Gjest fødsel Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 Har en venninne som snart har termin. Hun er en barndomsvenninne. Har hatt kontakt hele veien, dog treffes vi ikke så ofte lenger. Men kjenner henne godt. Er det normalt å besøke på sykehus etter fødsel, eller bør man vente på en invitasjon? Vil ikke trenge meg på heller hvis hun trenger ro. 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 På sykehuset har jeg kun hatt besteforeldre på besøk, og syntes det var nok. Tidligere ble man jo gjerne liggende opptil en uke, og da kan det nok passe bedre med venninnebesøk etter noen dager. Men det kommer jo an på hvor mye familie hun har i nærheten også, hvis hun ikke får andre på besøk vil hun sikkert sette pris på besøk fra deg. Det viktigste med barselbesøk synes jeg egentlig er at besøket ikke varer så lenge. En time er nok, kanskje til og med mindre enn det. Og jeg syntes det var nok med ett besøk per dag. Så tar det gjerne litt tid før alle har fått hilst på, men babyen har jo kommet for å være der en stund, så det haster jo egentlig ikke 0 Siter
Sofies mamma Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 Det kommer så veldig an på. Hvis det er en som ringer og forteller om fødselen eller sender en melding, så spør. Si det som det er og spør hva hun ønsker. Første gangen synes jeg alle besøkene første mnd var grusomme, både på sykehus og hjemme. Andre gangen var det deilig med alle som kom på sykehuset, da var jeg i form til det der. Og det var godt å få unna rushet så kunne vi få være i fred hjemme de to første ukene. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 Nybakte mødre er minst like forskjellige som andre folk, noen ønsker å vise frem babyen for all verden og vil gjerne ha mest mulig besøk, andre vil gjerne være mest mulig i fred. Jeg synes det ble altfor mye besøk da jeg var på sykehuset etter fødslene. Jeg var i god form, bare sliten, og synes besøkene tok for mye energi. Med ny baby jeg ville bli kjent med og strev med å tilegne amming og babystell, behov for hvile etc etc. orket jeg ikke forholde meg til mye besøk i tillegg. Men folk er forskjellige, som sagt vil noen gjerne ha så mye besøk som mulig. Var jeg deg ville jeg sendt en sms etter fødselen og gratulert, og samtidig spurt om det passer at du kommer på besøk på sykehuset, eller om du kanskje heller skal komme senere. 0 Siter
ekte nick Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 I våre spare-dager sendes de fleste gravide hjem etter 1-2 dager. Jeg vil derfor tro at det er best å vente med barselsvisitt til de er kommet hjem. 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 Jeg foretrakk å få tiden alene på sykehuset. Selvsagt kjernefamiliebesøk- men vennebesøk etc fikk vente til jeg kom hjem. Men folk er forskjellige. Hun jeg delte rom med ringte og inviterte folk "hele tiden". 0 Siter
morsan Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 Nybakte mødre er minst like forskjellige som andre folk, noen ønsker å vise frem babyen for all verden og vil gjerne ha mest mulig besøk, andre vil gjerne være mest mulig i fred. Jeg synes det ble altfor mye besøk da jeg var på sykehuset etter fødslene. Jeg var i god form, bare sliten, og synes besøkene tok for mye energi. Med ny baby jeg ville bli kjent med og strev med å tilegne amming og babystell, behov for hvile etc etc. orket jeg ikke forholde meg til mye besøk i tillegg. Men folk er forskjellige, som sagt vil noen gjerne ha så mye besøk som mulig. Var jeg deg ville jeg sendt en sms etter fødselen og gratulert, og samtidig spurt om det passer at du kommer på besøk på sykehuset, eller om du kanskje heller skal komme senere. ''Jeg synes det ble altfor mye besøk da jeg var på sykehuset etter fødslene.'' Det syntes jeg også. På forhånd hadde jeg trodd at det skulle være bedre med besøk der fremfor hjemme etterpå, men jeg syntes tvert imot. På sykehuset var det såpass mye som skjedde og jeg var så uvant med å være mor osv. Det ble bare slitsomt. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 Spør henne. Selv hadde vi ikke besøk første dagen, men besteforeldrene kom dag 2. Og da vi kom hjem kom folk innom hele tiden, alle vil liksom se.. Slitsomt så det holder...Var så lei av folk etter 14 dager at vi holdt på å spy. .. Så spør henne, og ikke bli fornærmet om hun ikke ønsker besøk. :0) 0 Siter
songbirdy Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 Jeg ble mor tidlig, ca 19 år, og ble liggende ca en uke på sykehuset (som var vanlig da). Det var besøk hver eneste visitt-tid, som var to ganger daglig. Det "drysset" inn med folk - opptil 9 stk på en gang, fra forskjellige vennegjenger og ja... Det ble veldig mye.... Det er jo ikke alt du har lyst å snakke med alle om, og det ble kunstig og veldig slitsomt. De fleste av de som kom hadde ikke avtalt på forhånd, så det var veldig dumt at jeg ikke fikk "styrt" hvem som kom hver dag, om du skjønner. Så jeg råder deg til det samme som de under her; ta kontakt og gratuler på sms/telefon, og hør i samme slengen om de ønsker besøk på sykehuset eller om du skal vente litt. 0 Siter
