lissi1365380351 Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Inspirert av tråden under(om inntekt)ble jeg nyskjerrig på gjelden til dere dolere,eller de månedlige utgiftene,dette må jo sees på i sammenheng med inntekten. Noen kan jo gjerne tjene nærmere millen og alikevel ha dårlig råd,pga gjelden,mens noen kan tjene halve millen og leve som konger. Kommer jo helt an på hvilke utgifter du har pr.mnd. Selv har vi ca.1 mill i inntekt(inklusive hj.stønad,gr.stønad,barnetrygd og to lønner),skylder ca.2 miller snart 2,5 miller da,venter på ny-bil. Dette går greit å betjene (ennå da). Har ett barn og ungdom(som har egne peng)som bor hjemme. Hva med dere da? 0 Siter
Gjest Nei - ikke i dag.... Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 1,3 mill i inntekt i fjor og har 34.000 i gjeld. (Boligkreditt som det er behagelig å ha. Der kan vi hente ut nesten 1 mill dersom vi skulle trenge penger) 0 Siter
Excelsion 2 Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Vi ligger på rundt 800 i året. Ikke gjeld/barn. Eier hus og 2 biler. 0 Siter
ingoen Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Vi har 2 mill i gjeld, betaler rundt 13-15 tusen pr mnd i renter og avdrag. Tjener rundt 600.000 pr år før skatt, tilsammen. Eier stor eldre enebolig ved sjøen, ny, fin stasjonsvogn, garasje og motorsykkel. Har mange store utgifter på huset de nærmeste årene, må bytte 11 vindu, skifte hele taket og ordne en lekkasje. Trenger vel ikke si at vi bekymrer oss litt for renten som kryper oppover? 0 Siter
Gjest prust Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Vi har 2 mill i gjeld, betaler rundt 13-15 tusen pr mnd i renter og avdrag. Tjener rundt 600.000 pr år før skatt, tilsammen. Eier stor eldre enebolig ved sjøen, ny, fin stasjonsvogn, garasje og motorsykkel. Har mange store utgifter på huset de nærmeste årene, må bytte 11 vindu, skifte hele taket og ordne en lekkasje. Trenger vel ikke si at vi bekymrer oss litt for renten som kryper oppover? Grøss.... Dere tjener like mye som oss, men har 4 ganger så mye i gjeld som oss. Vi har hus, to biler, snøscooter og firehjuling. Vi betaler 7000 i måneden i renter og avdrag. 0 Siter
Mistera Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Jeg burde vel vært med på programmet lusksus felle, sev om jeg aldri har unnet meg noe annen luksus enn det å betale husleie og strømregningen! For noen å siden var jeg på attføring, denne perioden var ganske turbulent da det var i den perioden Statsråd Nordmann bestemte seg for å legge om dagpenge og attføringspengene, fikk ikke attføringspengene mine på nesten 1 år, så mistet både leiligheten, verdifølelsen og psyken! Og gjelden krøp og krøp oppover... Driverfortsatt å betaler på de pengene sosialen rådet meg til å låne da jeg ikke hadde rett til stønad derfra, for de gikk ut fra at jeg mottok attføringspengene som normalt, selv om de visste om rotet med pengene og jeg hadde håndfaste bevis fra både aetat og banke om at jeg IKKE mottok noen penger... Det ble heller ikke utbetalt noen oppreisning for de som gikk denne periodenuten penger... beklagelse var alt vi fikk, og gjelden ødela en god del mennesker som allerede var hardt prøvet! 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Vi liker ikke låne penger, det skal betales også. Og jeg vil heller eie det det jeg har. Inntekt ca 400000kr brutto i året. Vi har huslån på rundt 700000kr. Og det skal nedbetales i løpet av 10-12år. Slik at når vi er under 40år, er vi gjeldsfrie. Kunne ikke falle meg inn å låne til oppussing, bil, reiser og andre goder.Da sparer vi heller en stund, så er gleden større når vi kan kjøpe det med egne penger. 0 Siter
