Gå til innhold

Unnvikende personlighetsforstyrrelse og sosial angst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er hovedforskjellen på unnvikende personlighetsforstyrrelse og sosial angst? Hvilke personlige trekk hos en person bestemmer om h*n har en slik forstyrrelse eller sosial angst?

Gjest Jente31
Skrevet

Hva er hovedforskjellen på unnvikende personlighetsforstyrrelse og sosial angst?

UVPF kalles også engstelig pf. Forskjellen tror jeg er at for en med uvpf er det typisk å ha angst og være engstelig, noe som starter tidlig i livet, mens hos en med sosial angst er det kansje forbundet med situasjoner en kommer i.

Gjest den gang da
Skrevet

Dette er vel spurt om veldig mange ganger tidligere her inne. Har du forsøkt et søk?

Skrevet

Dette er vel spurt om veldig mange ganger tidligere her inne. Har du forsøkt et søk?

Ja, har søkt og funnet noe om det. Men jeg kan ikke se at NHD har svart på et slikt innlegg, og håper på å få et svar fra han.

Gjest den gang da
Skrevet

Ja, har søkt og funnet noe om det. Men jeg kan ikke se at NHD har svart på et slikt innlegg, og håper på å få et svar fra han.

Ok, da skjønner jeg. Og vi kan jo håpe han svarer nå. Men ettersom han ikke har prioritert å svare de ørten andre gangene det er spurt tviler jeg vel kanskje på at han prioriterer det nå. Men man vet jo aldri, og det er lov å leve i håpet :-)

Skrevet

Ok, da skjønner jeg. Og vi kan jo håpe han svarer nå. Men ettersom han ikke har prioritert å svare de ørten andre gangene det er spurt tviler jeg vel kanskje på at han prioriterer det nå. Men man vet jo aldri, og det er lov å leve i håpet :-)

Det kan se ut som om han har hoppet over det nå også, desverre.

Gjest profile
Skrevet

Jeg trodde unnvikende personlighetsforstyrrelse handlet om det å unnvike, dvs. ikke forholde seg til ting, rett og slett forsøke å glemme ting som en har betegnet som ubehagelige og at det ikke bare gjelder sosiale situasjoner men f.eks. regninger og slike ting også? En trenger ikke være engstelig for noe for å holde seg unna det.

Sosial angst går vel mer på det at en opplever en følelse av angst i sosiale situasjoner.

Gjest fnugget
Skrevet

Jeg trodde unnvikende personlighetsforstyrrelse handlet om det å unnvike, dvs. ikke forholde seg til ting, rett og slett forsøke å glemme ting som en har betegnet som ubehagelige og at det ikke bare gjelder sosiale situasjoner men f.eks. regninger og slike ting også? En trenger ikke være engstelig for noe for å holde seg unna det.

Sosial angst går vel mer på det at en opplever en følelse av angst i sosiale situasjoner.

Unnvikende pf er en personlighetstruktur man ofte utvikler i oppveksten. Det går på redsel for kritikk, avvisning og å knytte seg til noen. Man har vanskelig for å stole på andre og har ofte opplevd mye kritikk i oppveksten. Det denne pf gjelder, er mellommenneskelige forhold. Ikke nødvendigvis andre ubehagelige ting som måtte skje. En med unnvikende pf sliter ofte med GAD og sosial fobi. Men ønsker gjerne nærhet til andre, men siden det blir for vanskelig så isolerer man seg.

Oppfatter sosial fobi mer som en avgrenset problemstilling. Ubehaget er der kun i sosiale situasjoner og evt grubling over disse i ettertid.

Skrevet

Unnvikende pf er en personlighetstruktur man ofte utvikler i oppveksten. Det går på redsel for kritikk, avvisning og å knytte seg til noen. Man har vanskelig for å stole på andre og har ofte opplevd mye kritikk i oppveksten. Det denne pf gjelder, er mellommenneskelige forhold. Ikke nødvendigvis andre ubehagelige ting som måtte skje. En med unnvikende pf sliter ofte med GAD og sosial fobi. Men ønsker gjerne nærhet til andre, men siden det blir for vanskelig så isolerer man seg.

Oppfatter sosial fobi mer som en avgrenset problemstilling. Ubehaget er der kun i sosiale situasjoner og evt grubling over disse i ettertid.

Ser jeg bort fra GAD her, beskriver du virkelig slik jeg føler at jeg er.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er en av de vanskeligste grenseoppganger i diagnostikken. Det er ofte bare gradsforskjeller som skiller. Unnvikende pf er den alvorligste og mest gjennomgripende lidelsen av de to.

Ved unnvikende pf finnes dette:

Vedvarende og gjennomgripende følelse av anspenthet og frykt

Oppfatning om at en er sosialt klønete, lite personlig tiltrekkende eller underlegen andre

Overdreven opptatthat av å kunne bli kritisert eller avvist i sosiale situasjoner

Uvillighet til å innvolvere seg med andre hvis en ikke er sikker på å bli likt

Innskrenket livsstil som følge av behov for fysisk sikkerhet

Unngåelse av sosiale eller yrkesmesige aktiviteter som innebærer betydelig mellommenneskelig kontakt, på grunn av frykt for kritikk, misbilligelse eller avvisning

Skrevet

Dette er en av de vanskeligste grenseoppganger i diagnostikken. Det er ofte bare gradsforskjeller som skiller. Unnvikende pf er den alvorligste og mest gjennomgripende lidelsen av de to.

Ved unnvikende pf finnes dette:

Vedvarende og gjennomgripende følelse av anspenthet og frykt

Oppfatning om at en er sosialt klønete, lite personlig tiltrekkende eller underlegen andre

Overdreven opptatthat av å kunne bli kritisert eller avvist i sosiale situasjoner

Uvillighet til å innvolvere seg med andre hvis en ikke er sikker på å bli likt

Innskrenket livsstil som følge av behov for fysisk sikkerhet

Unngåelse av sosiale eller yrkesmesige aktiviteter som innebærer betydelig mellommenneskelig kontakt, på grunn av frykt for kritikk, misbilligelse eller avvisning

Takk for svar, setter stor pris på det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...