onni Skrevet 18. juni 2001 Del Skrevet 18. juni 2001 Heisann! Vi har en sønn på 1 år, som var født i uke 29, men i tillegg til dette lå mor innlagt med vannavgang 2 1/2 måned før dette. Dette forverret selvsagt utviklingen av lungene. Han har diagnose BPD, og astmatiske problemer. Han bruker daglig pulmicort, og ventolin ved behov. Grunnen til at jeg nå begynner å undre litt mer på ting, er at plutselig begynner vår sønn å bli mye plaget og oftere syk. Vi kom hjem fra sykehuset i august i fjor, og nå først i mai begynte plagene virkelig å komme. I mellomtiden har man vel kanskje glemt litt av det man har "lært". Sønnen vår ble lagt inn tidlig i mai med rs viruset, og ble veldig hardt slått ut av denne. Han ble liggende innlagt i 2 uker, og klarte i tillegg til dette å bli smittet av rota viruset på sykehuset. Mye rart skjedde under sykehusoppholdet, blandt annet fikk han et plutselig stort fall i blodsukkeret (1,6), kan dette skyldes rs viruset??? (Det var dette vi ble forklart, men jeg "stoler" ikke helt på denne forklaringen). Etter at vi har kommet hjem fra denne innleggelsen, har sønnen vår jevnt og trutt vært syk og plaget hele tiden. Det jeg derfor lurer på er som følger; Hva er egentlig BPD? Og hva kan vi forvente oss i fremtiden med en sønn med denne diagnosen? Jeg har spurt mange, men jeg klarer liksom ikke helt å få enkle svar, eller kanskje forstår jeg ikke godt nok svarene, men de virker difuse. Avslutningsvis lurer jeg også på følgende. Etter utskrivningen fra sykehuset etter fødselen (han lå innlagt i ca. 3 måneder) mente vi at han jevnlig hadde pusteproblemer. Dette tok vi ofte opp med legen ved kontroll, men de avfeide problematikken. Når han så blir innlagt med rs viruset, forstår ikke legene hvorfor sønnen vår ikke har blitt fulgt opp med astmamedisiner (dette fikk han først etter rs viruset). Kan denne perioden med pustebesvær, fra august i fjor til mai i år, ha vært med på å forverre hele situasjonen og utviklingen for vår sønn? Da tenker jeg både på lungene og annen utvikling, som f.eks motorisk? (hvor han ligger langt bak) Når han var innlagt ved fødselen trengte han NO gass. Hva hjelper denne mot, og hvor skadelig er denne? Vel, det var mange spørsmål, men håper noen av legene eller andre har noen svar... Med vennlig hilsen "Onni". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30056-hva-er-egentlig-bpd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege Skrevet 30. juni 2001 Del Skrevet 30. juni 2001 onni. Broncho-pulmonal-dysplasi vil si en mangelfull utvikling av lungevevet. For tidlig fødte barn er mer utsatt for dette enn andre. BPD -barn får lettere infeksjoner enn andre og får også lettere problemer med infeksjonsutløst astma. Men etter hvert som barna blir eldre, virker det som mange barn gradvis blir bedre. Men de dårligste barna er klart avhengig kontinuerlig behandling og regelmessig medisinsk oppfølging de første leveårene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30056-hva-er-egentlig-bpd/#findComment-122538 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.