Gjest dropper nicket nå... Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Ca. 900.000 brutto, knapt 100.000 i gjeld, 2 tenåringer i huset... Pengene hoper seg av en eller annen grunn ikke opp. Selv om vi ikke har dyre vaner eller hobbier eller veldig spesielle ferier.. Men vi har jo råd til det vi vil. 0 Siter
lissi1365380351 Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Skrevet 13. februar 2008 Vi liker ikke låne penger, det skal betales også. Og jeg vil heller eie det det jeg har. Inntekt ca 400000kr brutto i året. Vi har huslån på rundt 700000kr. Og det skal nedbetales i løpet av 10-12år. Slik at når vi er under 40år, er vi gjeldsfrie. Kunne ikke falle meg inn å låne til oppussing, bil, reiser og andre goder.Da sparer vi heller en stund, så er gleden større når vi kan kjøpe det med egne penger. Klart du ikke liker å låne penger,hvem gjør det? Men de aller aller fleste må nok det,skjønner ikke helt målet med og være førti og gjeldfri,det er jo nå vi lever,ikke sikkert det er liv ved fylte førti vettu. De fleste er vel ikke gjeldfrie ved førti,men klart,kan man så kan man,men det stresser ikke jeg med ihvertfall. Lever idag jeg,ikke om ti-tjue år,men er førti selv da. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Klart du ikke liker å låne penger,hvem gjør det? Men de aller aller fleste må nok det,skjønner ikke helt målet med og være førti og gjeldfri,det er jo nå vi lever,ikke sikkert det er liv ved fylte førti vettu. De fleste er vel ikke gjeldfrie ved førti,men klart,kan man så kan man,men det stresser ikke jeg med ihvertfall. Lever idag jeg,ikke om ti-tjue år,men er førti selv da. Målet mitt er å bli gleldsfri før jeg er 40. Nettopp av den grunn at vi vet ikke hvor lenge vi lever. Ingen menn i min familie er blitt over 50år, og om vi dør så tidlig skal ikke mine unger arve gjeld. Jeg vil bli gjeldfri for å sikre mine ungers økonomi. Og jeg oppdrar mine unger til å være lykkelige over de små tingene, ikke alt som materalistisk. Og vi lever i nuet, kanskje mer enn andre.Men vi klarer helt fint å nyte livet uten altfor mye penger.Jeg blir lykkelig av å gå på heia med min familie, ikke en biltur i en spell ny Bmw.. Jeg trenger penger til å betale det viktigste, ikke for å leve. :0) 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Målet mitt er å bli gleldsfri før jeg er 40. Nettopp av den grunn at vi vet ikke hvor lenge vi lever. Ingen menn i min familie er blitt over 50år, og om vi dør så tidlig skal ikke mine unger arve gjeld. Jeg vil bli gjeldfri for å sikre mine ungers økonomi. Og jeg oppdrar mine unger til å være lykkelige over de små tingene, ikke alt som materalistisk. Og vi lever i nuet, kanskje mer enn andre.Men vi klarer helt fint å nyte livet uten altfor mye penger.Jeg blir lykkelig av å gå på heia med min familie, ikke en biltur i en spell ny Bmw.. Jeg trenger penger til å betale det viktigste, ikke for å leve. :0) Nå arver jo ikke akkurat ungene gjelda di, da men... Vi tenker helt motsatt av dere. Vi har fordelt gjelda over så mange år som overhode mulig, slik at vi har det så romslig som det går an nå. Det er dagen i dag som teller, og jeg kunne ikke tenke meg å leve et liv der hverdagen besto av å spinke og spare for å bli gjeldfri fortest mulig. Man vet verken hvor lenge man lever, eller hvor lenge man får beholde helsa. Når det er sagt, så låner heller ikke vi penger til å reise for, da, vi har bolig-, bil- og studiegjeld. Og har det veldig godt i hverdagen. 0 Siter
