Gå til innhold

Labratoriesvar

Anbefalte innlegg

Gjest Tiden

Hvis en har hatt en hepatitt B infeksjon men er HbsAg negativ (er ikke det antigen negativ)og tar en blodprøve på antigen vil det da komme frem på labratorie svaret at man har hatt hepatitt B?

Jeg har tenkt en del på om alle blodprøvene jeg tar resten av mitt liv skal vise at jeg har hatt denne infeksjonen??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30105-labratoriesvar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Hei,

Det er litt komplisert med laboratoriediagnostikk av virusinfeksjoner, gjennomgått virusinfeksjoner, beskyttelse og andre problemer. Det er ganske mye vi kan undersøke på og påvise for endel virusinfeksjoner. For hepatitt B påviser viHBs antigen (S står for surface eller overflate = endel av viruspartikkel) når det er produksjon av virus, med andre ord en pågående infeksjon. Etter overstått infeksjon forsvinner HBs antigen i de fleste tilfeller (>95% hos voksne). Det vi kan påvise da er organismens reaksjon, sk. antistoffer vi produserer mot viruset, og dets forskjellige deler. Vi kan påvise antistoff mot HBs antigen (anti-HBs) eller antistoff mot en indre del av viruset C eller "core" antigen,(anti-HBc). Disse kan vi stort sett påvise for resten av livet. Ved å påvise disse kan vi også si at han/hun er beskyttet mot ny infeksjon. Disse er hovedtrekkene, men det finnes også endel andre finesser som kan påvises i laboratoriet for hepatitt B virus. Er det oppklarende?

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30105-labratoriesvar/#findComment-120171
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...