Gå til innhold

Hasj øker kreftfaren mer enn tobakk

Anbefalte innlegg

Gjest Hasjsamboer
Skrevet

Og for oss som ikke er så kyndige i engelsk så...

Ikke at det har noe å si for _meg_, men jeg har en samboer som ikke ser farene...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Og for oss som ikke er så kyndige i engelsk så...

Ikke at det har noe å si for _meg_, men jeg har en samboer som ikke ser farene...

Joint-yr oppfatter jeg som at en joint-yr betyr et forbruk på en joint per uke i et år. På samme måte betyr pack-yr ern pakke (20) sigaretter per uke i et år.

Den som bruker en joint per uke i et år, øker risikoen for lungekreft med 8% per år.

Hos den gruppen som bruker mest hasj, var risikoen for lungekreft økt med 5,7 ggr sammenlignet med normalbefolkningen.

Gjest Hasjsamboer
Skrevet

Joint-yr oppfatter jeg som at en joint-yr betyr et forbruk på en joint per uke i et år. På samme måte betyr pack-yr ern pakke (20) sigaretter per uke i et år.

Den som bruker en joint per uke i et år, øker risikoen for lungekreft med 8% per år.

Hos den gruppen som bruker mest hasj, var risikoen for lungekreft økt med 5,7 ggr sammenlignet med normalbefolkningen.

Tusen takk for hjelpa!!

Har sendt ham linken så da gjenstår det å se om han forsvarer røykinga si like mye!!!

I hans øyne er det jo ikke skadelig i det hele tatt!!

Gjest Jeg er en annen 2
Skrevet

Det framgår ikke av abstractet hvorvidt cannabisen som røykes er blandet med tobakk. I tidligere studier har økt forekomst av kreft blandt cannabisbrukere delvis vært forklart med at hasjen blandes med tobakk og at man holder øyken i lungene lenger. En del studier hvor man har undersøkt røyking av ren marihuna (ikke iblandet tobakk) har ikke vist økt forekomst av kreft.

Det er forsket en del på dette, og det er også gjort metastudier. For de som ønsker det som framstår som en balansert sammenfatning av noe av forskningen vil jeg anbefale denne linken: http://www.cancerhelp.org.uk/help/default.asp?page=22473

Skrevet

Ah...da kan jeg fortsette å røyke tobakk med god samvittighet :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...