Atene Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Målet mitt er å bli gleldsfri før jeg er 40. Nettopp av den grunn at vi vet ikke hvor lenge vi lever. Ingen menn i min familie er blitt over 50år, og om vi dør så tidlig skal ikke mine unger arve gjeld. Jeg vil bli gjeldfri for å sikre mine ungers økonomi. Og jeg oppdrar mine unger til å være lykkelige over de små tingene, ikke alt som materalistisk. Og vi lever i nuet, kanskje mer enn andre.Men vi klarer helt fint å nyte livet uten altfor mye penger.Jeg blir lykkelig av å gå på heia med min familie, ikke en biltur i en spell ny Bmw.. Jeg trenger penger til å betale det viktigste, ikke for å leve. :0) Nå arver man ikke gjeld, da. Negative dødsbo kan man bare la være å overta. Jeg synes det er viktigere å gi barna mine en god oppvekst, med tid til dem, enn at de skal arve masse penger. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Nå arver man ikke gjeld, da. Negative dødsbo kan man bare la være å overta. Jeg synes det er viktigere å gi barna mine en god oppvekst, med tid til dem, enn at de skal arve masse penger. Jeg er hjemmeværende, så jeg har mer tid enn de fleste til ungene mine. Og kan ikke unger ha en god oppvekst uten at de vasser i penger??? Mine unger lærer å spare til det de vil ha, og setter de også mer pris på det de får. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Nå arver jo ikke akkurat ungene gjelda di, da men... Vi tenker helt motsatt av dere. Vi har fordelt gjelda over så mange år som overhode mulig, slik at vi har det så romslig som det går an nå. Det er dagen i dag som teller, og jeg kunne ikke tenke meg å leve et liv der hverdagen besto av å spinke og spare for å bli gjeldfri fortest mulig. Man vet verken hvor lenge man lever, eller hvor lenge man får beholde helsa. Når det er sagt, så låner heller ikke vi penger til å reise for, da, vi har bolig-, bil- og studiegjeld. Og har det veldig godt i hverdagen. "Det er dagen i dag som teller, og jeg kunne ikke tenke meg å leve et liv der hverdagen besto av å spinke og spare for å bli gjeldfri fortest mulig." Hverdagen består ikke av å spinke og spare, men vi trenger ikke så mye penger for å være lykkelige.Vi bruker naturen mye, og det koster ingengting.Vi er ikke så mataralistiske som mange andre er, og det er jeg veldig glad for. "Man vet verken hvor lenge man lever, eller hvor lenge man får beholde helsa." Nei, akkurat, derfor velger vi gjøre det slik.Vi nyter hvert minutt av livet, og lærer ungene det vi mener er viktigst i livet.Det å ta vare på hverandre, ha omsorg, og kunne være lykkelig uten å vasse i penger. De kan frasi seg arven som nevnt.Men det ønsker jeg ikke for mine unger.Som jeg har nevnt over, er ingen i min familie blitt særlig gamle, og jeg forventer ikke at jeg blir stort eldre enn de. Men ungene har jeg fått, og da vil jeg sikre deres økonomi, slik at de slipper fks studielån. Ungenes fremtid betyr mer for meg enn at vi skal spise ute hver dag eller kjøre den fineste bilen. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 "Det er dagen i dag som teller, og jeg kunne ikke tenke meg å leve et liv der hverdagen besto av å spinke og spare for å bli gjeldfri fortest mulig." Hverdagen består ikke av å spinke og spare, men vi trenger ikke så mye penger for å være lykkelige.Vi bruker naturen mye, og det koster ingengting.Vi er ikke så mataralistiske som mange andre er, og det er jeg veldig glad for. "Man vet verken hvor lenge man lever, eller hvor lenge man får beholde helsa." Nei, akkurat, derfor velger vi gjøre det slik.Vi nyter hvert minutt av livet, og lærer ungene det vi mener er viktigst i livet.Det å ta vare på hverandre, ha omsorg, og kunne være lykkelig uten å vasse i penger. De kan frasi seg arven som nevnt.Men det ønsker jeg ikke for mine unger.Som jeg har nevnt over, er ingen i min familie blitt særlig gamle, og jeg forventer ikke at jeg blir stort eldre enn de. Men ungene har jeg fått, og da vil jeg sikre deres økonomi, slik at de slipper fks studielån. Ungenes fremtid betyr mer for meg enn at vi skal spise ute hver dag eller kjøre den fineste bilen. Så flott at dere har funnet deres måte å leve på, men du trenger jo ikke å være fornærmet eller snurt fordi andre velger en annen måte. :-) Vi har samme motivasjon for våre valg, men velger allikevel helt motsatt. Det er jo både interessant og spennende, men noen fasit på dette finnes ikke. Sånn er det bare. For vår del er ikke arv til barn et tema engang, siden vi ønsker å gi dem en opplevelsesrik barne- og ungdom her og nå. Uten at dette er mer riktig eller feil enn det dere gjør. Så håper og tror vi at de er i stand til å ta vare på seg selv den dagen de skal ut og være voksne. :-) 0 Siter
