Gå til innhold

Hva heter den tilstanden på 60-tallet som.......

Anbefalte innlegg

Gjest 60-tallet og vanskapte barn
Skrevet

bidro til at barna ble vanskapt? tror det var snakk om noen medikamenter moren hadde spist under svangerskapet.

Skrevet

Ååååå... det husker jeg. De ble født uten bein og sånn, jeg har lest om det. Kommer kanskje på det...

Gjest 60-tallet og vanskapte barn
Skrevet

Ååååå... det husker jeg. De ble født uten bein og sånn, jeg har lest om det. Kommer kanskje på det...

Jeg kommer altså ikke på det, men tror det begynner på TA.....ett eller annet. Fikk bare så lyst å lese om det. Noen kommer sikkert på det.

Skrevet

"I Norge ble det født tolv thalidomidbarn, etterat mor hadde fått thalidomid mot kvalme i svangerskapet.

Fra midten av femtitallet fram til 1961 var Thalidomid skyld i at 30 000 tyske barn ble født uten armer eller bein."

Lurer på hvordan det gikk med de tolv barna i Norge. Tenk at det var 30 000 i Tyskland, da! Såå mange!

Skrevet

"I Norge ble det født tolv thalidomidbarn, etterat mor hadde fått thalidomid mot kvalme i svangerskapet.

Fra midten av femtitallet fram til 1961 var Thalidomid skyld i at 30 000 tyske barn ble født uten armer eller bein."

Lurer på hvordan det gikk med de tolv barna i Norge. Tenk at det var 30 000 i Tyskland, da! Såå mange!

''Tenk at det var 30 000 i Tyskland, '' må være feil! Et annet sted står det "På verdensplan blev 8.000 børn født med misdannelser"

Gjest Shira :o)
Skrevet

''Lurer på hvordan det gikk med de tolv barna i Norge.''

Jeg kjenner såvidt til ett av de barna, han klarer seg utmerket i dag. Ingen bein, en liten armstubb. Har tatt høy utdannelse og hatt en god jobb i mange år.

Livet i dag er jo enklere enn da de var små med tanke på hjelpemidler. Utrolig hva utfordringer de har fått, og mestret (de jeg kjenner såvidt til da)

Skrevet

Bare tolv her i Norge? Jøss, trodde det var flere - jeg kjenner to av dem. De klarer seg for øvrig veldig bra.

Skrevet

Da jeg fikk minstejenta for fire år siden, lå jeg på rom med ei som hadde fått en gutt som manglet den ene underarmen.

Noen som vet hva det skyldes? Kan dette også være medikament moren hadde tatt under svangerskapet, eller skjer det tilfeldig fra tid til annen uten at en vet grunnen?

Gjest Den skyldige
Skrevet

Da jeg fikk minstejenta for fire år siden, lå jeg på rom med ei som hadde fått en gutt som manglet den ene underarmen.

Noen som vet hva det skyldes? Kan dette også være medikament moren hadde tatt under svangerskapet, eller skjer det tilfeldig fra tid til annen uten at en vet grunnen?

Kan det være at slike ting bare skjer av og til? Uten at en skal peke på moren med en gang som årsaken til at barnet er født med en skade?

Skrevet

Kan det være at slike ting bare skjer av og til? Uten at en skal peke på moren med en gang som årsaken til at barnet er født med en skade?

Ja, det var jo det jeg lurte på.... Har jo ikke hørt om noen medikamenter som brukes nå for tiden, som kan forårsake dette.

Skrevet

Tilstanden betegnes "dysmeli", og i de fleste tilfeller kjenner man ikke til årsaken til at barn fødes f.eks. uten en underarm.I noen tilfeller skyldes det kjente genetiske forhold.

se http://www.dysmeli.no/

Skrevet

Tilstanden betegnes "dysmeli", og i de fleste tilfeller kjenner man ikke til årsaken til at barn fødes f.eks. uten en underarm.I noen tilfeller skyldes det kjente genetiske forhold.

se http://www.dysmeli.no/

Takk for link - skal lese den en gang det er litt rolig rundt meg. Her hopper det tre barn rundt og venter på barne-tv og lørdagsgodt....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...