Gjest lefsa Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 At det sløses mye strøm her i landet,det er det ingen tvil om.Annet hver år får vi besøk fra Belgia og Tyskland,og de er sjokkert! Vi har fått så øra flagra selv og blitt veldig flink til å slå av unødvendig lys-standby knappen på det elektriske,ja masse sånne småting:-) En utfordring til alle Borettslag ! som har vinduer i sine oppganger! Sett opp en tidsbryter i hver etage,som varer sålenge,til folk har kommet seg inn i hus. Her hvor jeg bor er det 17 4mannsboliger,alle med vinduer i oppgangen og lyset står på Hele Døgnet.Det koster borettslaget ca 60.000,- i året! Helt vanvittig! Tenk!hva de pengene kunne brukes til isteden! til hygge å nytte for beboerne. Bare en tanke:o) 0 Siter
tiliti Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Eller bare la lysene være styrt av bevegelses-sensorer, noe som blir mer og mer vanlig i kontorbygg. Det er riktignok ikke alltid like greit i kontorbygg da sensorene ikke helt fatter at folk som skriver på tastatur faktisk beveger seg og gjerne skulle hatt litt lys, men det burde fungere bedre i oppganger og lignende. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Ja vi bruker mye mere strøm enn det som er strengt tatt nødvendig, men det er utrykk for vår velstand som nasjon. ''''Her hvor jeg bor er det 17 4mannsboliger,alle med vinduer i oppgangen og lyset står på Hele Døgnet.Det koster borettslaget ca 60.000,- i året! Helt vanvittig!'''' Ja, det høres vannvittigt ut. Men eg er litt skeptisk... Om strømprisen (innkludert nettleia) er 1 krone pr. kWh, så må 114 seksti watts lyspærer stå på hele døgnet, og det betyr jo at hver 4 mannsbolig (hva nå det er) har ca. 7 lyspærer på!? 0 Siter
Gjest lefsa Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Ja vi bruker mye mere strøm enn det som er strengt tatt nødvendig, men det er utrykk for vår velstand som nasjon. ''''Her hvor jeg bor er det 17 4mannsboliger,alle med vinduer i oppgangen og lyset står på Hele Døgnet.Det koster borettslaget ca 60.000,- i året! Helt vanvittig!'''' Ja, det høres vannvittigt ut. Men eg er litt skeptisk... Om strømprisen (innkludert nettleia) er 1 krone pr. kWh, så må 114 seksti watts lyspærer stå på hele døgnet, og det betyr jo at hver 4 mannsbolig (hva nå det er) har ca. 7 lyspærer på!? ok,da! 53.000 for å være helt nøyaktig! Er mye penger uansett! Kunne ha brukt dem til noe fornuftig,blant annet sette opp tidsbrytere:0) og vi er bare ett bitte lite Borettslag! Hallooo ALLE BORETTSLAG,SETT IGANG! Er det noen Styremedlemmer som leser dette,så får det med på neste Generalforsamling:-) 0 Siter
willow Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Vi har faktisk en slik tidsbryter i vår oppgang 0 Siter
Gjest lefsa Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Vi har faktisk en slik tidsbryter i vår oppgang :0) Så bra! Hatt det lenge? Stort eller lite Borettslag? vet du,hvor mye dere spare på det? 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 :0) Så bra! Hatt det lenge? Stort eller lite Borettslag? vet du,hvor mye dere spare på det? Sjekke denne du. http://www.glamox.no/glx/ArticleAdmin/ShowImage.aspx?tblType=Article&Type=Images&ImageId=136661 0 Siter
Gjest lefsa Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 Sjekke denne du. http://www.glamox.no/glx/ArticleAdmin/ShowImage.aspx?tblType=Article&Type=Images&ImageId=136661 Tusen takk for grei forklaring:0) 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 Tusen takk for grei forklaring:0) Ja koffor gjøre det vanskelig, når eg kan gjøre det enkelt. (og lettfattelig ?) 0 Siter
Gjest lefsa Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Ja koffor gjøre det vanskelig, når eg kan gjøre det enkelt. (og lettfattelig ?) vel..skjønnte jeg noe? NEI ! MEN DET SÅ JO VELDIG RYDDIG UT :0) 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Eller bare la lysene være styrt av bevegelses-sensorer, noe som blir mer og mer vanlig i kontorbygg. Det er riktignok ikke alltid like greit i kontorbygg da sensorene ikke helt fatter at folk som skriver på tastatur faktisk beveger seg og gjerne skulle hatt litt lys, men det burde fungere bedre i oppganger og lignende. Det må være mulig å slå over fra "bevegelse" til "på" hvis man skal ha det på et kontor, men da er jo selvfølgelig muligheten tilstede for at man glemmer å slå over på automatikk igjen når man går for dagen. :-) 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Bevegelsessensorer er smart. Da skrur lyset seg av igjen etter kort tid, men det er på så lenge folk rører seg i trappeoppgangen. Også smart å ha på utelys. Ikke koster det all verden heller, man vil få maaaange slike for 53 000,-. 0 Siter
Gjest lefsa Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Bevegelsessensorer er smart. Da skrur lyset seg av igjen etter kort tid, men det er på så lenge folk rører seg i trappeoppgangen. Også smart å ha på utelys. Ikke koster det all verden heller, man vil få maaaange slike for 53 000,-. Ja det tror jeg også! :0) 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 vel..skjønnte jeg noe? NEI ! MEN DET SÅ JO VELDIG RYDDIG UT :0) Skriv det ut, og vis det til noen som har litt peiling. 0 Siter
Gjest lefsa Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Skriv det ut, og vis det til noen som har litt peiling. Har jeg gjort alt:-) Skal sende det til Styret i borettslaget mitt! Ved tvil,henviser jeg til Geir...på Dol :-) 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Har jeg gjort alt:-) Skal sende det til Styret i borettslaget mitt! Ved tvil,henviser jeg til Geir...på Dol :-) Ok, så deler vi besparelsen med 50% hver? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.