Gå til innhold

Selektiv publisering av positive resultater.Link

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange kliniske studier av antidepressive legemidler blir aldri publisert i vitenskapelige tidsskrifter. Dette gjelder særlig studier med negative resultater.

Selektiv publisering av kliniske studier kan føre til urealistiske estimater av legemidlers effekt. Amerikanske forskere har nå undersøkt data fra det amerikanske legemiddelverket (FDA) som omfattet 12 antidepressiver og over 12 500 pasienter (1).

Les mer:

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1654349

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er dessverre noe svineri som ikke bare omfatter antidepressiva, men hele spekteret av medisiner.

For vel 5 år siden ble selkapene presset til å publisere alle studier uansett utfall. Slik kan vi i det minste trøste oss med at det på sikt blir bedre.

Det uheldige er dog at mange medisinske anbefalinger fortsatt baserer seg på studier fra før denne endringen.

Gjest lithium
Skrevet

Dette er dessverre noe svineri som ikke bare omfatter antidepressiva, men hele spekteret av medisiner.

For vel 5 år siden ble selkapene presset til å publisere alle studier uansett utfall. Slik kan vi i det minste trøste oss med at det på sikt blir bedre.

Det uheldige er dog at mange medisinske anbefalinger fortsatt baserer seg på studier fra før denne endringen.

Tenkte du på internasjonalt med de fem år siden de ble presset til å publisere alt? Jeg synes jeg leste at de nå jobbet for lovendringer i USA slik at de blir tvunget til å publisere. Jeg håper det. Medisiner redder liv og gjør manges liv bedre, det er jeg ikke i tvil om. Men man har krav på å vite hva man putter i kroppen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...