lorentze Skrevet 19. juni 2001 Del Skrevet 19. juni 2001 Jeg er ei jente på 24 år som plages sterkt med at hjertet hopper over slag hele tiden. Dette er fryktelig ubehagelig, for når hjertet begynner å slå igjen, er det akkurat som om det skal ta igjen for det slaget det ikke slo. Slaget blir veldig hardt, og det ender med at jeg får hodepine. Noen ganger er pulsen bare svak, men ujevn. Dette kommer på de merkeligste tidspunkt som når jeg ser på tv, snakker i tlf og når jeg skal sove. Jeg er ikke plaget med angst på noen som helst måte. Jeg er ikke overvektig (veier 58 kg)og er heller ikke plaget med vondt i brystet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30074-ujevn-hjerterytme/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 19. juni 2001 Del Skrevet 19. juni 2001 Svar til Lorentze. Du beskriver på en klassisk måte det fenomèn som kalles ekstrasystoli (ekstraslag i hjertet). Som anført mange ganger tidligere i dette forum har vi så godt som alle enkelte ekstraslag i løpet av et normalt døgn. Mange av oss har flere hundre til tusen ekstraslag. Noen av oss merker selv et eneste slikt slag, mens andre kan ha flere tusen uten å kjenne noe som helst. Generelt er slike ekstraslag helt uskyldige og representerer ikke noen belastning for hjertet. Som regel er de heller ikke forbundet med noen form for organisk hjertesykdom. Det er hos de fleste et rent elektrisk fenomèn. Det som skjer er at hjertet får en elektrisk impuls som medfører et ekstraslag. Dette slaget merker man som regel ikke, fordi det kommer så tidlig etter det foregående normalslaget at hjertet ikke rekker å fylle seg opp, og dermed heller ikke pumper ut særlig blod på ekstraslaget. Men - deretter tar hjertet seg en "hvil", og denne pausen bruker det til å fylle seg skikkelig opp. Det slaget som deretter kommer vil derfor hos mange imponere som et kraftig dunk. Hos enkelte personer vil slike plager kunne bli så overveldende at de må ha hjelp for det, selv om ekstraslagene rent objektivt ikke er behandlingstrengende. Imidlertid er det viktig at den enkelte forsøker å bearbeide disse ekstraslagene slik at ikke angsten for dem og for eventuelle følger blir så altoverskyggende at det ødelegger for dem i hverdagen. Hvis plagene er av en slik karakter er det bra å få dem registrert ved hjelp av en 24-timers opptager av EKG, slik at man kan få oversikt over hvor meget man snakker om, og av hvilken karakter ekstraslagene er. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30074-ujevn-hjerterytme/#findComment-120096 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.