Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hypokondere løper vel til legen så fort de oppdager noe de tror er en sykdom eller lignende? Det jeg lurte på var om det at man i tillegg har angst for å gå til legen i kombinasjon med hypokonderi har et navn.

Hei! :o)

Vrangforestillinger og hypokondri er nesten en og samme ting, og det er mulig å ha angst forbundet med lege, selv om man er hypokonder. Jeg har jobbet med folk i psykiatrien som hadde det slik, og det er nok ikke lett å leve med dette.

Derfor vil jeg tro at man kan kalle det "hypokonder med legeskrekk.". :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30155-har-dette-et-navn/#findComment-120300
Del på andre sider

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Hypokondere blir jo ofte latterliggjort, men det er jo ingen ting å le av, men en svært plagsom angstlidelse. Mange forestiller seg hypokondere som standard vitsetegninger der de nærmest dikter opp symptomer for å ha en grunn til å fly ned dørene hos legen.

Jeg tror egentlig denne kombinasjonen er vanligst, at man har en sterk angst for sykdom, samtidig som man er redd for å gå til lege for å få bekreftet sin angst, og kanskje også redd for ikke å bli tatt alvorlig men behandlet nedlatende eller overbærende.

Jeg har ikke noe egen navn på dette, og synes ikke det er behov for noe slikt navn heller. Men hypokondri er en reell lidelse som krever å bli tatt alvorlig og først og fremst en lege som behandler pasienten sin med resepekt, da kan kanskje litt av legeskrekkbiten av dette overvinnes.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30155-har-dette-et-navn/#findComment-120354
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...