Gå til innhold

Anbefalte innlegg

HEI!

Jeg har ei datter på 7 mndr. som har atopisk eksem. Det er dessuten påvist en reaksjon på melk (1) og hun er allergisk ovenfor egg (3).

Bør jeg være forsiktig med innføring av matsorter utover hva som er vanlig? Jeg tenker da på f.eks frukt (eple, fersken, pære...), samt havre og hvete (kan ikke det fremprovosere cøliaki?)?

Er det ok å bruke produktene (grøt og middagsglass) fra Nestle, eller er den noen jeg bør unngå?

Er takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30034-mat-og-allergi-for-baby/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære Stina

Selv om datteren din har eggallergi og en 1+ reaksjon på melk (som ikke regnes for grunn god nok til å holde henne borte fra melk)behøver du ikke være spesielt forsiktig med grøt og frukt. Det er viktig at kornsortene innføres gradvis og at du varierer mellom hvete, havre, mais og ris. Unngå Kiwi da det er veldig vanlig å reagere på det, og citrus som ofte forverrer eksemet (selv om det ikke har med allergi å gjøre). Vent med fisk til hun er 1 år. Middagsglass fra Nestle er OK, men det aller beste er nok å mose potet og kokte grønnsaker selv.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...