Gå til innhold

Herpes - selvsmitte

Anbefalte innlegg

Jeg har fått påvist herpes i underlivet. Har hatt utbrudd (1-3 sår) eksakt en gang pr. md i 3-4 måneder, og eksakt hver 14. dag siste halvåret. Jeg fikk beskjed av legen om at jeg mest sannsynlig ikke kunne "smitte meg selv" til andre steder på kroppen.

Jeg har allikevel vært nøye med hygiene etter å ha smurt meg inn med Zovirax krem/berørt hudområder.

De siste 2 månedene har jeg imidlertid fått vondt inni det ene neseboret, og dette følger det ordinære utbruddet jevnt og trutt nesten hver eneste gang. Nå har jeg plutselig fått noe som ligner et sår i den ene munnviken.

Mitt spørsmål er: kan jeg smitte meg selv til alle andre steder på kroppen? Gjelder denne faren for selvsmitte hele livet? Hvis jeg tar meg i munnviken v/evt. utbrudd, og berører den andre munnviken, kan jeg smitte meg der og?? Kan det smitte fra munnvik til f.eks tunge? Hva med smitte via håndklær? (fortsatt smitte til meg selv)

Siden jeg har så hyppige utbrudd, må jeg passe på konstant, og dette begynner å bli svært slitsomt. Det verste er egentlig ikke selve utbruddet, men frykten for at det skal bli verre!

Min nye partner var opphavet til at jeg fikk herpes-infeksjonen. Han har imidlertid aldri merket noe til utbrudd, men har fått påvist antistoffer ved hjelp av blodprøve som indikerer at han har smitten i seg.

Kan vi "smitte hverandre mer" dersom vi har sex når jeg har utbrudd, dvs få større/flere sår? (har som regel utbrudd v/endetarmsåpningen).

Jeg har nettopp fått resept på Zovirax tabletter (400 mg), til bruk hver dag i inntil et halvt år.

Kan jeg forvente å bli utbruddsfri i denne perioden?

Jeg har testet ut et middel i helsekostbutikken - Citrosept (grapefruktkjerneekstrakt) - som de kalte for "naturens antibiotikum". Dette begynte jeg med et par dager før forventet utbrudd (de kommer alltid på samme ukedag), og utbruddet uteble! Jeg kjente at jeg fikk feber som vanlig, og at det begynte å klø litt, men det kom ingen blemmer og sår. Jeg tok bare en ukes kur, da dette syntes å virke litt hardt på magen. Har du/dere noen ommentarer/erfaringer fra bruk av dette middelet??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29982-herpes-selvsmitte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Det er gode sjanser for at Zovirax vil sette ned anfallsfrekvensen i alle fall, fullstendig anfallsfrihet kan jeg i alle fall ikke love, men man kan jo håpe. Citrosept kjenner jeg dessverre ikke til. Og spørsmålet om selvsmitte kan jeg dessverre ikke svare skikkelig på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29982-herpes-selvsmitte/#findComment-120043
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...