Atene Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Jeg er hjemmeværende, så jeg har mer tid enn de fleste til ungene mine. Og kan ikke unger ha en god oppvekst uten at de vasser i penger??? Mine unger lærer å spare til det de vil ha, og setter de også mer pris på det de får. ''Og kan ikke unger ha en god oppvekst uten at de vasser i penger??? '' Jo. Har jeg sagt noe annet? Men i valget mellom å jobbe masse for å bli gjeldfri før jeg er 50 (40-toget har gått...), og å risikere å dø med litt gjeld og ha en bedre hverdag idag, så velger jeg det siste. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Så flott at dere har funnet deres måte å leve på, men du trenger jo ikke å være fornærmet eller snurt fordi andre velger en annen måte. :-) Vi har samme motivasjon for våre valg, men velger allikevel helt motsatt. Det er jo både interessant og spennende, men noen fasit på dette finnes ikke. Sånn er det bare. For vår del er ikke arv til barn et tema engang, siden vi ønsker å gi dem en opplevelsesrik barne- og ungdom her og nå. Uten at dette er mer riktig eller feil enn det dere gjør. Så håper og tror vi at de er i stand til å ta vare på seg selv den dagen de skal ut og være voksne. :-) Jeg er ikke fornærmet i det hele tatt på deg! :0) Litt engasjert bare.. " For vår del er ikke arv til barn et tema engang, siden vi ønsker å gi dem en opplevelsesrik barne- og ungdom her og nå" Arv er nok et tema hos oss grunnet vår familie historie. Og jeg mener at ungene kan få en oppleveslesrik barne- og ungdom uten for mye penger.Klart ting koster.Mine unger skal få være med i det de ønsker, vi er ikke noen einstøinger langt oppå heia ass! ;0) 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Jeg er ikke fornærmet i det hele tatt på deg! :0) Litt engasjert bare.. " For vår del er ikke arv til barn et tema engang, siden vi ønsker å gi dem en opplevelsesrik barne- og ungdom her og nå" Arv er nok et tema hos oss grunnet vår familie historie. Og jeg mener at ungene kan få en oppleveslesrik barne- og ungdom uten for mye penger.Klart ting koster.Mine unger skal få være med i det de ønsker, vi er ikke noen einstøinger langt oppå heia ass! ;0) Man gjør de valg man mener er best, og som sagt, det finnes jo ingen fasit. I alle fall ingen som vi får oppleve. :-) 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 ''Og kan ikke unger ha en god oppvekst uten at de vasser i penger??? '' Jo. Har jeg sagt noe annet? Men i valget mellom å jobbe masse for å bli gjeldfri før jeg er 50 (40-toget har gått...), og å risikere å dø med litt gjeld og ha en bedre hverdag idag, så velger jeg det siste. He,he, klart det! Men alt er prioritering,jeg er hjemmeværende og mannen jobber. Han jobber nesten aldri overtid, så vi jobber oss ikke ihjel heller. Vi priroriterer bare forskjellig. Vi vil heller ha tid sammen, enn et fancy kjøkken. Vi sparer til oppussing, og de store tingene vi trenger. Men likevel har vi mer enn nok penger i hverdagen. :0) 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Man gjør de valg man mener er best, og som sagt, det finnes jo ingen fasit. I alle fall ingen som vi får oppleve. :-) Sant det! :0) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.