Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt høy feber (39-40) i 10 dager,men har nå vært feberfri i 3 dager. Den siste dagen jag hadde feber ble det tatt blodprøver og de viser en høy senk (etter 2 timer er den 108 - og jeg har blitt fortalt at 20 er max i normal fall). Jeg har ikke hatt vondt noen sted - legen kunne heller ikke finne noen årsak for min høye feber. Jeg har gått på antibiotika - tok den siste pillen den dagen blodprøvene ble tatt. Blod prøvene vist også at jeg har et lavt jerninnhold i blodet. Legen mente at senken og jern innholdet vil stabilisere seg og komme seg tilbake til normalen over tid. Jeg synes det høres litt merkelig ut - for jeg har alltid hørt at når senken er høy så har man betennelse i kroppen. Legens oppskrift ble derfor at jeg skulle ta det med ro for å få litt krefter igjen før jeg begynner å jobbe. Kan et virus forårsake en slik høy senk ? Eller har jeg en betennelse et eller annet sted i kroppen ? Kan et virus / en betennelse føre til at jernverdiene mine har blitt lave (har normalt sett fine jernverdier).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30023-til-legen-h%C3%B8y-senk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Ja, en infeksjon i krppen kan gi så høy senkning, og senkninger ligger litt etter i tid. Det tar noen dager før den stiger helt opp, og kan ta noen uker før den synker ned igjen. Det høres derfor rimelig ut å avvente litt og se om ikke senkningen snur ned at seg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...