Gå til innhold

Kognitive avvik

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leter etter en forklaring på elendig hukommelse og redusert evne til fokus og konsentrasjon.

Etter litt søking og googling fant jeg følgende i en undersøkelse presentert i Tidsskrift for Norsk Nevropsykologisk Forening

Juni 2005 • Årgang 8 • NR. 1

"Resultatene indikerer at enkelte kognitive avvik

som karakteriserer voksne med schizofreni, ikke karakteriserer

ungdom med schizofreni. En hypotese er at oppmerksomhetssvikten

som finnes hos voksne med schizofreni

er et resultat langtids sykehusinnleggelse eller nevroleptikabruk".

Hva tenker du NHD om dette med svekkede kognitive funksjoner og bruk av AP? Har du eventuelt andre forklaringer på hva dette kan skyldes. Jeg vil bli svært takknemmelig for litt oppklaring og økt forståelse.

På forhånd takk!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Vi vet at en del av de gamle AP har negative effekter på kognisjon. Når de likevel brukes hyppig, er det fordi fordelene lang overgår ulempene.

2. Nye AP er nøytrale eller evt positive i forhold til kognitive funksjoner. Det er en av grunnene til at de er førstevalg.

3. Innleggelse har også bivirkninger. Derfor skal en ha gode grunner for å ha folk liggende inne lenge. Også her må en ha vurdert at fordelene er større enn ulempene.

4. Jeg antar at hovedårsakene til disse funn ligger i sykdommen selv. Schizofreni er en progredierende sykdom hvor kognitiv svekkelse er en av de alvorligste symptomer. Ikke uten grunn het sykdomnen tidligere dementia praecox (ungdomssløvsinn). Behandling består mye av å begrense følgene av sykdommens stadige utvikling.

Skrevet

Hmm det var rart for på meg virker det omvendt. Jeg har konsentrasjonsproblemer og disse er bedret veldig mye ved bruk av AP.

Jeg har trodd at kognitiv svikt var en del av schizofreni diagnosen men ut fra innlegget ditt forstår jeg jo at det ikke er slik.

Hadde jo vært flott hvis NHD kunne opplyse oss litt!

Skrevet

1. Vi vet at en del av de gamle AP har negative effekter på kognisjon. Når de likevel brukes hyppig, er det fordi fordelene lang overgår ulempene.

2. Nye AP er nøytrale eller evt positive i forhold til kognitive funksjoner. Det er en av grunnene til at de er førstevalg.

3. Innleggelse har også bivirkninger. Derfor skal en ha gode grunner for å ha folk liggende inne lenge. Også her må en ha vurdert at fordelene er større enn ulempene.

4. Jeg antar at hovedårsakene til disse funn ligger i sykdommen selv. Schizofreni er en progredierende sykdom hvor kognitiv svekkelse er en av de alvorligste symptomer. Ikke uten grunn het sykdomnen tidligere dementia praecox (ungdomssløvsinn). Behandling består mye av å begrense følgene av sykdommens stadige utvikling.

Tusen takk for utfyllende svar.

Ha en god dag :o)

Skrevet

Hmm det var rart for på meg virker det omvendt. Jeg har konsentrasjonsproblemer og disse er bedret veldig mye ved bruk av AP.

Jeg har trodd at kognitiv svikt var en del av schizofreni diagnosen men ut fra innlegget ditt forstår jeg jo at det ikke er slik.

Hadde jo vært flott hvis NHD kunne opplyse oss litt!

Hei um,

Dine antagelser er åpenbart i tråd med det nhd skriver :o) Fint at han stoppet opp ved nettopp dette.

Ha en god dag du også!

Skrevet

Ja takk for utfyllende svar. Det var veldig informativt.

Lurer på følgende:

1. Betyr progredierende sykdom at schizofrenien stadig utvikler seg. Gjør den det hele livet eller stabiliserer det seg.

2. Kognitiv svikt, er den kronisk eller kan bedring oppstå. Selv ble jeg en del bedre av AP, men det er alikevel temmelig ille.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja takk for utfyllende svar. Det var veldig informativt.

Lurer på følgende:

1. Betyr progredierende sykdom at schizofrenien stadig utvikler seg. Gjør den det hele livet eller stabiliserer det seg.

2. Kognitiv svikt, er den kronisk eller kan bedring oppstå. Selv ble jeg en del bedre av AP, men det er alikevel temmelig ille.

S: Det betyr at hos mange utvikler den seg over lang tid, men hos de fleste stopper det opp etter et par tiår.

S: Den kognitive svikten er ofte varig. Det bedres så lenge det er psykotiske symptomer som kan fjernes, men ut over det er den vanskelig å påvirke. En kan trene seg opp med teknikker som motvirker noe av svikten.

Skrevet

S: Det betyr at hos mange utvikler den seg over lang tid, men hos de fleste stopper det opp etter et par tiår.

S: Den kognitive svikten er ofte varig. Det bedres så lenge det er psykotiske symptomer som kan fjernes, men ut over det er den vanskelig å påvirke. En kan trene seg opp med teknikker som motvirker noe av svikten.

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare på dette også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...