Gå til innhold

Hvordan kan ting gjøres enklere?


tonka

Anbefalte innlegg

Har hatt en kjæreste/samboer i noen måneder nå, og jeg er sikker på at dette forholdet er verdt å satse på. Jeg er utrolig glad i ham, og er livredd for at dette ikke skal fungere. Men vi opplever nå at "noe" jobber i mot oss. Stadig dukker det opp temaer som jeg/han har sterke meninger om (forhold-relaterte ting), og vi klarer liksom ikke helt å legge det fra oss. Vi diskuterer og diskuterer, og etterhvert kommer vi så dypt ned i ting at alt blir slitsomt og vanskelig. Jeg føler at jeg er "vanskelig" og sier altfor tydelig og ærlig hva jeg mener - noe som kan være sårende. Dermed tviler han på at jeg er glad i ham...

Dette er kjernen av hva vi sliter med i forholdet vårt, og når nye, andre utfordringer dukker opp, så fører dette til at vi ikke klarer å diskutere "normalt", alt er jo bare motgang, føler vi.

Jeg orker ikke at ting skal være så kompliserte hele tiden! Finnes det noen som har opplevd noe tilsvarende og kommet helskinnet ut av det? Hva skal vi gjøre for å "avkomplisere" forholdet vårt? Akkurat nå føler jeg meg maktesløs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere må rett og slett bli enige om at dere har lov til å være uenige, uten at det skal føles som noen trussel for noen av dere! Tror dere egentlig liker å få respons på meningene, men det at dere har ulike synspunkt burde heller få dere til å se hvor man ikke kommer lenger i diskusjonen og avbryte den kort og godt med at "vi blir ikke enige, men jeg respekterer deg og elsker deg med de meningene du har"

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei tonka!

En ide er kanskje å bestemme dere for når dere skal fordype dere i diskusjoner, f.eks. høyden 2 ganger pr. uke. Det betyr at flere dager er fri for store diskusjoner.

Da må dere være enige om at dere utsetter problemsakene til de avtalte kveldene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må rett og slett bli enige om at dere har lov til å være uenige, uten at det skal føles som noen trussel for noen av dere! Tror dere egentlig liker å få respons på meningene, men det at dere har ulike synspunkt burde heller få dere til å se hvor man ikke kommer lenger i diskusjonen og avbryte den kort og godt med at "vi blir ikke enige, men jeg respekterer deg og elsker deg med de meningene du har"

Lykke til!

Det dreier seg ikke om diskusjoner om vær og vind, men om ting som dreier seg om forholdet vårt og våre tidligere opplevelser i andre forhold. Det er sterke følelser involvert, og spesielt mine reaksjoner er litt "ekstreme". Tar på vei for ting som kjæresten min ser på som bagataller, men som jeg ikke uten videre klarer å feie under teppet og bli ferdig med. Nå har jeg begynt å lure på om noe er alvorlig galt med meg, og jeg sliter virkelig... kan se ut som om jeg prøver å sabotere forholdet, selv om det er det siste jeg vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dreier seg ikke om diskusjoner om vær og vind, men om ting som dreier seg om forholdet vårt og våre tidligere opplevelser i andre forhold. Det er sterke følelser involvert, og spesielt mine reaksjoner er litt "ekstreme". Tar på vei for ting som kjæresten min ser på som bagataller, men som jeg ikke uten videre klarer å feie under teppet og bli ferdig med. Nå har jeg begynt å lure på om noe er alvorlig galt med meg, og jeg sliter virkelig... kan se ut som om jeg prøver å sabotere forholdet, selv om det er det siste jeg vil...

Kanskje det er ting i det forholdet du er i nå som minner deg på ting i tidligere forhold som du syntes var vanskelig å forholde deg til?

Hvis du ikke har gjort deg ferdig med tidligere forhold, og ripper opp i noe som har skjedd før deres tid sammen, så bør du nok bare bestemme deg for å bli ferdig med det. Det som har vært kan drøvtygges ganske lenge, men det blir til slutt uutholdelig for partneren å høre det samme gnålet om og om igjen.

Jeg vet en del om akkurat det der. Når man er mistenksom, så stuper man ned i bunnen av kjelleren og i stedet for å bli ferdig med det der og da, så tar man det fram hver gang man havner i noe som bare kan minne om det samme...

Greit nok at partneren må tåle dette for å vise at han er villig til å la en tømme ut de vonde følelsene i forbindelse med f.eks utroskap. Men dette må ta en slutt en gang hvis forholdet skal gå framover for begge to! Men så er det det at ingen er like , og vi bruker ulike mengder med krefter og tid på å fordøye vonde opplevelser før vi kan si til oss selv og andre at "nå er jeg ferdig med det en gang for alle"

Men man må innse hvor lang tid man har brukt på å drøvtygge på enkelte områder, for å se at nå er det på tide å komme seg videre!

Snakk med hverandre! Gjør deg ferdig med det vonde, og bli enige om at nå har vi satt en sluttstrek for dette... Eller bestem hvordan dere skal komme så langt at det er helt naturlig for deg å sette en sluttstrek for tidligere vonde følelser.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er ting i det forholdet du er i nå som minner deg på ting i tidligere forhold som du syntes var vanskelig å forholde deg til?

Hvis du ikke har gjort deg ferdig med tidligere forhold, og ripper opp i noe som har skjedd før deres tid sammen, så bør du nok bare bestemme deg for å bli ferdig med det. Det som har vært kan drøvtygges ganske lenge, men det blir til slutt uutholdelig for partneren å høre det samme gnålet om og om igjen.

Jeg vet en del om akkurat det der. Når man er mistenksom, så stuper man ned i bunnen av kjelleren og i stedet for å bli ferdig med det der og da, så tar man det fram hver gang man havner i noe som bare kan minne om det samme...

Greit nok at partneren må tåle dette for å vise at han er villig til å la en tømme ut de vonde følelsene i forbindelse med f.eks utroskap. Men dette må ta en slutt en gang hvis forholdet skal gå framover for begge to! Men så er det det at ingen er like , og vi bruker ulike mengder med krefter og tid på å fordøye vonde opplevelser før vi kan si til oss selv og andre at "nå er jeg ferdig med det en gang for alle"

Men man må innse hvor lang tid man har brukt på å drøvtygge på enkelte områder, for å se at nå er det på tide å komme seg videre!

Snakk med hverandre! Gjør deg ferdig med det vonde, og bli enige om at nå har vi satt en sluttstrek for dette... Eller bestem hvordan dere skal komme så langt at det er helt naturlig for deg å sette en sluttstrek for tidligere vonde følelser.

Vennlig hilsen

Tror faktisk du traff spikeren på hodet der, mosi. Godt å vite at noen skjønner hva jeg prøver å si, da slipper jeg å gå rundt å føle meg helt tullete.

Noe av hemmeligheten ligger vel i å si "gjort er gjort", og bare nyte det flotte man har NÅ. Til tider er jeg veldig flink til det, men når jeg ikke er det, se da blir alt fryktelig vanskelig. Vi har jo begge en fortid som ikke kan endres, og det hjelper bare ikke å la det bli et problem.

Takker for gode råd!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...