Linnea78 Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 Jeg syns det var veldig trivelig med ett besøk hver dag på sykehuset. Pga keisersnitt ble jeg jo i 5 dager, og en dag før keisersnittet. Alle som kom hørte med meg først om jeg ville ha besøk, så fordelte jeg dem utover dager, slik at jeg fikk besøk hver dag men ikke en helt haug. :-) Ring eller send SMS til venninna di du. Kanskje er hun som meg og gjerne vil ha besøk på sykehuset. Elller hun syns det er best om du venter til hun er hjemme igjen og kommet i orden, inn i rytmen hjemme. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 Jeg inviterte de beste vennene mine og det var koselig, men jeg fikk ikke så mye ut av det fordi jeg var så utslitt. Allikevel var det fint med støtte. Jeg hadde ventet på en invitasjon om jeg var deg. 0 Siter
willow Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 jeg ville ikke ha venta på invitasjon. du kan jo sende en sms, si grattis, og at du gleder deg til å se nurket - når passer det? da får du nok svar på om det passer å komme på sykehuset eller ei. noen ganger blir det litt mye besøk, andre ganger lite. man vet virkelig aldri. 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 Men nr 1 ønsket jeg ikke besøk av andre enn mine foreldre. Svigers fikk pent vente i 4 dager. Det å få barnebarn hadde var heller ikke "nytt" for dem, for de hadde 4 stk før den tid. Med nr 2 og nr 3 fikk folk besøke oss på sykehuset, men jeg syntes ikke at det var noen "høydare"... Man er jo i hormonell omstilling. Perifere venninner hadde jeg ikke tatt i mot med glede på sykehuset, nei. 0 Siter
KaVa Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 Jeg syntes det var kjempekos med alt av besøkende på sykehuset, jeg. Med nr.1 ble det jo ikke akkurat så mye besøk, da vi bodde langt fra slekt, og var rimelig nyetablert i byen (kjente ikke så mange). Med nr. 2 og 3 husker jeg faktisk ikke hvor mange som var innom, men det var i alle fall litt slekt og noen gode venner: Kjempekos! Men det er ikke alle som synes det er like morsomt, alt etter hvordan formen er. På vårt sykehus er mobiltelefon lov å bruke, så send en tekstmelding i forkant og hør hvordan vedkommende tenker om besøk. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1204537348' post='3818363] Men nr 1 ønsket jeg ikke besøk av andre enn mine foreldre. Svigers fikk pent vente i 4 dager. Det å få barnebarn hadde var heller ikke "nytt" for dem, for de hadde 4 stk før den tid. Med nr 2 og nr 3 fikk folk besøke oss på sykehuset, men jeg syntes ikke at det var noen "høydare"... Man er jo i hormonell omstilling. Perifere venninner hadde jeg ikke tatt i mot med glede på sykehuset, nei. ''Svigers fikk pent vente i 4 dager. '' Lurer på hva svigersene mine hadde sagt om jeg hadde uttrykt et slikt ønske. Nei, her skulle både mine foreldre og svigers på besøk på sykehuset. Hver dag(!). 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 ''Svigers fikk pent vente i 4 dager. '' Lurer på hva svigersene mine hadde sagt om jeg hadde uttrykt et slikt ønske. Nei, her skulle både mine foreldre og svigers på besøk på sykehuset. Hver dag(!). Da blir det krampeaktig, synes jeg. De renner da ikke ned dørene daglig, ellers i livet heller!? Snakk om å være ivrig når noe(n) har nyhetens interesse! ;o) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1204538626' post='3818386] Da blir det krampeaktig, synes jeg. De renner da ikke ned dørene daglig, ellers i livet heller!? Snakk om å være ivrig når noe(n) har nyhetens interesse! ;o) Hehe, ja noe i midt i mellom hadde kanskje vært passe. Er jeg i god form etter fødsel, ville jeg nok ønske de nybakte besteforeldrene velkommen på sykehuset, men det holder med ett kort besøk. 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 Hehe, ja noe i midt i mellom hadde kanskje vært passe. Er jeg i god form etter fødsel, ville jeg nok ønske de nybakte besteforeldrene velkommen på sykehuset, men det holder med ett kort besøk. Du har rett; midt i mellom er nesten alltid best! 0 Siter
Åsemor Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 Det høres ut som et tilfelle der jeg ville besøkt på sykehuset, ja. Men send sms først og spør, og kanskje ikke dra første kvelden... Her er det kun 1 times besøkstid, så når jeg har besøkt venninner har jeg stort sett kommet 45 minutter ut i besøkstida, så er jeg garantert ikke mer enn 15 minutter, og hvis det er andre som besøker samme dag er de kanskje på vei ut da. Jeg personlig har likt mye bedre å ha besøk på sykehuset enn hjemme, og sist hadde jeg besøk flere ganger utenom besøkstiden også, men da forlot jeg avdelingen og satt i gangen og skravlet. Holdt på å dø på meg av kjedsomhet under sykehusoppholdet, så det var strengt nødvendig for min psyke, følte jeg. Med litt mer perifere venner har jeg etter et par ukers tid sendt melding med "si gjerne fra når du har overskudd til å ta imot litt besøk, så jeg får hilst på deg og tittet på babyen" eller lignende. 0 Siter
Sofline Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 Jeg ville absolutt holdt meg unna med mindre du får en invitasjon. Tenk hvis alle hun har litt kontakt med skal komme på besøk på barselsavdelingen. Barselstiden er til for å hvile, ikke ta imot besøk av ørten bekjente. Send en melding og gratuler, eller et kort hjem til dem. :-) Hilsen snart fødende 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.