Gjest prust Skrevet 9. mars 2008 Skrevet 9. mars 2008 Nå er det bare få dager igjen til jeg reiser til Venezia!!!! Har ikke fått forberedt meg NOE, og aner egentlig ingenting om stedet.... Noen tips til hva jeg bør vite, noen enkle setninger som er greie å kunne på italiensk, hvordan jeg gjør det med valuta (kontant euro eller visakort)? osv???? 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 9. mars 2008 Skrevet 9. mars 2008 Ta med deg Visakort, du trenger lite annet og du kan ta ut litt cash. Jeg kan lite italiensk utenom å gjøre meg forstått på restaurant. Husk å spise litt tartufo hver dag. *misunnelig* 0 Siter
ilaria Skrevet 10. mars 2008 Skrevet 10. mars 2008 Dersom du ikke skal på guidet tur: kjøp deg en reiseguide, eller gjør litt basic research på nettet om byen, litt historie osv. Da får du så utrolig mye mer ut av oppholdet! Enkle fraser: Quanto costa? (hvor mye?) Una birra (en øl) Una bottiglia [båttilja] di vino rosso (en flaske rødvin) Un bicchiere [bikkiere] di vino bianco (et glass hvitvin) Dove (Hvor?) Il bagno (toalettet), uttales il banjå Mi scusi (unnskyld) Grazie (takk) Prego (værsågod) Per favore (vær så snill) Ciao (hei, uformelt) Buongiorno ( god dag) Buona sera (god kveld) osv. osv. God tur! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 10. mars 2008 Skrevet 10. mars 2008 Ta med deg Visakort, du trenger lite annet og du kan ta ut litt cash. Jeg kan lite italiensk utenom å gjøre meg forstått på restaurant. Husk å spise litt tartufo hver dag. *misunnelig* *host* Hva er tartufo? 0 Siter
GIN Skrevet 10. mars 2008 Skrevet 10. mars 2008 Var på min første tur til Venezia for noen uker siden, og personlig konkluderte jeg med at det var DYRT der, og at det var ganske skittent i kanalene og sånt. Det må da lukte veldig kloakk der om sommeren når det er varmt? Ta vannbussen på Grand Canal, gå av på Marcusplassen og ta så turen gjennom smugene og smågatene. Gå deg vill er en av "sjarmen" med byen... Ta med mye peng:-) 0 Siter
Gjest prust Skrevet 10. mars 2008 Skrevet 10. mars 2008 Var på min første tur til Venezia for noen uker siden, og personlig konkluderte jeg med at det var DYRT der, og at det var ganske skittent i kanalene og sånt. Det må da lukte veldig kloakk der om sommeren når det er varmt? Ta vannbussen på Grand Canal, gå av på Marcusplassen og ta så turen gjennom smugene og smågatene. Gå deg vill er en av "sjarmen" med byen... Ta med mye peng:-) Ja, jeg har også hørt at det er dyrt, og kaldt (akkurat nå), men at det ikke er så skittent i kanalene nå i forhold til om sommeren. Vi skal bo et godt stykke utenfor byen, regner med at det er billigere å handle i nærheten der (hvis det er butikker der da...) enn inne i sentrum. Gleder meg til utenlandstur uansett! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 10. mars 2008 Skrevet 10. mars 2008 Dersom du ikke skal på guidet tur: kjøp deg en reiseguide, eller gjør litt basic research på nettet om byen, litt historie osv. Da får du så utrolig mye mer ut av oppholdet! Enkle fraser: Quanto costa? (hvor mye?) Una birra (en øl) Una bottiglia [båttilja] di vino rosso (en flaske rødvin) Un bicchiere [bikkiere] di vino bianco (et glass hvitvin) Dove (Hvor?) Il bagno (toalettet), uttales il banjå Mi scusi (unnskyld) Grazie (takk) Prego (værsågod) Per favore (vær så snill) Ciao (hei, uformelt) Buongiorno ( god dag) Buona sera (god kveld) osv. osv. God tur! Tusen tusen takk! Mye av dette har jeg hørt før, men det lå laaangt bak i glemselens slør.... Da jeg for nøyaktig 21 år siden var i Sveits og Italia, var jeg godt forberedt, med parlør, og diverse beskrivelser om de stedene vi skulle til.... Nå satser jeg på at min mor har gjort jobben som researcher :-) 0 Siter
Gjest prust Skrevet 10. mars 2008 Skrevet 10. mars 2008 Trøffel Ja, det må jo til :-) Har smakt ordentlige trøfler én eneste gang - og det var på en italiensk forrett - ristet skive, med sånn hvit ost (står helt stille hva det heter), tomat, basilikum og trøfler :-) 0 Siter
pekkaline Skrevet 10. mars 2008 Skrevet 10. mars 2008 Hei! Jeg vil bare ønske deg og din mor en sabla god tur til italia Håper og tror det blir et minne for livet, og jeg håper på referat når du er tilbake. Har du pakket om kofferten flere ganger nå? hehe 0 Siter
Gjest prust Skrevet 10. mars 2008 Skrevet 10. mars 2008 Hei! Jeg vil bare ønske deg og din mor en sabla god tur til italia Håper og tror det blir et minne for livet, og jeg håper på referat når du er tilbake. Har du pakket om kofferten flere ganger nå? hehe Pakket kofferten? Jeg? Å nei du - har ikke begynt... Hadde ikke tenkt å gjøre det før i morgen kveld. Burde jeg gjøre det nå? Har vasket litt tøy og tenkt litt, men ikke begynt å legge det sammen. Skal pakke påsketøy til meg og ungene også.... Takk for gode ønsker :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.