Gå til innhold

Småmakk og smitte og graviditet

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinne 30

Jeg har en dater på 10 år som jeg nettopp nå i kveld sjekket og fant masse småmark i endetarmesåpningen hennes. Hun er i en periode hvor hun er svært flau for kroppen sin, siden den er på vei til å utvikle seg til en ung kvinne. Jeg tror at hun må ha gått en god stund med denne makken uten at hun har sagt at hun klødde, på grunn av at hun synes det er flaut.

Jeg lurer derfor på om hun kan smitte oss på noen som helst måte, gjennom dobesøk, håndklær el.l.?

Jeg har gitt henne en tablettkur for dette, men på pakken står det at hele husholdningen bør også behandles. Hvorfor egentlig?

Nå har det seg også slik at jeg tror at jeg er gravid, og bør egentlig ikke ta en slik tablettkur. Hva bør jeg gjøre?

Håper på raskt svar. Takker på forhånd.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30136-sm%C3%A5makk-og-smitte-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Se denne artikkelen: http://www.doktoronline.no/pub/articles/children/300151.html

Det kan altså smitte gjennom håndklær og lignende, derfor bør hele husstanden behandles. I artikkelen sto Vermox nemnt som behandling, og dette middelet bør ikke brukes under svangerskap, men det finnes en annen medisin også Vanquin som trygt kan brukes selv om man er gravid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...