Gå til innhold

Til en lege (på forhånd takk!)

Anbefalte innlegg

Gjest Just One Wish

Hei... først vil jeg bare si at jeg blir helt TRIST når jeg leser her om alle som har det så jævlig som de ikke har fortjent å ha det ! Hvorfor finnes sf??! jeg HATER de bak reklameindustrien som er har en stor del av skylden. At de kan ta til seg penger tjent på bekostning av andres selvbilde med god samvittighet!! Vel..jeg har et spørsmål, jeg lurer på hva det egentlig vil si "å tippe over"?? Har fått høre at jeg må passe meg så ikke det skjer med meg to ganger de siste dagene! Hva skjer med en når man tipper over? Sånn som det er med meg nå så spiser jeg vel egentlig nesten ingenting, med unntak av kanskje en halv frukt. (Håper det går bra at jeg skriver dette!) Har ikke pleid å spise så lite før, da har jeg spist i hvert fall frukt med god samvittighet. Kunne også spise mer enn det, f.eks. hvis jeg var på familiemiddag ol. + litt mer mat enn frukt også. Men nå får jeg det rett og slett ikke til, og det er vel derfor folk sier at jeg må være forsiktig så jeg ikke "tipper over". Jeg skjønner bare ikke helt hva det innebærer... Hvordan har man det da? Og jeg lurer på en ting til.. er det vanlig å ha lyst på mat når man har sf, på tross av at man ikke klarer å spise ? jeg tenker ganske mye på mat i perioder, alt jeg har lyst på.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30140-til-en-lege-p%C3%A5-forh%C3%A5nd-takk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest skjokoladepuddingen

ja, jeg vil si som de andre at du er god vei til å tippe over... hvis du ikke snart tar tak i problemet..du ser sikkert ikke på det som et problem, men å bare spise en hlv frukt er jo altfor lite i forhold til hva kroppen din trenger. Vekta di vil sakte men sikker tkrype nedover...og til slutt blir du helt besatt av tanken på å spise lite..redd for å legge på deg... og rett og slett ikke greie å spise.

Sier ikke at det MÅ skje, men det KAN skje..og utfra det du skriver høres det ut som om du er på god vei desverre.

Vil råde deg til å ta tk i det nå. Hvorfor spiser du så lite feks? du skrev du spiste mere før..hva kom det av at u begynte å spise mindre?

og ja, en anorektiker (sikkert ikke alle, men veldig mange tror jeg) tenker på mat nærmest hele døgnet

klemmer fra

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære Just One Wish! Tanker og følelser knyttet til spiseforstyrrelser oppleves ofte som svært kaotiske og tildels motstridende. En kan ha lyst på mat- men vil ikke/orker ikke å spise. En vil bli frisk fra sf- samtidig som en ikke vil. En tror en har kontroll- men har ikke kontroll osv. Det er mange tanker som blir ambivalente og mange beskriver lignende tanker, følelser og handlinger slik som deg. Det "å tippe over" er vel mer en beskrivelse brukt på folkemunne om ikke lenger å ha kontroll over sine tanker og følelser knyttet til mat, vekt, kropp og utseende. Det å komme til et punkt slik at sf oppleves som til stor fare på kropp og sjel for individet. Det er kjent at mange som lider av en sf har selv vanskelig for å skjønne, forstå, innse at de har en sf- før det har gått svært lang tid. Du er absolutt i faresonen og bør søke hjelp , lykke til med å våge å søke denne hjelpen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...