Gå til innhold

Siste forbruksdag

Anbefalte innlegg

Gjest sparegrisen
Skrevet

Jeg hamstrer inn kjøtt og bearbeideidet kjøtt og kjøttpålegg like før eller samme dag det går ut på dato. Jeg får det da til halv pris. Jeg legger det rett i fryseren når jeg kommer hjem og tar opp etter behov. Kans selsvagt ikke oppbevares lenge i kjøleskapet. Vi har aldri blitt dårlige av dette, heller ikke kjent noe dårlig smak på det. Jeg forstår bare ikke hvorfor andre ikke gjør det samme? De fleste går bare rett forbi slik mat. Er det faren for bakterier som skremmer eller er det ikke så sundt med slik mat? Vi har nok spart flere tusen kroner i året på dette.

Andre som kjøper slik mat? Hvorfor/hvorfor ikke? Utsetter jeg helsen for noen risiko med dette?

Skrevet

Om det var forbundet stor helsefare med å selge slik mat så hadde du mest sannsynlig ikkje fått kjøpt det, så fortsett og spis med god samvittighet og ta opp i små mengder fra fryseren for hver gang.

Eg hamstrer ikkje, har for liten frys og er for treig i reaksjonen!

Gjest heller lite og godt
Skrevet

Vi spiser sjelden kjøtt, men det kjøttet vi spiser, velges med omhu, og er lite preget av hamstring..

Men godt mørnet oksekjøtt er bedre enn blodferskt oksekjøtt, så der kan man godt vente litt før man spiser det. Jeg bruker fryseren svært lite til kjøtt og fisk, det handles inn til de dagene jeg skal tillage det. Men som sagt har oksekjøtt godt av å nærme seg utløpsdatoen. Man må selvsagt lukte på råvarene før man steker det uansett.

Kjøtt av fugl (og evt svin) spser jeg ferskest mulig, og det har absolutt ikke noe godt av å nærme seg utløpsdatoen. Så typisk påleggeskjøtt ville jeg ikke kjøpt på denne måten.

Kjøttdeig og kjøttfarser kjøper jeg aldri. Livet er for kort til det.

candyqueen_83
Skrevet

Om jeg kommer over kjøtt på tilbud gjør jeg også det samme som deg. Vi har begrenset med plass i fryseren da, men om vi har plass kjøper jeg. Det er jo ikke noe mer bakterier i det, når man fryser det ned.

Skrevet

Hadde jeg kjøpt kjøttdeig som var på utløpsdato hadde jeg stekt den før jeg putte den i fryseren. Innmari greit til lasagne og sånt da! :o)

Aliza1365380759
Skrevet

Tror ikke det er farlig, men jeg gjør ikke "sånt" fordi jeg absolutt ikke liker varer som nærmer seg utgått dato. Jeg er en sånn som heller kaster kjøttpålegget to dager for tidlig enn to dager for sent..

candyqueen_83
Skrevet

Tror ikke det er farlig, men jeg gjør ikke "sånt" fordi jeg absolutt ikke liker varer som nærmer seg utgått dato. Jeg er en sånn som heller kaster kjøttpålegget to dager for tidlig enn to dager for sent..

Med kjøttpålegg er jeg enig, det kaster jeg og litt før. Men kjøtt og kjøttdeig fryses jo, for så og stekes med en gang.

Skrevet

Jeg er nok overforsiktig med mat og utløpsdatoer. En liten fobi jeg har, tror jeg.

Men jeg kjøper inn karbonadedeig, kyllingfileter og slikt når de er på tilbud. Det er så praktisk å ha i fryseren.

Aliza1365380759
Skrevet

Med kjøttpålegg er jeg enig, det kaster jeg og litt før. Men kjøtt og kjøttdeig fryses jo, for så og stekes med en gang.

Jeg har ikke så stor fryser at sånt kan hamstres i særlig stor grad, så her brukes alt av "middagskjøtt" i løpet av et par dager uansett. Det er bare samboeren min og jeg som bor her, vi har ingen barn, så som oftest handler vi middag hver dag. Nærmeste vi kommer hamstring for å putte i fryseren er hvis de har tilbud på f.eks kjøttdeig, og vi handler to i stedet for en. Den ligger neppe i fryseren lenge nok til at den er i nærheten av utgått dato heller :)

Skrevet

Jeg ser det er ikke mange "hamstere" rundt om :)

Jeg hamstrer, det holder seg nemlig like godt i fryser i lang tid. Jeg har ikke økonomi til å gå å handle hver dag, men kjøper alltid stort og på tilbud. På den måten får man pengene til å strekke til.

En annen fordel med hamstringen, er at du er trett og sulten kl 4 etter jobb. Du så deilig det er å komme seg hjem å få på middagen, (som du har tatt opp om morgenen) mot å stå i handlekø hver bidige dag etter jobb. Jeg planlegger middager for en uke......lønnsomt og tidsbesparing :)

Jeg går ikke bevist for å se etter utløpsdato nei, men kommer jeg over det, så kjøper jeg det. Jeg leser tilbudsbladene, og har de kjøttdeig til 19,90 den uka, så kjøper jeg flere kilo, mot å kjøpe de til 37 neste uka. Så enkelt er det :)

Enig med Geir at de hadde neppe fått solgt varene, hvis det var noe helsefarlig forbundet med de.

Så bare hamstre du :)

Kåre Kruttlapp
Skrevet

Om det var forbundet stor helsefare med å selge slik mat så hadde du mest sannsynlig ikkje fått kjøpt det, så fortsett og spis med god samvittighet og ta opp i små mengder fra fryseren for hver gang.

Eg hamstrer ikkje, har for liten frys og er for treig i reaksjonen!

Kan jeg få fortelle historien om kvinnen som kom inn i en slakter forretning og utbrøt: Jeg skulle hatt ei svær "høne"!!! Ja det hører jeg dem sier utbrøt slakteren!!

Skrevet

Kan jeg få fortelle historien om kvinnen som kom inn i en slakter forretning og utbrøt: Jeg skulle hatt ei svær "høne"!!! Ja det hører jeg dem sier utbrøt slakteren!!

Den er fin.

Skrevet

Jeg har ikke så dårlig råd (evt god økonomisk sans/stor grad av gjerrighet) at jeg gidder å bruke tid på å sjekke pris og/eller utløpsdato på ting jeg kjøper.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...