har ingen motstand slik som andre. Dette kan føre til "slarkete" ledd senere i livet, lett for "forstuvninger" og vondter i kne, ankler osv. Jeg er f.eks plaget med at kneet hopper ut av ledd når jeg overstrekker, og dette er både plagsomt og vondt. Det er fristende å leke sirkusartist og opptre med leddene i alle mulige slags rare vinkler, men dette bør man kanskje være litt forsiktig med. :-) Takk for info fra en med førstehåndserfaring 0 Siter
Sofline Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Jeg har to steder hvor jeg ser svært så myk og kan bevege meg på usedvanlig måter. Fingrene og knærne. Jeg kan bøye tommelen på en merkelig måte og fingrene nesten 120 grader tilbake, og så kan jeg sitte med knærne vinkelrett utfra lårene så knærne rører gulvet. Folk synes det er veldig sært. Jeg aner ikke noe om det er skadelig eller ikke. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 14. februar 2008 Skrevet 14. februar 2008 Jeg har to steder hvor jeg ser svært så myk og kan bevege meg på usedvanlig måter. Fingrene og knærne. Jeg kan bøye tommelen på en merkelig måte og fingrene nesten 120 grader tilbake, og så kan jeg sitte med knærne vinkelrett utfra lårene så knærne rører gulvet. Folk synes det er veldig sært. Jeg aner ikke noe om det er skadelig eller ikke. Det høres litt ut som datteren min det.... Men hun er nok aller mest myk i håndleddene og hofteleddene. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.