Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For 1 år siden (mai) fødte jeg med epidural og fikk problemer med urinretensjon. Jeg brukte kateter for å tømme blæren i noen mnd etter fødselen. Jeg ble undersøkt av lege som ikke så noe galt med blæren min og fikk oppfølging hos uroterapaut til jeg ble erklært frisk og ferdig-behandlet i november 2000.

De siste 2-3 mnd har jeg merket problemer med blæren igjen. Den glemmer å gi beskjed når den er full og så plutselig gjør det vondt og jeg må skynde meg på do. Jeg føler det er så intenst at jeg ikke klarer å gjøre ferdig med ting jeg driver med selv om det bare vil ta 2-3 minutter. Da tisser jeg masse og strålen mister kraften til slutt (det bare drypper) og jeg må sitte lenge og prøve flere ganger for å tømme blæren skikkelig.

Denne uken fikk jeg smerter i blæren og gikk til legevakten fordi jeg trodde jeg hadde urinveisinfeksjon. Jeg hadde tisset hyppig og det gjorde vondt. Urinprøven var uten spor av blod eller leukocytter men den hadde ikke vært lenge i blæren. Jeg fikk antobiotika pga "historien" min.

Jeg har nå tatt frem litermål og målt mengder når jeg tisser for å få bakrunnsinformasjon for å kunne spørre om jeg bør ta kontakt med lege igjen.

Når jeg ikke har problemer har jeg ca 3 dl i blæren.

Når jeg har vondt før jeg tisser er det rundt 5-6 dl

Jeg har også opplevd at jeg ikke gjør vondt men at jeg bare føler at jeg må tisse og det har vært 7,5 dl. Jeg får da problemer og må tømme blæren flere ganger for det stopper opp underveis.

Er ikke blæren min alt for stor når den rommer så mye som 7 dl ? kan man gjøre noe for at blæren skal krympe igjen og ikke overstrekke seg?

Jeg har vel insett at jeg skal snakke med legen - men er det nødvendig at han hendviser meg tilbake til sykehuset?

(jeg er kvinne og 30 år)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30132-bl%C3%A6ren-glemmer-%C3%A5-gi-beskjed/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sigurd Kulseng-Hanssen, gynekolog

Det høres ut som du har nedsatt følsomhet i blæren. Når du får smerte av å ha mye urin i blæren, bør du forsøke å unngå dette. Du bør tømme blæren regelmessig. Venne deg til å tømme blæren f.eks 8 ganger per dag. Drikker du riktig mye, bør du late vannet etter væske inntaket. Går du med mye urin i blæren over lengre tid er det stor sjanse for å få urinveisinfeksjon. Det kan være at du bør tømme blæren med kateter f.eks. en gang per dag. Du bør be om å bli henvist tilbake til sykehuset for videre oppfølging.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...